برگزاری همایش هوای پاک در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، امیر انصاری ظهر امروز در همایش هوای پاک در اراک، شعار امسال روز هوای پاک را «دوباره آسمان آبی» اعلام کرد و اظهار داشت: هوای پاک و آسمان آبی حق مسلم همه شهروندان اراکی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب در زمینه تحقق این مهم حرکت کرد.

وی با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر اقدامات خوبی در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک صورت گرفته که منجر به کاهش ۵۰ درصدی روزهای ناسالم نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است، تصریح کرد: در سال جاری اراک با ۷۵ روز مه‌آلود مواجه بوده و میزان روزهای درگیر با پدیده گرد و غبار کمتر از سال قبل بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان داشت: با بیان اینکه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک از سال ۸۶ اجرا شده است، گفت: در آبان و آذر ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تعداد روزهای دارای وارونگی شهر اراک افزایش و میزان بارش‌ها کاهش یافته است و از آنجایی که این دو عامل بر روی آلودگی هوا تاثیرگذار هستند، اما به لحاظ اقدامات مناسب در اجرای طرح فوق و تشکیل کارگروه‌های مختلف این شهر با کاهش روزهای آلوده در سال جاری مواجه بوده است.

وی برخورد با صنوف آلاینده مزاحم در شهر، تبدیل سوخت مصرفی به یورو چهار و یورو دو و مدیریت مصرف سوخت در نیروگاه شازند را از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه اعلام کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: با عنایت به اینکه روستای وفس تفرش تنها روستای فسیلی کشور است، پیگیری ثبت این استان در بین استان‌های فسیلی نیز در دست اقدام است.

 انصاری، مخالفت با استقرار ۱۴ واحد صنعتی جدید در اراک، تجهیز ۹ واحد صنعتی به سیستم آنلاین، موافقت با استقرار ۹۲ واحد صنعتی در داخل شهرک‌های صنعتی، دادن ۲۰ اخطاریه زیست محیطی به صنایع آلاینده، پلمب ۱۴ واحد صنعتی متخلف و افزایش تعداد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از پنج عدد در سال ۸۶ به ۹ عدد در سال ۹۳ را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوای شهر اراک برشمرد.

وی با اشاره به اینکه سوخت توزیعی در شهر اراک از کیفیت مطلوبی برخوردار است، اضافه کرد: سوخت توزیعی که توسط شرکت فرآورده‌های پخش نفتی در استان توزیع می‌شود هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انصاری بیان کرد: برگزاری ۱۶ جلسه در سال ۹۳ برای کارگروه‌های محیط زیست، آغاز ساخت کارخانه آندسازی ایرالکو در شهرک صنعتی خیرآباد، بهینه سازی ۷۴ دیگ کارگاه احیا‌ قدیم، ساماندهی کارگاه‌ها و صنوف آلاینده مزاحم در شهر اراک و اجرایی شدن هزار هکتار فضای سبز با درختکاری ۱۲۷ هکتار در اراضی چقا از دیگر اقدامات صورت گرفته در خصوص کاهش آلودگی هوای اراک به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز در جوار نیروگاه شازند را از مباحث در دست اقدام در این زمینه اعلام و عنوان کرد: پیگیری بحث مطالعات حمل و نقل ریلی هوشمند، استفاده از پارکینگ‌های طبقاتی، جانمایی برای انتقال پایانه‌های حمل و نقل به خارج از شهر و استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در کارگروه‌ها از برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه محسوب می‌شود.

وی کمبود اعتبار را از جمله مشکلات اجرای طرح‌های زیست محیطی در استان اعلام کرد و ادامه داد: مرکز پایش کیفیت هوای اراک به دلیل کمبود اعتبار هنوز تجهیز نشده است، بر این اساس توجه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تخصیص اعتباری خاص به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از جمله انتظارات مسئولان محیط زیست است.

انصاری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک را نیازمند بازنگری و به روزرسانی دانست و خواستار تخصیص اعتباری ویژه برای این طرح در بودجه سال ۹۴ شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.