استخراج سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن ماده معدنی در استان مرکزی

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی – علیرضا زاوشی در نشست سفیر آفریقای جنوبی با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی اراک استان مرکزی دارای سه هزار واحد تولیدی است که در زمینه‌های مختلف دارای توانمندی‌های بالایی هستند.

وی گفت: سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کالا از استان مرکزی صادر می‌شود.

زاوشی افزود: با توجه به شناختی که از کشور آفریقای جنوبی داریم، بسیاری از نیازمندی‌های این کشور در استان مرکزی قابل تامین است.

وی گفت: این نشست‌ها برای شناخت هر چه بیشتر طرفین از یکدیگر است که می‌تواند بستر مناسبی را برای توسعه روابط دو کشور افزایش دهد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا جعفری با بیان اینکه هدف از برگزاری این جلسه توسعه سطح روابط اقتصادی، فرهنگی، گردشگری فی مابین استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی و کشور افریقای جنوبی، گفت: سطح روابط سیاسی دو کشور سطح بسیار خوبی است، اما به واسطه تحریم‌های چند سال اخیر سطح روابط اقتصادی ما کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک اظهار کرد: امیدواریم حضور سفیر این کشور در استان مرکزی شروع و حرکتی در جهت ارتقا سطح مبادلات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بین استان مرکزی و کشور آفریقای جنوبی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که در قدم اول با تحرک فعالیت بین بخش خصوصی دو کشور خصوصا اتاق‌های بازرگانی دو کشور بتوانیم به سطح روابط اقتصادی قبل از تحریم‌ها که در چند سال اخیر کاهش بسیار محسوسی داشته است، برسیم.

جعفری با بیان اینکه چندی پیش کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در تهران برگزار شد، گفت: چند تن از معاونین وزیر کشور آفریقای جنوبی و یک هیات اقتصادی نیز به ایران خواهند آمد، همچنین شورای مشترک بین دو کشور هم در اتاق بازرگانی در حال شکل‌گیری است و این فرصت خوبی برای توسعه مبادلات اقتصادی بین دو کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک ضمن اشاره به اینکه پتانسیل‌های بسیار خوبی برای توسعه مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد، افزود: استان مرکزی استانی صنعتی است و مجموعه‌ای متنوع از صنایع را در خود جای داده است.

وی همچنین به مزیت‌های کشور آفریقای جنوبی در بخش معدن و سنگ‌های قیمتی اشاره کرد و گفت: آفریقای جنوبی پتانسیل‌های بسیار خوبی در این زمینه دارد و یکی از صادرکنندگان بزرگ مواد معدنی دنیاست، این کشور همچنین کشاورزی بسیار غنی دارد و در بخش‌هایی از صنعت دارای مزیت‌های خوبی است.

جعفری بیان کرد: اتاق بازرگانی اراک به عنوان بخش خصوصی تلاش خواهد کرد پتانسیل‌ها و مزیت‌های طرفین را به هم گره دهد و خروجی این سفر توسعه مراودات اقتصادی طرفین باشد.

وی با اشاره به سطح خوب روابط سیاسی ایران با کشور آفریقای جنوبی، خاطرنشان کرد: باید از این فرصت‌ها جهت ارتقای سطح روابط اقتصادی نهایت استفاده را ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی اراک عنوان کرد: در بخش کشاورزی هر دو کشور دارای مزیت‌های بسیار خوبی هستند و فکر می‌کنم در همه زمینه ها بتوانیم مراودات بسیار خوبی داشته باشیم.

جعفری با بیان اینکه کشور آفریقای جنوبی میزبان میلیون‌ها توریست در سال است، گفت: در زمینه توریسم و گردشگری هم پتانسیل‌های بسیار خوبی در طرفین جهت توسعه رفت‌وآمدهای گردشگران می‌تواند به وجود بیاید.

وی یادآور شد: کشور آفریقای جنوبی سالانه ۵۰۰ هزار تن عسل از استرالیا و نیوزلند وارد می‌کند. استان مرکزی یکی از قطب‌های تولیدکننده عسل مرغوب کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی اراک عنوان کرد: در بخش صنعت پایه، کارخانجاتی مثل آذراب و ماشین‌سازی را داریم که تولیدکننده زیربنایی پالایشگاه‌ها و کارخانجات سیمان هستند.

وی اضافه کرد: بازار آفریقا و کشورهای حاشیه آفریقای جنوبی بازار بسیار بکر و بزرگی است و ما از طریق کشور آفریقای جنوبی می‌توانیم کشورهای حاشیه را هم تغذیه کنیم.

به گزارش ایسنا سفیر کره جنوبی از کارخانجات هپکو و ماشین سازی اراک بازدید کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.