اجرای طرح هادی در ۹۰ روستای استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، محمدرضا رضافرح بعداز ظهر دیروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران برتر با اشاره به فعالیت‌های بنیاد مسکن در چند سال گذشته اظهار داشت: این مرکز از سال ۵۸ در استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: وظایف و تکالیف فراوانی برعهده این نهاد گذاشته شده است، عمده فعالیت بنیاد مسکن به روستاها اختصاص یافته که جبهه‌های فراوانی به این منظور تشکیل شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: تهیه سند روستایی در قالب طرح هادی روستایی مصوب شده است، تهیه طرح بافت‌ها با ارزش روستایی، طرح گردشگری که با همکاری میراث فرهنگی تهیه و در چند روز گذشته به تصویب رسیده است و منظومه‌های روستایی از جمله دسته بندی‌های فعالیت بنیاد مسکن است.

رضافرح با اشاره به رده‌ جدید مطالعاتی بنیاد مسکن گفت: منظومه روستایی طرحی است که یک بخش را مورد بررسی قرار داده و مشکلات آن قسمت را برحسب اولویت بندی می‌سنجد که در کدام روستا چه خدماتی لازم است، با پشتیبانی دولت تدبیر و امید این طرح به زودی شروع به فعالیت می‌کند.

وی افزود: شاخه اجرایی این نهاد طرح هادی بوده که در سطح کشور و استان مرکزی به خوبی اجرا می‌شود و در واقع در یک فاز در روستاها، بهداشت وبهسازی محیط روستاها را ساماندهی می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: تحریم بر کاهش و تحقق اعتبارات عمرانی موثر بوده و اعتباراتی که برای این امور مصوب می‌شود با تخصیص متفاوت است به طوری که ۶۰ درصد از اعتبارات مصوب شده دریافت می‌شود به همین سبب اجرای پروژه‌ها طولانی شده و پیشرفت خوبی ندارند.

رضافرح با اشاره به مشخصات بخش و روستاها گفت: استان مرکزی دارای ۳۲ بخش، ۱۶۶ دهستان و ۱۲۱۰ روستا است که از این تعداد ۸۲۶ روستا بالای ۲۰ خانوار است که جزو وظایف پوششی بنیاد مسکن محسوب می‌شوند، در۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاز یک طرح هادی اجرا شده و ۲۶۱ روستا ۵۰ درصد پیشرفت فاز یک طرح‌هادی را دارد.

وی افزود: در صورتی که اعتبارات به صورت کامل تخصیص یابد پروژه‌هایی را که در دست داریم به موقع به بهره‌برداری می‌رسد به گونه‌ای که از اعتبار ۱۶ میلیارد تومانی سال ۹۳، ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان دریافت شده است، زمانی که اعتبارات با اهداف فاصله داشته باشد نمی‌توان مشکلات شهر و روستا را به خوبی حل کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی با اشاره به بافت‌های با ارزش استان مرکزی گفت: بافت روستای وفس در کمیجان، روستای انجدان اراک از جمله بافت‌های تاریخی با ارزش است و روستای هزاوه فراهان به عنوان بافت گردشگری در مرحله مطالعه و اجرا قرار دارد و فاز یک بافت هزاوه که یک بافت گردشگری محسوب می‌شود در یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصرف شده است.

رضافرح خاطرنشان کرد: به منظور حفظ بافت وفس ۳۰۰ میلیون تومان تا به امروز هزینه شده است که با دریافت باقی اعتبارات به زودی مرحله اجرایی به پایان می‌رسد.

وی افزود: صدور سند برای اماکن با همکاری ثبت اسناد و املاک در مرحله اجرایی و حقوقی بوده و تاکنون ۵۵ هزار سند صادر شده به گونه‌ای که ۵۲ هزار سند برای مناطق روستایی است و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر تاکنون ۳ هزار سند دریافت کرده‎اند.

مدیرکل بنیادمسکن استان مرکزی تصریح کرد: واگذاری زمین در محدوده روستا با مجوز منابع طبیعی انجام گرفته که پس از نقشه برداری و اجرای کارهای مهندسی ۴ هزار و ۴۳۶ قطعه زمین آماده ساخت می‌شود که این قطعات یک‌میلیارد و ۳۸۲ مترمربع وسعت دارند.

رضافرح خاطرنشان کرد: اعتبارات بنیاد مسکن از طریق اعتبارات استانی، ملی و ماده ۱۸۰ قانون اساسی تامین شده که اعتبار ماده ۱۸۰ در اختیار نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد تا با نگاهی مثبت، روستاهای حوزه استحفاظی خود را پوشش ساختاری دهند، نماینده مردم ساوه و زرندیه هیچ فعالیت ساختاری برای روستاییان ساوه نداشته و بیشترین فعالیت خود را معطوف به روستاهای زرندیه با ۱۲۸ میلیون تومان در راستای ارائه خدمات و تسهیلات داشته‌است.

وی با اشاره به زلزله خیز بودن ایران بویژه استان مرکزی گفت: خطر زلزله همیشه تمامی استان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و باید تمامی تلاش خود را داشته باشیم که قبل از وقوع زلزله و بوجود آمدن مشکلات و تخریب ساختمان‌ها بویژه در روستا نسبت به رفع این مشکل اقدام کرده تا خسارات جانی و مالی تا حدممکن کاهش یابد، دولت تصمیم دارد تا واحدهای مسکونی روستایی بازسازی شده و در این پروژه ۲ میلیون واحد مسکونی مقاوم سازی می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: به منظور تحقق اهداف مقاوم سازی و بازسازی ۱۵ میلیون تومان وام با کارمزد ۵ درصد برای ساختمان‌های یک طبقه و برای ساختمان‌های بیش از یک طبقه کارمزد ۴ درصد در روستاها در نظر گرفته شده، ۳۵ هزار واحد مسکونی در راستای عقد قرارداد به بانک‌ها معرفی و تاکنون ۳۰۰ هزار واحد پایان کار گرفته‌اند، میزان اعتبار پرداخت شده ۳۰۰ میلیارد تومان است.

رضافرح خاطرنشان کرد: ساختمان‌های ساخته شده پس از ۴ مرحله نظارت و رعایت تمام ضوابط به منظور پیشگیری از وقوع دیگر حوادث که ممکن است منجر به تخریب ساختمان شود از سوی شرکت‌‌های بیمه، این ‌سازه‌ها را بیمه می‌شوند.

وی افزود: تکمیل مسکن مهر شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر به عهده این نهاد بوده که این مسکن‌ها پیشرفت ۸۰ درصدی داشته و تنها در حوزه آماده سازی و زیبا سازی مشکلاتی دارند که به‌زودی این مشکلات با همکاری شرکت‌های خدمات رسان مرتفع می‎شوند، برنامه ششم توسعه در حال تدوین است و توسعه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت قرار دارند

مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی تصریح کرد: پروژه مسکونی کوثر در قالب ۵ هزار واحد به صورت یک شهرک در حال احداث است و تاکنون ۲ هزار واحد به مرحله پایانی نزدیک شده، زیرساخت‎های لازم آماده شده و خطوط انتقال آب تا پایان هفته آینده تکمیل و ۶۶۰ واحد تا یک ماه آینده و ۵۸۰ واحد تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار می‎گیرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.