راهنمای گردشگری سفر به شهرستان خمین

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، استان مرکزی به سبب قرارگیری در شاهراه ارتباطی سالانه پذیرای تعدادی زیادی از مسافرانی است که به مقاصد مختلف از این استان عبور می‌کنند، البته وقتی که صحبت از این استان به میان می‌آید نخستین تصویری که در ذهن مخاطبان نقش می‌بندد تصاویر مربوط به کارخانه‌ها و صنایع این استان بوده و بیشتر از آن به عنوان صنعتی بودن آن یاد می‌گردد که البته این تمام توصیف این سرزمین که به سرزمین آفتاب شهره شده نیست بلکه این استان دربردارنده تعداد زیادی از جاذبه‌ها و مناطق نمونه گردشگری است.

این استان نیز همانند دیگر استان‌های کشور در ایام نوروز گام‌های آماده‌سازی اسباب و لوازم پذیرایی را برداشته تا در این ایام بتواند میهمانی خوب و شیرینی را برای مسافران خود داشته باشد.

به طور معمول همه ساله  خمین میزبان دو دسته از مسافران است که گروه نخست مسافران عبوری بوده و از این شهر تنها می‌گذرند و دسته بعدی مسافرانی است که ترجیح می‌دهند چندروزی از تعطیلات نوروزی به گشت وگذار در میان جاذبه‌های گردشگری این استان به‌ویژه نگین انگشتری ایران اسلامی، زادگاه امام خمینی(ره) را که تعداد آنها کم هم نیست، بپردازند.

خمین کجاست و تاریخچه آن چیست؟

شهرستان خمین در جنوبی ترین نقطه استان مرکزی قرار گرفته که از شمال به اراک ، از شرق به محلات، از جنوب به گلپایگان (استان اصفهان) و از غرب به ازناو الیگودرز “استان لرستان” محدود می‌شود و میزان ۲۳۹۴ کیلومتر مربع وسعت دارد.

محدوده شهرستان خمین امروزی در گذشته جزیی از ناحیه پهناور ولایت  جبال “عراق عجم” بوده که درطول تاریخ نام‌های گوناگونی به خود گرفته که یونانیان  به آن مدیا نیز می‌گفتند و ناهمواری‌های شمال غربی خمین ادامه رشته کوه‌های زاگرس بوده و مهمترین کوه‌های آن بوجه و هفت سواران است.

شهرستان خمین ازخصوصیات اقلیمی مختلف تأثیر پذیرفته و دارای آب و هوای متغیری است به‌طوری که آب و هوای معتدل کوهستانی در شمال غربی و آب و هوای نیمه بیابانی در مرکز و جنوب بر آن حاکم است و به همین سبب خمین دارای زمستان سرد و تابستان‌های معتدل تا گرم در نقاط مختلف است.

 

خیابان‌ها و معابر اصلی خمین کجاست؟

خیابان های امام خمینی(ره)، دکتر شریعتی، خیابان قیام، خیابان مطهری از جمله مهم ترین خیابان‌های خمین و میدان ۱۵ خرداد، میدان انقلاب، میدان شهداء، ومیدان بسیج  در لیست میادین مهم این شهرستان قرار می‌گیرد که هریک از مسافران نوروزی معمولا  از یکی از این آدرس ها عبور می‌کنند.

مسافران عبوری کجا اقامت کنند؟

افرادی که قصد دارند لذت بیش تری از سفر خود ببرند می‌توانند با اقامت در یکی از پارک‌های این شهرستان این لذت را تجربه کنند و خاطرات شیرینی در دفترچه خازرات نوروز ۹۴ به ثبت برسانند.

شهرستان دارای ۷ پارک به نام‌های پارک کوه بوجه، پارک مدرس، پارک مادر پارک لاله پارک شهید بهشتی پارک بابا احمد پارک بانوان است که با توجه به سلیقه شخصی می‌توانند در یکی از این پارک‌ها اقامت کنند.

مسافران نوروزی خمین، در کدام هتل یا مهمانسرای اراک اقامت کنند؟

مسافران نوروزی که به شهرستان خمین وارد می‌شوند، به‌فاصله کمی از بیت تاریخی حضرت امام خمینی(ره) تنها هتل این شهرستان وجود دارد که
اتاق ۲ تخته با قیمت ۱ میلیون و۳۴۰ هزار ریال، ۱ تخته ۱ میلیون و ۸۰ هزار ریال، ۳ تخته ۱ میلیون و۷۰۰ هزار ریال، سوئیت ۲میلیون و۱۶۰هزار ریال، سوئیت وی آی پی ۱ میلیون و۶۲۰هزار ریال و هزینه هر نفر اضافه ۳۶۰ هزار ریال است.

اقامت در این هتل با توجه به نزدیکی به بیت تاریخی بنیان گذار انقلاب اسلامی و مشاهده نمای زیبای شهر خمین از پشت پنجره های بلند این هتل می‌تواند خاطره خوبی را در ذهن تمام مسافران باقی بگذارد.

معلمان و فرهنگیان برای اقامت چه کنند؟

معلمان و فرهنگیانی که شهر تاریخی خمین را مقصد سفر خود برگزیده‌اند می‌توانند پس از وارد شدن به شهر خمین و پس از کمی گشت و گذار به بلوار شهید بهشتی رفته و در محل ساختمان مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان برگه معرفی نامه خود را به منظور اسکان و اقامت در یکی از مدارس این شهرستان تهیه کرده و به تعداد روزهای مشخص شده در این مکان‎ها مدت اقامت خود را سپری کنند.

صنایع دستی خمین چیست و آنها را از کجا تهیه کرد؟

شهرستان خمین جزء آن دسته از شهرهایی است که هرنوع هنری را می‌توان در لیست صنایع دستی آن جای دارد، دست بافت های سنتی (قالی بافی و گلیم گل برجسته)، منبت، قلم‌زنی روی مس، طراحی، تذهیب، سفالگری، میناکاری تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، جاجیم، چلنگری، پیکره تراشی، معرق چوب صنایع دستی مربوط به این شهرستان است که هرکدام با توجه به نوع زحمت و ذوق و سلیقه بکار رفته در آن دارای قیمت‌های مختلفی است که قیمت آنها از ۳۰هزار ریال شروع می‌شود.

مسافران نوروزی برای تهیه هرکدام از این اقلام صنایع دستی به بازارچه صنایع دستی برپا شده در این شهرستان که فاصله کمی تا بیت تا بیت تاریخی امام(ره) دارد و در محل یکی از پارک ها است مراجعه کرده و صنایع دستی مورد علاقه خود را تهیه کنند.

برپایی این بازارچه‌ها در ایام عید سبب آشنایی هرچه بیش‌تر مسافران با صنایع دستی شده و پل ارتباطی میان آنها برقرار می کندو گردش در بازار صنایع دستی آن هم به همراه کودکان می‌تواند سبب ترویج فرهنگ خرید و آشنایی با صنایع دستی بومی شود.

مسافران نوروزی در سفر به خمین از کدام اماکن دیدنی بازدید کنند؟

تعداد جاذبه‌های گردشگری در این شهرستان آنقدر متعدد است که اگر مسافران نوروزی تمام تعطیلات خود را هم به این موضوع اختصاص دهند باز هم نمی‌توانند کامل و جامع از تمام آنها بازدید کنند.

بزرگ‌ترین و عمده‌ترین سبب که گردشگران داخلی و خارجی را به این سمت می‌کشاند و جزء یکی از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی این شهرستان بوده و بعنوان نگین انگشتری ایران اسلامی است، بیت تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در زادگاه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است که روح معنویت را در این شهر زنده نگه داشته و سبب جذب مسافران بسیاری در این بخش می‌شود.

مسافران نوروزی با گذر از ین شهرستان و دیدار از بیت تاریخی امام راحل(ره) با بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند و این بیت تاریخی که زادگاه امام خمینی(ره) بوده با یک بافت تاریخی و سنتی و یک معماری بسیار زیبا سبب جذب گردشگران خارجی نیز می‌شود که علاوه بر معرفی شخصیت امام خمینی(ره) زادگاه و زندگی ساده و علوی امام امت را به رخ گردشگران داخلی و خارجی می کشد.

قلعه سالار محتشم که تنها موزه مردم شناسی این شهر است تاریخ ساخت آن به اواخر دوره قاجاری رسیده و معماری آن تلفیقی از کلاسیک اروپاو معماری سنتی وایران است، یک گزینه جذاب و دیدنی در سفر به خمین است.

این از دو طبقه ساخته شده واز ساختمان های ایوان دار است و داخل شهر خمین قراردارد که در حال حاضر به عنوان موزه ی شهر خمین در برگیرنده ی آثار فرهنگی در زمینه ی باستان شناسی ومردم شناسی است.

لوازم وابزار معیشتی مردم خمین عمده آثار این موزه را تشکیل می دهد.هم چنین پیکره هایی که نماینگر آیین های محلی است.

اگر مسافران نوروزی بخواهند بازدیدی به همراه خانواده از این موزه داشته باشند باید به آدرس خیابان شهید منتظری خیابان حکمت مراجعه کرده و با پرداخت هزینه ۱۰۰۰۰ ریالی از این موزه دیدن کنند.

مسافران نوروزی برای گل گشت در خمین به کجاها مراجعه کنند؟

عده ای از مسافران نیز هستند که بازدید از موزه‌ها برای آنها جذابیتی نداشته و ترجیح می دهند وقت خود را برای گشت و گذار از جاذبه های طبیعی این شهرستان بگذارند.

کلیسا ودر مانگاه تاریخی لیلیان یکی از مناطق تاریخی شهرستان خمین است و در روستای تاریخی لیلیان قرار دارد و مکانی جالب برای شیفتگان اماکن تاریخی است و یادمان باستانی به جامانده از دوران زندگی ارامنه در شهرستان خمین بوده که مشتمل بر کلیسا و درمانگاه وفضاهایی مسکونی بوده که در مجاورت دیگر منازل روستایی ساخته شده است.

سنگ نگاره های جوباده در فاصله ۳٫۵کیلومتری شمال شرقی روستای جوباده واقع شده و دارای دونقوش انسانی وحیوانی است که آن ها را متعلق به دوران تاریخی تادوران اسلامی می توان دانست که با جاذبه فراوان خود می تواند بسیاری از مسافران را به سمت خود فراخواند.

سراب رضا آباد در دامنه ارتفاعات ویل آب ودر منطقه ییلاقی قرارداشته که این چشمه از بریدگی وشکاف صخره به بیرون جاری است.

آب این چشمه مورد استفاده مزارع کشاورزی پایین دست قلعه آشنا خور بوده وسراسر صخره وارتفاعات بالای چشمه پوشیده از بوته های گون وگل های وحشی است و شقایق وحشی،گل های لاله واژگون وبوته های سوسن وسنبل در فصل بهار چشم انداز بسیار زیبایی به ارتفاعات اطراف چشمه می دهد.

روستای ورچه یکی از روستاهای هدف گردشگری در این شهرستان است که با دارا بودن جلوه‌های طبیعی فراوان به طور دقیق یکی از مناسب‌ترین انتخاب گردشگران نوروزی برای گذراندن دوره تعطیلات نوروز به شمار می‌آید.

این شهر در ۳۰ کیلومتری شمال غربی خمین و در دامنه کوه های شیرخانی و اوغلان پیر قرارگرفته و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و خشک است.

این روستا به دلیل برخورداری از آب و هوای معتدل دارای مناظر و جلوه های طبیعی زیبا، مزارع حاصلخیز و مراتع سرسبز است.

دامنه های کوهستانی روستا در زمستان با پوشش برف، زیبا و بسیار جذاب بوده ومناظر زمستانی وپر برف کوه شیر خانی در جنوب غربی وجلوه‌های بهاری آن با گیاهان وگل های خودرو پوشیده می شود که بسیار جالب توجه است.

روستای شهابیه نیز از روستاهای هدف گردشگری در شهرستان خمین است و در ۱۰کیلومتری  شهرستان خمین و در کنار محور ارتباطی خمین به اراک و تهران قرار دارد.

آب و هوای آن در پاییز و بهار ملایم ودر زمستان سرد است که پیشینه این روستا به دوره پیش از صفویه برمی‌گردد و امروزه به نام “گلدشت شهابیه” معروف است.

از محصولات کشاورزی شهابیه می توان به پیاز ،گردو ،بادام و انواع گونه های دیگراشاره کرد و این نکته قابل ذکر است که در فصول بهار وتابستان این منطقه دارای مناظر وچشم اندازهای بدیع وکم نظیری است.

مسافران نوروزی در سفر به نوروز از خمین چه سوغاتی ببرند؟

از معروف ترین سوغات شهرستان خمین می توان به عسل نمونه این شهر اشاره کرد که خریداری از آن به منظور سوغات و چشیدن طعم شیرین آن تا مدت‌ها لذت سفر به این شهرستان را برای شما که شاید بار نخست سفرتان به این شهرستان بوده را یادآوری کند.

البته در کنار عسل، سوغاتی نظیر گردو و بادام، کشمش، شیره انگور را نیز می‌توان در بار سوغات خود برای دوستان و اشنایان جای داد و آنها را خوشحال کرد.

لوبیا جزء مهم ترین محصولات کشاورزی این شهرستان بوده و محصول تولید شده توسط کشاورزان این  منطقه نمونه مرغوب است و در هیچ یک از مناطق دیگر کشور یافت نمی‌شود که از آن نیز می توان به عنوان سوغات خود برده شود.

مسافران نوروزی برای تهیه لوبیای چیتی مرغوب این شهرستان می توانند مبلغ ۵۰ تا ۶۰ هزار ریال هزینه کرده و آن را خریداری کنند.

عسل از کیلویی ۱۳۰ هزار ریال تا به بالا،گردوی با پوست از کیلویی ۲۰۰ هزار ریال تا ۳۶۰ هزار ریال، گردوی مغز از ۴۸۰ هزار ریال تا ۵۵۰ هزار ریال، بادام با پوست از کیلویی ۱۰۰ هزار ریال به بالا که به کیفیت آن بستگی دارد، مفز بادام از کیلویی ۳۰۰هزار ریال تا ۴۵۰ هزار ریال، شیره انگور هر کیلویی ۱۵۰هزار ریال و برای تهیه زعفران مرغوب نیز مسافران نوروزی باید مثقالی ۲۰۰ تا ۲۵۰هزار ریال هزینه کنند.

غذای محلی خمین چیست؟

آش جودوغ از جمله غذاهای سنتی ایرانی است که در استان مرکزی تهیه می‌شود. مواد اولیه آش شامل جو پوست کنده، نخود، لوبیا، سبزی آش، کشک، نعناداغ، ادویه، گل زرد است.

طرز تهیه  این آش سنتی به این صورت است که حبوبات و جو را خبس کرده و سپس حبوبات را با زردچوبه و پیاز و پمقدار یازداغ و سیر له شده پخته و بعد بلغور را اضافه کرده و خوب می‌پزند.

در آخر سبزی را اضافه کرده و اجازه می‌دهید که آش جا بیافتد و درنیز انتها دوغ غلیظ را داخل آن ریخته و هم زده و میجوشانید و نمک و فلفل اضافه کرده و با نعنا داغ و سیرداغ و دوغ غلیظ تزیین می کنید.

البته مسافران نوروزی برای خوردن یک ظرف از آن در هنگام سفر چاره ای ندارند جز آنکه یکبار مهمان سفره های مردم خونگرم این شهرستان شوند چرا که این غذای سنتی در هیچ یک از رستوران های این شهر سرو نمی‌شود.

مسافران نورزی با یادگیری طرز تهیه این آش خوش طعم می توانند پس از بازگشت به شهر خود آن را برای دوستان خود پخته و همراه با میل کردن آن خاطرات سفر خود را بار دیگر مرور کنند.

در دوران سوانح، حوادث و بیماری‌کجا مراجعه کنیم؟

مسافران نوروزی اگر در طول مدت اقامت خود در این شهرستان دچار حادثه و یا سوانح شدند، می‌توانند به یکی از مراکز درمانی بیمارستان امام خمینی(ره)، بیمارستان زینب کبری(س)، درمانگاه خیریه خمین، درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان و درمانگاه بسیج مراجعه کرده و تحت درمان و مداوا قرار بگیرند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.