همایش نقش زنان در دولت های اعتدالی و حضور در انتخابات در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، فاطمه راکعی عصر جمعه در همایش نقش زنان در دولت های اعتدالی و حضور در انتخابات در اراک افزود: حضور زنان در عرصه کاندیداتوری و رای دادن در انتخابات پیش رو حایز اهمیت است چرا که مجموعه زنان فکور با دیدگاه اصلاحی و توسعه گرا در کنار مردان می تواند تعادل در تصمیم سازی و قوت در اجرا را تضمین کند.
وی اضافه کرد: نیمی از نیروی انسانی کارآمد به عنوان موتور محرکه توسعه پایدار در کشور زنان هستند که باید از نیروی آنان به شایستگی بهره برده شود.
وی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنیانگذار کبیر انقلاب نیز تاکید ویژه ای بر حضور نقش آفرین زنان متعهد و فرهیخته در مقدرات اساسی کشور دارند و باید در انتخابات پیش رو بستری مهیا شود تا ظرفیت های زنان در خدمت پیشبرد آرمان های نظام و شهدا و توسعه پایدار قرار بگیرد.
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان کشور خاطرنشان کرد: محروم کردن زنان از برخی حقوق اجتماعی و فرهنگی به ویژه تاثیرگذاری در رده های تصمیم سازی و مدیریتی کلان و میانی با توجه به جهشی که این قشر در رشد علمی و فکری و توانمندی های خود داشته، جفا به کشور است و باید احزاب و دولت و جامعه زنان به عنوان سه رکن مثلث سهم خواهی از کرسی های مجلس برای جبران غفلت گذشته تلاش کنند.
راکعی اظهار کرد: نگاه واپس گرا به فعالیت های زنان در دولت های نهم و دهم به اوج خود رسید و با وجود همه تلاش ها در دولت فعلی هنوز رسوب های آن باقیست که باید با تقویت حلقه مدیریتی زنان و استفاده ازآنان در تصمیم سازی ها، این معضل برطرف شود.
وی گفت: انتظار جامعه زنان از دولت تدبیر و امید در به کارگیری طیف بیشتری از زنان نخبه در کابینه بود و هم اینک نیز انتظارات این قشر حداقل سهم ۳۰ درصدی از کرسی های مجلس است که انتظار می رود با حمایت احزاب و جدیت زنان محقق شود.
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان کشور خاطرنشان کرد: در حوزه قانونگذاری هنوز تبعیض های زیادی وجود دارد و بسیاری از پست های کلیدی با وجود شایستگی و توانمندی، در اختیارزنان نیست و انتظار است در انتخابات پیش رو اجازه داده نشود که زنان مشمول نظارت های فراتر از قانون شوند.
راکعی گفت: نگاه زنان اصلاح طلب، رویکردهای فمینیستی تند نیست بلکه این قشر خواستار تساوی حقوق خود نسبت به مردان هستند و می خواهند از ظرفیت آنان در تلطیف خشونت ها، مدیریت بحران و پیشبرد امور با عقلانیت و علم استفاده شود چرا که دختران و زنان در زمینه های مختلف متخصص و پویا هستند .
وی عنوان گرد: احزاب در هر کشوری به عنوان نهاد مردمی در اهداف توسعه گرا است و حتی احزاب اصولگرایی که به ظاهر تفاوت دیدگاه با اصلاح طلبان دارند اگر قاعده بازی را رعایت کرده و با روشنگری و بدون تخریب حرکت کنند به عنوان تشکل شناسنامه دار قابل احترامند.
راکعی اظهار کرد: احزاب اصلاح طلب باید کمیته های زنان خود و مساله شناسی زنان، حمایت های سیاسی از زنان را پررنگ کنند و اجازه ندهند احزاب فاقد شناسنامه که در آستانه انتخابات قارچ گونه مجوز می گیرند برمفهوم واقعی کار حزبی سایه بیفکنند و عرصه را برای ایفای حقوق زنان تنگ کنند.
وی بیان کرد: از جامعه زنان نخبه و فرهیخته نیز انتظار است تا خود را برای رقابت های انتخاباتی آماده کنند و در برابر مسایلی چون رد صلاحیت ها شکننده نباشند و از میدان به زودی به در نروند.
دبیرکل جمعیت زنان مسلمان کشور بیان کرد: دولت نیز باید تلاش کند تا هزینه های سیاسی برای حضور فعالان زن در عرصه انتخابات کمتر شود و این قشر بتوانند برای کمک به حل مشکلات نقش آفرینی کنند.
راکعی گفت: تنظیم لیست های متعدد از کاندیداهای زن در سراسر کشور تکلیف جدی تشکل و احزاب اصلاح طلب است تا در صورت رد صلاحیت برخی از زنان پویا و فعال، گروه دیگر جانشین شوند.
وی گفت: برای نخستین بار تعداد قابل توجهی از زنان در شاکله شورای مرکزی احزاب اصلاح طلب رای آورده اند که این اتفاق مبارک باید دنباله دار و زایشی در تمامی سطوح و ارکان کشور رخ دهد.
راکعی به زنان توصیه کرد: با اتکا به حقوق قانونی از هیچ ظرفیت و فرصتی برای خیزش در تصاحب پست های مدیریتی که سالها از آنان دریغ شده کوتاهی نکنند .
عضو شورای مرکزی مجمع دانش اموختگان ایران اسلامی نیز در این همایش گفت: انتخابات مجلس باید فصل بالنده در گزینش شایسته ها برای کرسی قانونگذاری باشد و مردان و زنان نباید خود را رقیب جنسیتی در این کارزار ببینند.
ثریا دانا افزود: هدف از تلاش ها برای انتخابات مجلس این است که حق به حق دار برسد و رده های مسوولیتی به تناسب جمعیت زنان در اختیار این طیف قرار گیرد.
وی گفت: با وجود اینکه دولت کارهای موثری را در حوزه زنان داشته اما بسیاری از نگرانی ها به عرصه قانونگذاری و تصمیم سازی در مجلس باز می گردد که زنان خودشان باید با حضور در این عرصه بر آن تاثیرگذاری داشته باشند.
وی با بیان برخی انتظارات خود از دولت آقای روحانی برای جمعیت زنان تحصیل کرده جویای کار گفت: حذف سهمیه زنان از استخدام ها باید رفع شود.
وی خاطرنشان کرد: یک سری قوانین ناکارآمد در مجلس وجود دارد که به اصلاح نیاز دارند تا دختران و زنان با آسودگی و تسهیل بهتری در امورخود گام بردارند.
عضو سابق شورای اسلامی شهر اراک و یکی از فعالان مسایل زنان در اراک نیز در این همایش گفت: مشارکت سیاسی زنان تنها شرکت در جریان رای دادن و یا کاندیداتوری نیست بلکه این قشر باید بیاموزند که حضور در شبکه های مجازی و اجتماعی تحزب ، مطالعات ملی و بین المللی و آگاهی از موضوعات مهم به عادت روزمره آنان تبدیل شود.
فریبا آباقری افزود: زنان تنها با مشارکت عینی و ملموس در مقوله های اجتماعی است که ممارست سیاسی خود را تقویت می کنند و می توانند به عنوان نقش آفرین در رده های تصمیم سازی ظاهر شوند.
وی بیان کرد: مطالعه زندگینامه زنان موفق سیاسی دنیا و کشور برای رشد زنان امری ضروری است و با توجه به اینکه رشد زنان به زمان طولانی نیاز دارد نباید انتظار داشت پله های ترقی یک شبه طی شود.
وی اظهار کرد: با وقفه هشت ساله ای که در روند رشد زنان در دولت احمدی نژاد حاصل شد، این قشر باید با همه مشکلات، جهش معناداری را در ترقی خود داشته باشد.
آباقری اظهار کرد: رساندن زنان به مطالبات به حقشان به احزاب قدرتمند و موثر نیاز دارد و تشکل های سیاسی که شاکله آنها تنها چند نفر است و برنامه محوری در آن ها رشد نکرده نمی توانند مدافع راستین حقوق زنان باشند.
وی عنوان کرد: شکل گیری نخستین حزب زنانه ایران با عنوان جمعیت زنان مسلمان کشور اتفاق مبارکی است که باید از ظرفیت های آن به درستی استفاده شود.
دبیرکمیته بانوان شاخه مجمع دانش آموختگان استان مرکزی نیز هدف از این نشست را ساماندهی فعالیت های زنان، ارایه اقدامات انجام شده و حرکت موثر برای حضور بهتر زنان در انتخابات عنوان کرد.
مهسا غفاری افزود: این تشکل مطالبات و مسایل زنان را به طور دقیق مطالعه کرده و با کانون های تصمیم ساز زنان در سازمان مدیریت برنامه ریزی و استانداری ارتباط تنگاتنگی دارد وآموزش از سن پایین، برگزاری کارگاه های زیست محیطی، حقوقی، خوداشتغالی و کارآفرینی و نشست های توانمند سازی سیاسی را از اقدامات این کمیته است.
هم اینک ۳۱۰ هزار نفر از جمعیت ۶۳۰ هزار نفری اراک را زنان شامل می شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.