اولویت استان مرکزی توزیع عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی است

به گزارش اخبار روزانه استان مرکزی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، یکی از بخش‌های مهمی که باید به توزیع عادلانه امکانات در آن توجه شود، بخش بهداشت است.

ارتقای سطح سلامت به عنوان مهم‌ترین شاخص تأثیرگذار بر توسعه انسانی مطرح بوده و این امر همواره مورد توجه سیاست‌گذاران کلان کشور بوده است.

ارتقای سطح سلامت با در نظر گرفتن توزیع عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی از جایگاه بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل می‌طلبد مسئولان استان مرکزی در برنامه ششم توسعه ضمن ارتقای سطح سلامت به توزیع مناسب و عادلانه امکانات بهداشتی و درمانی توجه ویژه کنند.

*عدم توزیع عادلانه متخصصین در استان مرکزی

یکی از پزشکان عمومی اراک معتقد است: عدم توزیع عادلانه متخصصین در استان یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه بهداشت و درمان استان است.

حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر بعضی از شهرهای استان متخصص کافی در رشته‌های پزشکی را در اختیار نداشته و با مشکل درمانی مواجه است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بعضی از شهرها با کمبود متخصص مواجه هستند، این در حالی است که در مرکز استان انواع متخصص‌ها فعالیت دارند و به جرأت می‌توان گفت؛ مهم‌ترین مشکل حوزه بهداشت و درمان در حال حاضر نبود عدالت در سلامت است که می‌طلبد در برنامه‌ریزی‌ها عدالت در سلامت، در دسترس بودن خدمات، فراهم بودن امکانات، قابل قبول بودن خدمات و قابل تحمل بودن هزینه‌های درمانی مد نظر قرار گیرند.

*بیماران در بخش غیر دولتی هزینه‌های سنگینی را بابت درمان پرداخت می‌کنند

پزشک عمومی اراک بیان کرد: دولت با اجرای طرح تحول نظام سلامت بخشی از هزینه‌های درمانی بیماران در بخش دولتی را کاهش داد، اما این کاهش در بخش غیر دولتی صورت نگرفته و همچنان بیماران در بخش غیر دولتی هزینه‌های سنگینی را بابت درمان پرداخت می‌کنند که باید به گونه‌ای عمل کرد تا بیمه‌های تکمیلی همپای بیمه‌های سلامت بخشی از هزینه‌های درمان بیماران را پوشش دهند.

ابراهیمی بر ضرورت خصوصی‌سازی در بخش بهداشت و درمان تاکید کرد و ادامه داد: مشکلی که هم‌اکنون در سیستم بهداشت و درمان کشور وجود دارد این است که مجری طرح بهداشت و درمان دولت بوده و ارزیابی از نحوه خدمات ارائه شده نیز توسط خود دولت صورت می‌گیرد که اگر به دنبال افزایش کمی و کیفی خدمات هستیم باید ارائه خدمات را به بخش خصوصی واگذار کرده و اجازه دهیم دولت به کار ارزشیابی بپردازد.

*با خصوصی کردن بخش بهداشت و درمان رقابت بین بیمارستان‌ها را افزایش دهیم

وی گفت: با خصوصی کردن بخش بهداشت و درمان قطعاً رقابت بین بیمارستان‌ها افزایش یافته و در این صورت است که می‌توان به ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات امیدوار بود.

وی همچنین بر لزوم توجه جدی برنامه‌ریزان امر به موضوع پیشگیری تاکید کرد و بیان داشت: در حال حاضر ۸۰ درصد از بودجه وزارت بهداشت و درمان صرف درمان و ۲۰ درصد صرف پیشگیری می‌شود، این در حالی است که این موازنه در کشورهای پیشرفته کاملاً برعکس بوده و بخش اعظمی از سرمایه گذاری‌ها در حوزه پیشگیری است که باید در برنامه ششم به صورت جدی به این موضوع پرداخته شود.

*اهداف برنامه ششم ادامه ‌دهنده برنامه‌های سند پنجم توسعه باشند

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی نیز گفت: اگر می‌خواهیم ببینیم تا چه میزان در تحقق اهداف برنامه پنجم موفق بوده‌ایم باید به نحوه و میزان اجرای برنامه‌های بالادستی نگاه کنیم، به طور مثال در سال ۱۳۸۲ سند چشم‌انداز ۲۰ ساله در کشور تدوین شد که برای اجرای بهتر و موفق‌تر به برنامه‌های پنج ساله تقسیم شد و پس از ابلاغ آن مجموعه‌های سیاست‌گذاری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و… فعالیت‌های خود را بر اساس آن طراحی کردند.

دکتر صابر جباری با بیان اینکه اهدافی که در برنامه ششم گنجانده می‌شود، باید ادامه‌ دهنده برنامه‌های سند پنجم توسعه باشند، اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه ۴۵ برنامه در شش سرفصل برای بخش بهداشت و درمان مشخص شده بود که دو سرفصل امور علمی و فناوری و امور اجتماعی به وزارت درمان و بهداشت ارتباط داشت که این دو هدف بسیار کلی بود و تنها جهت‌دهی اجرای برنامه‌ها را آسان می‌کرد، اما قابلیت اندازه‌گیری اجرای برنامه‌ها و ارزیابی کیفیت اجرای آنها را نداشت.

*ایده‌های متفاوت در حوزه بهداشت و درمان

وی تاکید کرد: در حوزه ارائه خدمات و با توجه به اصل عدالت محوری تا زمانی که مردم از حقوق خود مطلع نباشند نمی‌توانند خدمات مورد نظر را مطالبه کنند که بر همین اساس ستاد حقوق شهروندی در کشور راه‌اندازی شد تا نحوه تکریم ارباب رجوع و میزان ارائه خدمات مطلوب به آنها مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی خاطر نشان کرد: در برنامه پنجم توسعه هدف گذاری‌ها به صورت کلی بود و به دلیل نبود شاخص‌های معین نتوانستیم در پایان برنامه میزان درصد اجرای برنامه‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص کنیم که هر استان تا چه میزان در اجرای برنامه‌های مورد نظر موفق بوده است.

جباری تاکید کرد: در تدوین برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت وزارت بهداشت و درمان یک ایده و بیمه‌هایی نظیر تأمین اجتماعی، سلامت و… ایده‌هایی جداگانه داشتند که برنامه‌ها و ایده‌های آنان در تضاد با یکدیگر قرار داشت.

وی گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری وزارت بهداشت و درمان به عنوان متولی اجرای این طرح معرفی و بیمه‌ها موظف به مشارکت و تعامل با این وزارتخانه شدند.

وی ادامه داد: بسیج جامعه پزشکی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیاری برخوردار است که آمادگی دارد این ظرفیت‌ها را برای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه در اختیار بخش درمان قرار دهد.

جباری با اشاره به اینکه در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، ایران باید در پایان برنامه به قدرتمندترین کشور منطقه در حوزه علم و فناوری مطرح شود، افزود: سند چشم‌انداز توسعه در قالب برنامه‌های پنج ساله به بخش‌های مختلف کشور ابلاغ شد که اگر این برنامه‌ها را به صورت کیفی در سطح کشور اجرا می‌کردیم و سهم هر استان را در تولید علم مشخص، قطعاً در دست‌یابی به اهداف مورد نظر موفق‌تر عمل می‌کردیم، همچنین میزان اعتبار مورد نیاز برای هر طرح و پژوهش نیز باید به صورت تفکیک شده در هر استان تعیین می‌شد.

*در برنامه پنجم توسعه از مسائل اجتماعی غافل شدیم

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه در برنامه پنجم توسعه از مسائل اجتماعی غافل شدیم، گفت: نرخ رشد جمعیت در استان مرکزی ۹ دهم و متوسط نرخ کشوری ۱٫۳ درصد است که این رقم نشان می‌دهد که نرخ رشد جمعیت در استان پایین بوده و با خطر کاهش جمعیت جوان روبرو هستیم.

وی افزود: همچنین نرخ رشد طلاق در استان از نرخ متوسط کشور بالاتر است که این رقم نیز بیانگر این است که نهاد خانواده مورد بی‌توجهی یا کم ‌توجهی قرار گرفته و برنامه‌های این بخش به خوبی اجرا نشده است.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی با تاکید بر اینکه کاهش مخاطرات تهدید کننده سلامت یکی از هدف گذاری‌های برنامه پنجم توسعه بود که در ذیل سرفصل امور اجتماعی قرار گرفته بود، ادامه داد: شهر اراک به دلیل وجود صنایع بزرگ و کوچک در گروه شهرهای آلوده کشور قرار گرفته که این آلایندگی صدمات بسیار جدی را به بخش سلامت وارد کرده است.

جباری اظهار کرد: ارتقای سطح خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش کیفیت سطح درمان‌های تخصصی در استان به ویژه راه‌اندازی بیمارستان آیت‌الله خوانساری در راستای ارائه خدمات متنوع درمانی در بخش سرطان از نقاط قوت سند توسعه پنجم محسوب می‌شود.

*ضرورت ارتقای سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک 

وی با اشاره به اینکه ضروری است ارتقای سطح علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان مطالبات مردم در سند توسعه ششم مورد تاکید قرار گیرد، اظهار کرد: ارتقای سطح تحصیلات تکمیلی یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش سلامت بود که خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی اراک با ایجاد رشته‌های دستیاری عملکرد بسیار خوبی را از خود به جا گذاشت، سهم استان در اجرای این هدف ۲۰ درصد تعیین شده بود که میزان عملکرد این دانشگاه بیشتر از این رقم بود که این مهم قطعاً بر ارتقا و بهبود سطح درمان کمک خواهد کرد.

جباری تاکید کرد: از آنجا که نرخ رشد جمعیت در استان پایین‌تر از میانگین کشور است و از سویی دیگر افزایش طلاق به ایجاد مشکلات اجتماعی می‌افزاید، ضروری است نهادهای فرهنگی و اجتماعی برای رفع و یا کاهش این معضلات برنامه‌های جدی را تدوین کنند.

*سلامت همه جانبه و انسان سالم از رویکردهای مهم در سیاست‌های کلی سلامت است

وی گفت: سلامت همه جانبه و انسان سالم از رویکردهای مهم در سیاست‌های کلی سلامت است که در بند اول آن بر اولویت قرار گرفتن پیشگیری بر درمان تاکید شده، اما در کشور ما درمان از پیشگیری مقدم‌تر است و این در حالی است که وقتی درمان در اولویت حوزه سلامت قرار گیرد، هزینه‌های درمانی بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی افزود: همچنین برنامه‌ریزی‌ها و اختصاص اعتبارات دولتی نیز به بخش درمان معطوف شده است که با توجه به سیاست‌های ابلاغ شده سلامت باید در راستای اولویت دادن به بحث پیشگیری حرکت کنیم.

جباری گفت: استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور است که صنایع بسیاری در آن فعالیت می‌کنند که این موضوع آلودگی آب و هوا را برای شهروندان به ویژه ساکنان شهر اراک به دنبال داشته است و همان‌طور که می‌دانیم آلودگی هوا تأثیر بسیار زیادی در ابتلا به بیماری سرطان دارد که با توجه به این مسئله و فارغ از نگاه‌های سیاسی باید تصمیمات جدی برای کاهش این آلاینده‌ها اتخاذ شود.

*کاهش آلودگی هوا به برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده مسئولان استان نیاز دارد

وی ادامه داد: کاهش آلودگی هوا به برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده مسئولان استان نیاز دارد و این در حالی است که مدیران و مسئولان فقط به ارائه گزارش پیرامون کاهش روزهای ناسالم بسنده می‌کنند، اما همچنان با مشکل آلودگی هوا مواجه هستیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان با بیان اینکه یکی دیگر از وظایف بخش بهداشت و درمان ترویج تغذیه سالم است، ادامه داد: متأسفانه امروزه فرهنگ تغذیه مردم خواسته یا ناخواسته به سمت غذاهای فست‌فود سوق پیدا کرده که می‌طلبد فرهنگ تغذیه سالم را در استان اصلاح و هدف‌گذاری‌های مناسب برای آن تدوین شود که این امر می‌تواند یکی از مطالبات مردم در برنامه ششم توسعه باشد.

*اصلاح ساختار بیمه‌های تأمین اجتماعی در بخش امور اجتماعی مورد تاکید قرار گیرد

جباری گفت: باید در برنامه ششم توسعه ارتقای کیفیت و اصلاح ساختار بیمه‌های تأمین اجتماعی در بخش امور اجتماعی مورد تاکید قرار گیرد که بر اساس آن شان و منزلت بیمه ‌شدگان رعایت و سطح ارائه خدمات نیز افزایش یابد.

وی با بیان اینکه بسیج جامعه پزشکی اهداف بسیاری را در راستای تحقق اهداف برنامه‌های توسعه در سطح استان اجرا کرده است، ادامه داد: قطعاً اگر روحیه جهادی ضمیمه سندهای ابلاغی نباشد دسترسی به اهداف مشکل خواهد بود که بسیج جامعه پزشکی در این زمینه از ظرفیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و این آمادگی را دارد که این پتانسیل‌ها را در اختیار حوزه سلامت استان قرار دهد.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان تاکید کرد: بسیج جامعه پزشکی سعی می‌کند با هدف‌گذاری علمی سهمی را در رسیدن به اهداف سند ششم توسعه و سیاست‌های بخش سلامت داشته باشد.

*کار در حوزه سلامت کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه حوزه سلامت حوزه بسیار گسترده‌ای است، گفت: کار در حوزه سلامت کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

حسن طاهراحمدی افزود: خوشبختانه طی دو سال اخیر با اجرای برنامه‌های تحول سلامت بسیاری از مشکلات این حوزه بر طرف و وضعیت بهداشت و درمان نسبت به سال‌های گذشته از روند رضایت‌بخش‌تری برخوردار شده است.

*تا نقطه ایده‌آل بسیار فاصله داریم

وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته عقب بوده و هست، اما خوشبختانه با اجرای برنامه تحول سلامت بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها برطرف شد، اما هنوز تا نقطه ایده‌آل بسیار فاصله داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای به موضوع درمان داشته و رفع دغدغه‌های درمان بیماران را همواره مورد تاکید قرار داده‌اند که مسئولان بهداشت و درمان نیز موظف هستند در راستای تحقق بخشیدن به فرامین معظم‌له تمام سعی و تلاش خود را به کار گیرند.

طاهر‌احمدی با بیان اینکه اجرای طرح تحول نظام سلامت نقش بسیار موثری در کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم داشت، خاطر نشان کرد: قبل از اجرای این طرح چنانچه بیماری نیاز به عمل جراحی داشت به طور مثال باید ۱۰ میلیون تومان بابت عمل جراحی پرداخت می‌کرد، اما با اجرایی شدن طرح میزان پرداختی از جیب بیمار در بخش روستایی ۳۰۰ هزار تومان و در بخش شهری ۶۰۰ هزار تومان است.

*۳۵ دستگاه آمبولانس سهم استان مرکزی

وی گفت: در سایر بسته‌های خدمتی نیز تحولات بسیار خوبی در حوزه سلامت رخ داد، در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها به آمبولانس، وزارت بهداشت و درمان یک هزار و ۶۰۰ دستگاه آمبولانس خریداری کرده که از این میزان ۳۵ دستگاه سهم استان مرکزی است که با ورود این تعداد ناوگان بیمارستان‌ها نوسازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به کاهش عمل سزارین در بیمارستان‌ها گفت: یکی از اقدامات خوبی که در برنامه پنجم صورت گرفت رایگان کردن زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی بود، قبل از اجرای این طرح میزان سزارین در بیمارستان‌ها ۶۰ درصد بود که با رایگان کردن هزینه‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی این میزان به ۱۰ درصد رسید.

طاهراحمدی یکی از مشکلات موجود در بیمارستان‌های دولتی را کمبود رادیولوژیست عنوان کرد و بیان داشت: چنانچه بخش خصوصی در این زمینه بخش دولتی را یاری دهد، این مشکل برطرف خواهد شد، ضمن اینکه هم‌اکنون رزیدنت‌ها را در این بخش به کار گرفته‌ایم و با فارغ‌التحصیل شدن آنان مشکل کمبود در این حوزه نیز برطرف خواهد شد.

*بیمارستا‌ن‌های استان یکپارچه شوند

وی پراکندگی بیمارستان‌های استان را از دیگر مشکلات موجود بخش درمان عنوان کرد و اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان‌های استان پراکنده و اکثراً زیان‌ده هستند، در دنیا هیچ بیمارستانی با ظرفیت کمتر از یک هزار تخت وجود ندارد، اما در استان مرکزی بیمارستان‌ها معمولاً زیر ۱۰۰ تختخوابی هستند که این باعث پرت شدن نیروهای انسانی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به مطالبات مردم در برنامه ششم توسعه در حوزه بهداشت و درمان خاطر نشان کرد: در حال حاضر هشت هزار و ۵۰۰ نفر در بخش بهداشت و درمان استان مشغول فعالیت هستند که از این تعداد دو هزار و ۵۰۰ نفر از دولت حقوق دریافت نمی‌کنند و ما مجبور هستیم درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها را به جای نوسازی و خرید تجهیزات صرف پرداخت حقوق به این دو هزار و ۵۰۰ نفر کنیم که ماهانه رقمی بالغ بر چهار میلیارد تومان می‌شود.

*بخش‌های فرسوده بیمارستان‌ها سالم‌سازی شوند

طاهر‌احمدی سالم‌‌سازی بخش‌های فرسوده بیمارستان‌ها، افزایش تعداد متخصصین، به روز سازی تجهیزات، فرهنگ ‌سازی در زمینه مقدم بودن پیشگیری بر درمان و توجه به امر غربالگری را از مسائل مهمی دانست که باید در برنامه ششم به صورت جدی به آن پرداخته شود.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.