آغاز اجرای طرح ارزشیابی مدیران دفاتر شعب دادگستری در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، مدیر کل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه در همایش تبیین اهداف نظارت و ارزشیابی مدیران دفاتر معاونت منابع انسانی دادگستری استان مرکزی گفت: این طرح به عنوان نمونه در اراک به اجرا گذاشته شده و با رفع نقایص کارشناسی آن تا پایان شهریورماه امسال، به کل کشور تعمیم داده می شود.

سید وحید میرحسینی افزود: ارتقای سطح دانش و آگاهی های عمومی جامعه باعث افزایش مطالبات شده و از همین رو فرایند فعالیت و عملکرد کارکنان دستگاه هایی که ارایه خدمات می کنند از قبیل قوه قضاییه مستلزم نظارت و ارزشیابی دقیق است.

وی محورهای راهبردی این طرح را ارتقای ارزش های انسانی ، آموزشی و مالی همکاران اداری شاغل در بدنه قوه قضاییه اعلام کرد.

مدیرکل نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری قوه قضاییه بیان کرد: با نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری و تشکیل پرونده برای هر یک از کارکنان، اجرای موضوع لایحه جامع اداری استخدامی قوه قضاییه که متن آن در حال نگارش است، تسهیل و بستر ارتقای شغلی مدیران دفاتر شعب به دستیار درجه یک تا سه با دریافت دستمزدهای شبه قضایی فراهم می شود.

وی بیان کرد: سیاست قوه قضائیه بهبود و ارتقای وضعیت مالی و کاری همکاران اداری همسان با همکاران قضایی است و افرادی که تلاش بیشتری می کنند در سامانه مربوطه رصد شده و ارتقای شغلی آن ها از این طریق محقق می شود.

به گفته میرحسینی، ۳۵ سال در این قوه بحث نظارت و ارزشیابی وجود نداشته، گرچه ارزشیابی قضات نیز از حدود ۱۳ سال قبل آغاز شده است، اما حاصل این نظارت و ارزشیابی ها باید در رشد و ارتقای شغلی همکاران تلاش گر و نیز افزایش دستمزد آن ها مشهود باشد.

وی بیان کرد: نظارت و ارزشیابی عبارت است از ارتقای بهره وری، احترام گذاشتن به شخصیت کاری افراد ، ارتقاء عملکرد ، شایسته سالاری ، برقراری ارتباط منطقی بین وظایف و مسوولیت ها و شرایط محیط کار متناسب با نظام پادش و پرداخت که باید برای آن ساز و کار مناسب ایجاد شود.

وی، بهره وری کارکنان دستگاه قضا را منوط به کارنامه ارزشیابی آنان دانست و گفت: در نظام ارزشیابی قبلی سالانه کارمندان اگر کارکنان پنج سال متوالی امتیاز ۸۵ یا بالاتر را به دست می آوردند از یک طبقه تشویقی برخوردار می شدند اما در رویکرد جدید این شیوه حذف می شود و شاغلان مشمول سالانه دوبار ، هر شش ماه یک بار ارزشیابی می شوند و نقاط ضعف و قوت و نیازهای شغلی ، اشکالات ساختاری و فرایندی سازمان و همچنین آموزش های متناسب و موردنیاز شغلی کارکنان شناسایی شده و تشویق ها هدفمند می شود.

رییس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این همایش ابرازامیدواری کرد: با اجرای طرح نظارت و ارزشیابی کارکنان اداری که برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی بر روی مدیران دفاتر شعب محاکم دادگستری اراک انجام می شود، بخشی از مشکلاتی که در حوزه قضایی وجود دارد حل و فصل شده و شاهد شکوفایی هرچه بیشتر دستگاه قضایی و رضایت مندی مردم باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری افزود: اقتضای دستگاه قضایی به عنوان پناهگاه ستمدیدگان و مظلومان، داشتن انسان هایی پاک دست و درستکار است .

وی گفت: یکی از دغدغه ها در حوزه قضا نبود ساماندهی امور مربوط به کارکنان اداری بود چرا که برخی از افراد در پست های سازمانی خود قرار نداشتند و بعضی دیگر نیز در پست های خارج تخصصشان خدمت داشتند.

وی افزود: تا پیش از اجرای این طرح، برخی مدیران دفاتر شعب محاکم تا ۱۰ سال در همین پست می ماندند و امکان ارتقای آن ها وجود نداشت، اما با اجرای طرح جدید ارزشیابی برای آنان پست دستیار قضایی مطرح شده و همچنین می توان از میان کارکنان اداری با سابقه و واجد شرایط قاضی انتخاب و جذب کرد.

دادگستری کل استان مرکزی در حوزه قضایی با حدود ۷۰ درصد و در حوزه اداری با حدود ۶۰ درصد چارچوب و ظرفیت سازمانی مشغول فعالیت است.

حوزه قضایی استان مرکزی در ۱۳ شهرستان آن فعال است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.