فراز و فرود شرکت کمباین سازی اراک

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرآنلاین، شرکت کمباین سازی ایران در۱۵ آذرماه ۱۳۴۸ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شهرستان تهران تحت شماره ۱۳۵۶۹ به نام شرکت جانساز(سهامی خاص) به ثبت رسیده و طی سال‌های ۱۳۴۹و ۱۳۶۱ به ترتیب به شرکت ایران جاندیر (سهامی خاص) و سپس به شرکت کمباین سازی ایران (سهامی خاص) تغییر نام یافت و نهایتا به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق العاده مورخه ۲۵ اسفندماه ۱۳۷۰ نوع شرکت ازسهامی خاص به سهامی عام تبدیل گردید.
آغاز خصوصی سازی و واگذاری سهام شرکت به آستان قدس رضوی
به گزارش خبرآنلاین نمایندگان ویژه احمدی نژاد با واگذاری مالکیت سهام دولتی شرکت کمباین سازی ایران به تعداد ۱۸میلیون و ۳۶۰هزار سهم معادل ۵۱درصد از طریق سازمان خصوصی سازی به آستان قدس رضوی موافقت کردند . به نقل از روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، این شرکت با‌قیمت واگذاری بر اساس قیمت پایه هر سهم ۵ هزار و ۱۵۰ ریال از طریق بورس تهران در سال ۸۴ و ابلاغ دستور اجرای اصل ۴۴ در دولت احمدی نژاد مورد معامله قرار می‌گیرد. همچنین ۶۰ درصد قیمت واگذری بابت رد دیون دولت به آستان قدس رضوی و ۴۰ درصد قیمت واگذاری طبق توافق سازمان خصوصی‌سازی و آستان قدس رضوی به صورت نقدی پس از انجام معامله پرداخت می شود. براساس این گزارش، با پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بدهی‌های آن سازمان و یا شرکتهای تابعه و وابسته به آن به دولت معادل مبلغ واگذار شده از محل رد دیون دولت قابل تسویه است و خزانه‌داری کل کشور و دستگاههای ذی ربط و آستان قدس رضوی موظف‌اند طبق دستورالعمل حسابداری کل کشور معادل مبالغ قیمت‌گذاری سهام واگذار شده از محل رد دیون دولت را در حسابهای مربوط منعکس کنند.
مختصر تاریخچه ای از شرکت کمباین سازی ایران
این شرکت که تولید کننده ماشین آلات کشاورزی است در سال ۱۳۴۸ با همکاری شرکت جان دیر و تحت نام شرکت جانساز (سهامی خاص) به ثبت رسید. اما بهره برداری آن با تولید و فروش تراکتور در سال ۵۲ آغاز گردید. در سال ۵۴ همزمان با تولید تراکتور خط تولید کمباین‌های مدل ۶۳۰ و ۹۵۰ جان دیر به صورت cbu راه‌اندازی شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ، شرکت یاد شده در سال ۶۱ به تملک وزارت صنایع و معادن درآمد و دولتی شد و تحت عنوان کمباین سازی ایران شروع به فعالیت کرد. البته در همین ایام خط تولید تراکتور از این شرکت جدا و به تبریز انتقال یافت و به نام شرکت تراکتور سازی تبریز شروع به تولید کرد. کمباین سازی ایران هم در سال ۶۴ و با برقراری ارتباط فنی با شرکت جان دیر آلمان ساخت کمباین مدل ۹۵۵ را داخلی کرد و نهایتا در سال ۸۴ نیز با اجرای قانون خصوصی سازی سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد که آستان قدس رضوی طی دو مرحله با خرید ۷۲ درصد سهام به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت محسوب می‌شود.
اهم توفیقات شرکت که در گزارش عملکرد سه ساله، و سال ۱۳۹۲ هیئت مدیره شرکت در روزنامه فردا به نقل از سعید توسلی مدیر عامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت در جلسه طرح گردید ، شامل خروج شرکت از زیان‌دهی در سال ۱۳۹۳(پس از ۷ سال) و تحقق ۵۵ درصدی بودجه ۱۰۰۰ میلیارد ریالی فروش سال ۱۳۹۳ شرکت در شش ماهه اول سال ۱۳۹۳( با رشد ۳۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۲) و انعقاد قرارداد ۶۲۵ دستگاه فروش کمباین برای سال زراعی ۱۳۹۳-۱۳۹۴ با وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به اطلاع سهامداران رسید.( روزنامه فردا تیرماه ۹۳)
تامین ۹۰ درصدی نیاز کشور به ماشین‌آلات کشاورزی توسط شرکت کمباین سازی ایران
در سال ۹۳مدیرعامل شرکت کمباین سازی ایران وابسته به آستان قدس رضوی از تامین ۹۰ درصدی نیاز کشور به ماشین‌آلات برداشت غلات و علوفه توسط این شرکت خبر داد.سعید توسلی با بیان این‌که حجم بالایی از قطعات مورد نیاز، در ساخت ماشین‌آلات کشاورزی، در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: با تولید ۹۰ درصدی کمباین در داخل کشور، تلاش کرده‌ایم تا از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.
توسلی عنوان کرد: در کشور حدود ۱۳ هزار کمباین ویژه برداشت غلات وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۱هزار دستگاه کمباین، متعلق به این شرکت بوده و هم‌اکنون بیش از ۵۰ نماینده فعال در داخل و همچنین در کشورهایی همچون عراق، ارمنستان، تاجیکستان، گرجستان نمایندگی فعال دارد.
وی کمباین مدل ۱۰۵۵، کمباین مدل ۱۱۶۵، کمباین سمپو مدل ۳۰۶۵، بیلر مدل T349، بیلر مدل T359 کلش کش انگشتی، کابین لوکس با شیشه خم، سیستم آبیاری سنتر پیوت، کمباین برنج و تراکتور را از محصولات تولیدی این شرکت معرفی کرد.
مدیرعامل شرکت کمباین‌سازی ایران، واردات و تأمین کمباین سنگین و تراکتور سنگین، تأمین و طراحی سیستم آبیاری بارانی، سیستم ضدتگرگ(ابرهایی که حاوی تگرگ هستند را شناسایی و با وارد کردن راکدهایی آن‌ها را تبدیل به باران می‌کند)، راه‌اندازی واحد مکانیزاسیون برنج برای نخستین‌بار، طراحی و تولید بیلر ۳۵۱ و ساماندهی خدمات فروش و پس از فروش را از مهم‌ترین اقدامات اساسی انجام شده طی سال گذشته و برنامه آتی شرکت کمباین سازی ایران دانست.
وی گفت: شرکت کمباین‌سازی، یکی از واحدهای تولیدی زیر مجموعه موسسه سازمان اقتصادی رضوی بوده و به عنوان بزرگترین تأمین‌کننده ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی در منطقه می‌باشد که مأموریت خود را کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی با هزینه کمتر و صرفه اقتصادی بیشتر قرار داده است.
فرسودگی کمباین ها سالانه۷۲هزار میلیارد ریال به بخش گندم خسارت می زند
بودجه نوسازی ماشین آلات کمباین صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم شد
در حالی که در گزارش مدیرعامل شرکت برنامه های آتی شرکت می آید ، اما به گزارش ایرنا، ‘غلامرضا جمالی’ ازفرسودگی ۱۰هزار دستگاه فرسوده از ۱۳ هزار دستگاه کمباین موجود در کشور که گندم را از سطح مزارع جمع می کنند، خبرداد و گفت : سالانه حدود ۱۴ میلیون تن گندم از سطح مزارع کشور برداشت می شود و هر دستگاه فرسوده کمباین ۳۵ درصد گندم خود را بر روی زمین می ریزد و هدر می دهد که با در نظر گرفتن ۱۰ هزار ریال قیمت هر کیلو گندم، ۷۲ هزار میلیارد ریال به هدر می رود. عضو هیات مدیره کمباین گفت: خسارت دستگاه های فرسوده کمباین معادل ارزش کل کمباین هایی است که در سطح کشور در حال فعالیت هستند . وی افزود: این شرکت سالانه می تواند بین ۵۰۰ تا یک هزار دستگاه کمباین را وارد بازار کار کند و اگر بخواهد کمباین های جدید را جایگزین ماشین آلات فرسوده نماید با احتساب ساخت سالی هزار دستگاه، جبران این خسارت ۱۰ سال به طول می انجامد.وی با بیان اینکه کشاورزان در زمینه جمع آوری گندم با مشکل مالی مواجهند اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹، دولت دو هزار میلیارد ریال از بودجه سالانه را به نوسازی ماشین آلات اختصاص داد اما در پایان سال به دلیل کسری بودجه این پول صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم شد.
جمالی گفت: کمباین ماشینی است که سالها در داخل کشور ساخته شده و مشکلی در تولید آن نداریم اما از ابزار مناسب و مطلوب برای تولید آن برخوردار نیستیم.وی بیان کرد: ظرفیت های قابل توجهی از نظر دانش فنی تولید ماشین آلات در کشور وجود دارد که اگر به درستی از آنها استفاده شود نیاز بخش بزرگی از صنعت رفع شده و از واردات ماشین آلات خارجی جلوگیری می شود.( ۱۶دسامبر ۲۰۱۴روزنامه فردا )
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون با توجه به عدم پاسخگویی تولید داخل به نیاز کشاورزان، خواستار تأمین مابه‌التفاوت نیاز کشور به تراکتور و کمباین از محل واردات با تعرفه صفر درصدی شد.
تصمیم گیری برای واردات کمباین درست در زمانی که بودجه نوسازی صنایع صرف پرداخت یارانه های نقدی می شد خبری بود که شرکت کمباین و رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون در حاشیه نوزدهمین جلسه ستاد توسعه مکانیزاسیون که با حضور وزیر جهاد کشاورزی، معاونان، تشکل‌های صنفی بخش و اعضای ستاد برگزار شد اعلام می شد ، در این جلسه که برنامه جامع ۱۲ ساله مکانیزاسیون در کلیه زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور و شیلات ارائه شد ،کامبیز عباسی درباره آخرین وضعیت خطوط اعتباری در سال گذشته و سال جاری گفت : در سال گذشته هفت‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و در سال جاری هشت‌هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش تزریق شده که این امر نویدبخش دوران طلایی سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه مکانیزاسیون را رقم زده است.وی با بیان این که سهم اعتبارات توسعه مکانیزاسیون در زیربخش‌های فوق به تفکیک استان‌ها ارائه شده است ادامه داد: برای تأمین نیروی حیات بخش، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و با توجه به اینکه حوزه صنعت ماشین‌های کشاورزی باید پاسخگوی نیازها و تقاضاهای مؤثر موجود در بخش باشد، مقرر است در جهت پاسخگویی به نیاز کشاورزان، مسئله پیگیری شود تا از آنجا که تولید داخل پاسخگوی نیاز داخل نیست، لازم است
واردات برای رفع نیازهای داخلی انجام شود و در این راستا باید مابه‌التفاوت نیاز با عرضه داخلی تأمین شود.
وزارت جهاد به تعهد خود برای خرید ۶۲۵دستگاه کمباین عمل نکرد
بحث واردات در حالی مطرح می شد که پس از واگذاری بیشترین سهام کمباین سازی به آستان قدس رضوی در اجرای اصل ۴۴و تعهد وزارت جهاد با انعقاد قراردادی مبنی بر معرفی کشاورزان برای خرید ۶۲۵دستگاه کمباین ، با وجود سپری شدن زمان مورد قرارداد ، اما سفارشات تولید شده در انبار شرکت مانده بود وصاحبان سرمایه این شرکت نزدیک ترین گزینه برای جبران ضرر وارده را تسویه حساب با کارگران و تعدیل نیرو دانستند و بدین گونه در یک اقدام ، آستان قدس رضوی از تمدید قرارداد با ۲۰۰کارگر درتیر ماه ۹۴ امتناع کرد . این در حالی بود که به گفته مسئولان شرکت و سهامداران و مسئولان
وزارت جهاد بانک کشاورزی نیز از تعهد پرداخت تسهیلات ۱۶میلیاردتومانی به کشاورزان خودداری کرده بود .
۱۸۶ کارگر کمباین سازی اخراج شدند
شرکت کمباین و سهامداران که قراردادهایشان به قرار یک ماهه تبدیل شده در تیر ماه با ۱۸۶ کارگر قرار داد جدیدی منعقد نکردند ولی با رای مصوبه کمیسون کارگری این قرار ، یکماهه ، با ۱۱۷کارگر تمدید شد . پس از گذشت کمتر از یک ماه از حل قطعی اخراج ۱۸۶ کارگر شرکت کمباین سازی اراک با وساطت فرماندار اراک این بار آستان قدس رضوی سهامدار اصلی این شرکت از تمدید قرارداد ۱۸۶ کارگر شرکت که موعد قرارداد کاریشان تا پایان تیرماه بود امتناع کرد و بار دیگر ۱۸۶ کارگر شرکت کمباین سازی اراک در اعتراض به اخراج در محوطه شرکت اجتماع کردند . در این رابطه جلسه ای یکشنبه اول شهریور ماه با حضور مدیرعامل شرکت ، نمایندگانی از سازمان جهادکشاورزی و بانک کشاورزی در فرمانداری اراک تشکیل شد و در پایان این جلسه دو ساعته سرانجام سه پیشنهاد فرماندار برای حل مسئله و جلوگیری از اخراج کارگران با طرح موضوع در آستان قدس رضوی و وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی بارقه امیدی برای حل مشکل ایجاد کرد . در پیگیری موضوع توسط گروه گزارش خبرآنلاین ، دکتر حسین بختیاری درپایان این جلسه در گفتگو با خبرنگار ما ، با بیان اینکه جلسه رضایت بخش بود و به نتایج مثبتی برای بازگشت به کار مجدد کارگران انجامید گفت : عدم تمدید قرارداد آستان قدس رضوی به عنوان سهامدار اصلی شرکت که ۵۱ درصد سهام را در اختیار دارد با ادامه کار ۲۰۰ کارگر بار دیگر موجب اعتراض کارگران شرکت به اخراج دسته جمعی شد که به لحاظ اهمیت موضوع و سیاست دولت در حفظ اشتغال موجود پس از رایزنی های بسیار با مسئولین این شرکت به فوریت تشکیل شد . فرماندار اراک با اشاره به این که مسائل مالی انگیزه اصلی هیئت مدیره شرکت برای عدم تمدید قرارداد با کارگران بود افزود : بر اساس ادعای مدیرعامل شرکت عدم تمدید قرارداد با کارگران به درخواست آستان قدس رضوی به دلیل عدم تعهد وزارت جهاد و بانک کشاورزی انجام شده . به گفته فرماندار اراک دو درخواست هیئت مدیره در این موضوع از طریق نماینده جهاد کشاورزی در استان در جلسه تیرماه به وزارت خانه مربوط اعلام شده وبحث دیگر مربوط به دریافت تسهیلات ۱۵ میلیارد تومانی از بانک کشاورزی که در جلسه تیرماه نیز مطرح شد به تأمین وثیقه کمباین سازی برای دریافت تسهیلات منوط شده است .
فرماندار اراک با بیان اینکه همه تلاش ما حل موضوع است متذکر شد : سیاستهای مسئولان استان جلوگیری از بیکاری کارگران و حفظ اشتغال و کاهش تنش و مسائل اجتماعی و روحی خانواده های کارگران در آستانه شروع سال تحصیلی جدید است و برای حل این موضوع با تمام توان کار خواهیم کرد . دکتر بختیاری خاطر نشان ساخت : ما حصل تشکیل جلسه اول شهریوربا سه پیشنهاد تعهد به اجرای تفاهم نامه وزارت جهاد برای خرید ۶۲۵ دستگاه کمباین و پرداخت تسهیلات بانک کشاورزی و انتقال موضوع به آستان قدس رضوی قابل حل است تا کارگران به سرکار باز گردند .
تشکیل جلسه در دفتر وزیر صنایع برای حل مشکل کمباین سازی
سه روز پس از تشکیل جلسه کمیسون کارگری در فرمانداری اراک ، فرماندار اراک از تشکیل جلسه فوری کمیسون کارگری صبح روز سوم شهریور برای رسیدگی به مشکلات شرکت کمباین سازی و جلوگیری از اخراج ۱۱۷ کارگر این شرکت خبر داد
دکتر بختیاری درگفتگوی تلفنی با خبرنگار ما در رابطه با این جلسه گفت : این جلسه که با حضور مسئولان شرکت کمباین سازی و مدیران بانک کشاورزی و جهاد و اعضای کمیسون کارگری تشکیل شد کمک به حفظ اشتغال به عنوان اولین الویت مطرح و بر لزوم بازگشت به کار ۱۱۷نیرویی که در آستانه اخراج هستند تاکید شد . بختیاری مشکلات شرکت کمباین را براساس مطالب طرح شده از سوی هیات مدیره در این جلسه در سه محور عنوان کرد و افزود : مسئولان شرکت مشکلات را در سه مقطع بدین شرح دسته بندی کردند : اول فروش محصول تولیدی شرکت همواره در نیمه دوم سال اتفاق می افتد و با توجه به این که کمباین های تولیدی قبل به فروش نرفته و شرکت در حال حاضر مشتری ندارد عملا فرصت را از دست داده و به ناچار مجبور است دست به تعدیل نیرو برای جبران نقدینگی از دست رفته بزند .
دوم شرکت کمباین قراردادی برای فروش ۶۲۵ دستگاه کمباین با وزارت جهاد کشاورزی داشته که اقدامی صورت نگرفته است
سوم اینکه براساس تصمیمات سال گذشته مدیران اجرایی استان مبنی بر پرداخت ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات بانک کشاورزی به شرکت کمباین به رغم گذشتن از موعد پرداخت هنوز بانک کشاورزی برای پرداخت وام موافقت خود را اعلام نکرده است .
فرماندار شهرستان اراک با بیان این که تصمیمات مثبتی در این جلسه برای حل سه مشکل مطرح شده متذکر شد : در رابطه با مشکل بند یک ، اعضای کمیسیون کارگری با تسویه حساب ۱۱۷ نیروی کارگری مخالفت کردیم و تاکید کردیم شرکت می تواند کمباین های تولیدشده را انبار کرده و برای عقد قرار داد خرید در این نیمه سال اقدام کند و برای ایجاد امکانات فروش نیز از جهادکشاورزی قول گرفتیم تا کشاورزان را به جای معرفی خرید در نیمه دوم سال در بهمن از همین ماه با دادن معرفی نامه جهت اخذ تسهیلات خرید به بانک کشاورزی و کمباین سازی معرفی کنند تا محصولات شرکت به فروش برسد . در رابطه با مشکل بند دوم نیز برای خرید ۶۲۵ کمباین قراردادی بنا شد مسئولان ارشد استان با وزیر جهاد برای خرید کمباین ها و پرداخت یارانه خرید اقدام نمایند . در رابطه با تسهیلات ۱۵ میلیاردتومانی که بانک کشاورزی بنا بود پرداخت نماید نیز با مدیریت شعب بانک کشاورزی مذاکره شد تا وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی که شرکت باید بابت دریافت تسهیلات به بانک بپردازد با توجه به مشکل نقدینگی شرکت با طرح موضوع با مسئولین کشوری بانک در مرکز فرصتی برای پرداخت گرفته شود تا در این فرصت داده شده با رایزنی با آستان قدس رضوی ، سهامدار شرکت ، وثیقه مورد نیاز فراهم شود . دکتر بختیاری با بیان این که توصیه ما بر حفظ اشتغال و کمک به مشکلات مالی کمباین سازی است تصریح کرد : در مجموع جمع بندی جلسه نتایج بسیار امیدوارکننده و مثبتی را به همراه داشت که اولین اقدام بازگشت به کار کارگران شرکت از صبح کاری پنجم مرداد است . فرماندار اراک خاطرنشان کرد : سیاست دولت تدبیر وامید مخالفت با بیکاری و تعطیلی کارگاه ها ، حفظ اشتغال موجود و تلاش برای ایجاد شغل جدید است نه تسویه حساب و اخراج کارگری که با تاکید بر این سیاست ضمن دعوت مدیران شرکت کمباین به ممانعت از به خطر انداختن امنیت شغلی کارگران به صورت بازگشت به کار ۱۱۷ کارگر در تلاشیم تا با پیگیری موضوع از طریق کلان کشوری با حمایت مسئولان ارشد استان مشکلات این شرکت را از طریق منطقی پیگیری و برطرف کنیم . دکتر بختیاری اظهار امیدواری کرد با درایت استاندار مرکزی و حمایت های دولت مسائل کارگری در این استان به مرور با اصلاح زیرساخت ها به سوی بهبود راهبری شود .
تشکیل ستاد تسهیل مشکلات صنایع در استانداری و اجتماع کارگران اخراجی
همزمان با وعده های حل مشکلات کمباین و بازگشت به کار کارگران اخراج شده ستاد تسهیل مشکلات صنایع در روز چهارشنبه ۱۱شهریور در حالی که یازده روز از عدم تمدید قرارداد ۱۸۶کارگر کمباین می گذشت در استانداری مرکزی تشکیل شد . در حینی که در داخل سالن جلسات مسائل صنفی و مالی چند شرکت تولیدی به اطلاع استاندار و مسئولین رسانده می شد، کارگران اخراج شده در تیزی تند آفتاب در اعتراضی خاموش پلاکارد به دست فریاد از بیکاری را نه با الفاظی برخاسته از گلو که در نوشته ای روی پلاکارد بیان می کردند . در این جلسه محمود زمانی قمی از تدبیردولت در معرفی کشاورزان با استفاده از تسهیلات بانکی برای خرید کمباین و تراکتور خبر داد و گفت : خرابی های دولت قبل را با این تدبیردر دوشرکت بزرگ کشورجبران کردیم و به جای ورشکستگی با فراهم آوردن بازار فروش تراکتورسازی تبریز و کمباین اراک نجات یافتند . اگرچه خبر خرسندکننده بود ،اما در بیرون از درهای سالن جلسات دور از خرسندی مدیرانه کارگران بیکارشده ای نگران از آینده خانوارایستاده بودند که هنوز قرارداد شهریور آنها تمدید نشده بود .
کارگزینی شرکت کمباین : قرارداد با کارگران یک ماه به یک ماه تمدید می شود
۱۴روز از ماه شهریور سپری شده ولی هنوز خبری از بازگشت به کار ۱۸۶کارگر اخراجی نیست . همه چیز به تصمیم آستان قدس رضوی بستگی دارد ! به گفته یکی از مسئولان کارگزینی شرکت کمباین قراردادها یک ماه به یک ماه تمدید می شود . او این شیوه را مطابق قانون کار می داند و به خبرنگار ما که پیگیر موضوع در کارگزینی است می گوید : آخرین قرارداد تا ۳۱مرداد بوده و از اول شهریور دیگر قراری تمدید نشده و ۱۸۶ کارگر بیکارشده اند . او سنوات کاری این کارگران را بین ۴تا ۵ ماه و ۱۴ تا ۱۵سال عنوان کرده و می افزاید : قرار یکماهه تخلف نیست حتی قرار روز مزد هم داریم . او زمان تمدیدها را بسته به کار کارگاه ها دانسته و متذکر می شود : تولید قبل در انبار مانده ، مشتری برای فروش نیست با این حساب نیازی به کارگر هم نیست . به گفته او پرسنل ۴سال است سنوات را دریافت نکرده اند حقوق کارگر از کجا پرداخت شود ،مگر این که آستان قدس ریسک کند !!
اداره کار : ۱۸۶کارگراخراج نشده اند مدت قراردادشان به پایان رسیده ،می توانند درخواست بیمه بیکاری دهند
۱۸۶کارگری که از کمباین خارج شده اند عذرشان خواسته نشده طبق قرارداد قانونی که با شرکت داشته اند در پایان زمان قرارداد هستند و شرکت کمباین قراردادشان با این کارگران به پایان رسیده بوده . این نکته ای است که معاون روابط کار اداره کل کار استان مرکزی در گفتگوی تلفنی به خبرنگار ما می گوید . علیرضا مداح موحدی با اشاره به این که به کارگران در خصوص زمان بندی قانونی استفاده از بیمه بیکاری اطلاعات لازم را داده ایم تصریح می کند : در سطح ارشد استان مسئولان به دنبال حل موضوع در استانداری و فرمانداری با تشکیل جلسات پی درپی هشتند تا این کارگران به کار برگردند ، در این مدت کارگران می توانند در خواست بیمه کاری داده و منتظر بمانند چنانچه مشکل کمباین سازی برطرف شد اگر قبل از فرصت ۳۰ روزه پس از پایان قراد داد باشد که به سرکار برمی گردند و اگر بعد از برقراری بیمه بیکاری باشد با طی روال اداری بیمه بیکاری قطع شده و قرار دادها تمدید می شود . موحدی متذکر شد :این موضوع خللی در بازگشت به کار نیست و توصیه ما به کارگران طی مراحل بیمه بیکاری در این شرایط تا حصول اطمینان از حل مشکلات شرکت کمباین است . موحدی برقراری قراردادهای یک ماهه را قانونی دانسته و می گوید : این موضوع در قانون آمده ،آن چه به ما برمی گردد بحث حمایت اجتماعی و بیمه بیکاری کارگران است تا آنجا که پیگیر هستیم رایزنی با جهاد و بانک کشاورزی در تاکیدات مسئولان ارشد استان است.
منتظر تصمیم آستان قدس هستیم
در حالی که کارگران اخراج شده در بیم به پایان رسیدن زمان تمدید قرارداد و از دست دادن فرصت استفاده از بیمه بیکاری هستند تلفن تماس مسئولان مرتبط پاسخگوی پیگیری خبرنگار ما در رابطه با سرانجام کارگران اخراجی و تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون کارگری و نشست فوری در تهران در دفتر معاون وزیرنیست . تنها پاسخ در ابهام را محمود نعمتی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی در یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار ما می دهد که : ” مسیرقانونی در حال طی شدن است چک های برگشتی و بدهی و معوقات مشکلی برای پرداخت ۱۶ میلیارد تومان تسهیلات ( یا ۱۵ میلیاردی که فرماندار اراک قبلا خبرداده بود ) به کمباین سازی ایجاد نمی کند ” به گفته نعمتی آستان قدس ضمانت نامه ای را به بانک کشاورزی داده و قرار شده تسهیلات پرداخت شود . نعمتی ناتوانی در فروش کمباین های تولیدشده ای را که در انبار مانده بحث مهم سهامدار اصلی شرکت عنوان کرده و متذکر می شود : تا امروز حدود ۵۰ کمباین فروش رفته با آستان قدس مذاکره شده که در این شرایط تسهیلات را دریافت کرده و با ریسک ادامه تولید را با بازگشت به کار کارگران شروع کند و تولیدات را در انبار برای فروش در نیمه دوم سال نگه دارد . او می گوید: همه چیز به تصمیم آستان قدس و تسهیلات پرداختی دارد .
رئیس هیات مدیره کمباین سازی : آستان قدس از بهمن ۹۳ضمانت نامه به بانک داده که در مراحل اداری مانده
اگر این وام پرداخت شود صرف تولید نمی شودباید معوقات بانک پرداخت شود
طبق مصوبه کمیسیون کارگری استان تسهیلات ۱۵میلیاردی باید پرداخت شود خیلی خوب این قبول ولی الان که این تسهیلات پرداخت شود برای سرمایه گذاری در تولید وارد نمی شود اول باید معوقات شرکت به بانک پرداخت شود . در حالی که همه امیدهای کارگران به دریافت وام برای برگشت به کار است ، اما این اظهارات رئیس هیات مدیره کمباین آب پاکی را روی دست کارگران می ریزد و همه امیدها را به یاس تبدیل می کند . غلامرضا جمالی با بیان این مطالب در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما متذکر می شود : بحث اصلی فروش است تا فروش نباشد تولید هم وجود ندارد . ما تاکنون نزدیک ۴۰۰پیش فاکتور برای فروش به کشاورزان صادر کرده ایم ولی بانک به کشاورزان تسهیلات خرید نمی دهد کشاورز هم پول در دست ندارد این است که تولید ما در انبار می ماند بحث مهم ما با وزارت جهاد و بانک فراهم آوردن تسهیلات برای فروش است تا با رونق فروش کارهم به جریان افتاده و تولید ادامه یابد در غیر این صورت و نبود تولید تمدید قراردادهای کار چگونه ممکن است ؟ او میگوید : بانک برای حمایت از کشاورز باید طبق دستور تسهیلات با کارمزد ۱۸درصد بدهد ولی بانک سود ۲۱درصد می خواهد این مشکلی است که بین بانک و جهاد مانده است درمجمععمومی بانک کشاورزی باید پرداخت زیر این ۳درصد سود تصویب شود تا مشکل ما هم برطرف شود . . به گفته جمالی آستان قدس از بهمن ۹۳ضمانت نامه را برای تسهیلات ۱۵ میلیاردی داده ولی در طی مراحل قانونی و اداری دچار مشکلاتی شده و مانده است
بانک کشاورزی : مبلغ وام افزایش یافته وضمانت نامه آستان قدس تکافوی مبلغ وام جدید را نمی کند
گویی همه مسیرها به بانک کشاورزی در بازکردن این گره کور ختم می شود هرچند هنوز پاسخی از وزارت جهاد دریافت نکرده ایم ولی برای جستجوی راه حل سئوال را از مسئولین بانک کشاورزی در مدیریت شعب استان پیگیر می شویم . بنابر اظهارات مدیرروابط عمومی این بانک در استان ضمانت نامه آستان قدس رضوی به بانک ارسال شده ولی با توجه به پیگیری مقام ارشد اجرایی استان و فرماندار اراک با طرح موضوع در تهران با صلاحدید مسئولان بانک مبلغ تسهیلات به شرکت کمباین افزایش یافته و ضمانت نامه موجود جوابگوی مبلغ جدید را نمی کند . بانک در این خصوص سریع با آستان قدس جهت اخذ نامه جدید اقدام نموده و در رابطه با دریافت ضمانت جدید مشکلی وجود ندارد ، اما بحث اصلی آن است که طبق دستورالعمل بانک مرکزی تا زمانی که معوقات آستان قدس به بانک تسویه نشده کل مبلغ تصویب شده قابل پرداخت نیست و پس از کسر معوقات مابقی به آستان قدس بابت تسهیلات پرداخت می شود .

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. علي توكلي گفت:

    از پیگیری تان سپاس گزاریم . لطفا اخبار جدید را سریع تر اطلاع رسانی نمایید./.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.