تقارن نوروز با ایام فاطمیه؛ فرصتی جهت ترویج سیره عملی حضرت زهرا(س)

به گزارش مرکزی دیلی، حجت‌‌الاسلام داوود چمانی، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با بیان این مطلب که حضرت فاطمه زهرا(س) در دفاع از ولایت از جان خویش گذشتند، گفت: ایشان در حمایت از ولی امر خویش از تمامی هستی و توان خویش استفاده کردند.

وی ضمن اشاره به این نکته که تمامی مردم باید از آن حضرت درس گرفته و تمامی مبانی و اصول دینی را در زندگی فردی و اجتماعی خویش حاکم کنند، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) به تمامی انسان ها در تمامی اعصار آموختند که در برابر ظلم ظالمان دوران ساکت ننشسته و هرگاه احساس کردید ولایت در خطر است با جان خود از آن دفاع کنید.

چمانی در ادامه دفاع از حریم ولایت را تکلیفی دینی و اخلاقی دانست و عنوان کرد: امروز نوجوانان و جوانان به ندای رهبر فرزانه خویش لبیک گفته و با گام نهادن در مسیر موفقیت و پیروزی و پیاده سازی اموزه‌های دینی سعی دارند بر قوام و ماندگاری انقلاب و اسلام بیفزایند.

وی در بخشی از سخنان خویش به حدیثی از امام حسن عسگری(ع) که می‌فرمایند؛ ما حجت خدا بر خلق خدا هستیم و فاطمه(س) حجت خدا بر ماست استناد کرد و گفت: این حدیث شریف به نکاتی همچون داشتن مقام عصمت حضرت زهرای مرضیه اشاره دارد؛ لذا بسیار لازم و شایسته است که بیانات و سبک زندگانی حضرت فاطمه(س) را سرلوحه زندگی فردی و اجتماعی خویش قرار داده و از مسیر اهل بیت(ع) خارج نشویم.

چمانی با بیان اینکه درس‌های برگزفته شده از زندگانی حضرت زهرا(س) باید استخراج شده و در اختیار نوجوانان و جوانان به ویژه بانوان جوان گذارده شود، اظهارکرد: دختران جوان با مطالعه و تحقیق در این رابطه می توانند به احکام زندگی که برپایه اصول اسلامی نهادینه شده است پایبند باشند.

شخصیت والای حضرت زهرا(س)؛الگویی بلامنازع تمامی دوران‌ها

حجت‌الاسلام چمانی درادامه افزود: شخصیت والای حضرت زهرا(س) همواره به‌عنوان الگویی بلامنازع برای تمامی دوران‌ها مطرح بوده و تأسی از ایشان و دیگر ائمه اطهار(ع) مار ا در مسیر درست و سعادت دنیوی و اخروی هدایت می کند.

وی به مادران جوان توصیه کرد: والدین به ویژه مادران به نقش تربیتی حضرت در پرورش فرزندانی همچون حسنین(ع) و بانو زینب کبری(س) توجه ویژه داشته باشند؛ چراکه تحقیق در خصوص زندگانی ایشان نکات کلیدی را از تربیت فرزند به آنان گوشزد می کند که می‌تواند در نحوه تربیتی فرزندان مؤثر باشد.

حجت الاسلام چمانی مطرح کرد: بدون تردید اگر مادران به تربیت فرزندان خویش توجه خاص داشته باشند فرزندان آنان در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانند منشأ خیر و برکت و تحول شگرف در نظام مقدس جمهوری سالامی باشند.

مطالعه جامعه زنان از زندگی و سبک زندگی حضرت فاطمه(س)

وی خواستار مطالعه جامعه زنان از زندگی و سبک زندگی آن حضرت شد و افزود: بانوان جوان با بررسی نکات اصولی و الهام گیری از زندگی فردی و اجتماعی ان حضرت می‌تواند در حمایت از همسران به عنوان همسری نمونه مطرح باشند.

حجت الاسلام چمانی در بخش دیگر از سخنان خویش بابیان این مطلب که حضرت زهرا(س) برای تمامی بشریت اعم از بانوان و آقایان به عنوان الگویی بی بدیل مطرح هستند، اضافه کرد: ایشان در عمر کوتاه اما پربرکت خویش در دفاع از ولایت مردانه ایستاده و از هیچ خطری ابا و ترسی نداشتند؛ بنابراین بانوان و آقایان با الهام از ایشان مردانه در دفاع از ولایت ایستاده و به دشمنان و ایادی مزدور ثابت کردند که با قدرت از رهبری دفاع کرده و مطیع اوامر معظم له هستند.

وی به تلاقی نخستین روزهای ایام نوروز با شهادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) نیز اشاره کرد و افزود: ان ایام به دلیل داشتن قداست از اهمیت خاصی نیز برخوردارند؛ لذا نوجوانان و جوانان باید این ایام را ارج نهاده و از اموری که این ایام را به بی‌حرمتی نزدیک می کند پرهیز کنند.

نوروز؛ بهترین زمان کسب معارف دینی و اسلامی

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان در پایان، نوروز را بهترین زمان برای کسب معارف دینی و اسلامی بیان کرد و گفت: باتوجه به تلاقی صورت گرفته این ایام با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) می‌‌توان از این فرصت در راستای تبیین جایگاه و مقام و منزلت ایشان و ترویج سیره عملی ایشان استفاده کرد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.