اراک؛ شهری با چندگونگی فرهنگی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، پدیده نزاع های فردی در بین افرادی اتفاق می افتد  که گرایش و پایبندی کمتری نسبت به قانون دارند. از سوی دیگر، متأسفانه هنوز خشونت و نزاع از جمله موضوعاتی است که در فرهنگ بعضی از هموطنان، شاخص قدرت و یا دفاع از منزلت اجتماعی و فرهنگی و حیثیت خانوادگی محسوب  می­ شود.

نزاع و درگیری رفتاری ثانویه نسبت به محرومیت های اجتماعی

استاد دانشگاه و جامعه شناس با اشاره به اینکه  وقوع جرایم از جمله نزاع و درگیری رفتاری ثانویه نسبت به محرومیت های اجتماعی است اظهار داشت:  هیچ کس بزهکار و مجرم متولد نمی­ شود و ارتقاء پاسخگویی مطلوب به نیازهای اقتصادی، فراغتی، اجتماعی و فرهنگی، مستقیماً با کاهش آسیب های اجتماعی و مجرمانه در جامعه قرین است.

دکتر یارمحمد توسکی اضافه کرد: جامعه با الگوهای خشن مشوق و مولد فرهنگ خشونت و گرایش شهروندانش به رفتار بزهکاری و مجرمانه است و نگاه از بالا و دور از متن جامعه، منجر به فاصله گیری و شکاف بین مخاطب(پیام گیر) و متولی(پیام دهنده) می شود.

افزایش پدیده نزاع و درگیری تهدیدی علیه بنیان های جامعه

استاد دانشگاه و جامعه شناس  پدیده نزاع و درگیری در جامعه را از آن دسته آسیب هایی خواند که با ایجاد اخلال در روابط اجتماعی، فضایی آکنده از بغض، کینه و دشمنی را در میان افراد به وجود می ­آورد و افزود: اساسا آسیب ­های اجتماعی ناشی از روابط ناسالم انسانی است که بنیان­ های جامعه را به طور جدی تهدید می­ کند و مانع تحقق نیازمندی­ ها و تقاضاهای افراد کثیری می­ شود.

دکتر فرانک سیدی افزود: به نظر می­رسد آسیب اجتماعی وقتی به وجود می­ آید که نهادهای تنظیم کننده روابط بین افراد با شکست روبه رو شده و دچار تزلزل شوند که نتیجه آن، شکل­ گیری شکاف ­های عمیق بین افراد است.

سیدی در ادامه تصریح کرد: در چنین وضعیتی، قوانین تنظیم کننده روابط انسان­ ها مورد بی­ احترامی قرار می گیرند و متزلزل می­ شوند زیرا قانونمندی و پذیرش قانون، ریشه در ساختارهای جامعه دارد و در رابطه با فرهنگ عمومی قابل بررسی است.

نزاع و درگیری نمونه ای از نقض نظم و انضباط اجتماعی

از سوی دیگر رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان مرکزی  با تصریح بر اینکه که ترویج رفتار خشونت بار در جامعه از طرفی سبب کاهش امنیت اجتماعی و از طرف دیگر برهم خوردن نظم اجتماعی و فرسایش سرمایه  می شود عنوان داشت:  نزاع و درگیری در سطح جامعه یکی از نمونه های نقض نظم و انضباط اجتماعی و به عنوان یک ناهنجاری در سطح جامعه است که گاهآً با آن مواجه هستیم.

سرهنگ عین الله کلهر شناخت و معرفی پدیده نزاع و درگیری و شناسایی راهکارهایی در خصوص جلوگیری، تعدیل و رفع برخی عوامل بروز نزاع و درگیری ها  را نیازمند رویکرد علمی و پژوهشی در این خصوص برشمرد.

تجزیه وتحلیل نزاع و درگیری از نگاه امنیت اجتماعی

امنیت و نظم که یکی از اساسی ترین نیازهای انسانی در هر جامعه است، در چنین آسیبی که مبتنی بر خشنونت و نشان دادن آن است، احساس امنیت تحت تاثیر قرار می گیرد.

 شدت تفریق اجتماعی در عمل مانع از یکپارچگی و ایجاد وفاق اجتماعی مبتنی بر عقلانیت فرهنگی- اجتماعی و پذیرش حاکمیت قانون و نظم می گردد و احساس خود مختاری در اجرای عدالت از خصوصیات بارز در این فرهنگ است.

شاید هیچ شهری در ایران دارای چندگونگی نژادی و زبانی موجود در اراک نباشد. شهری که در تمام تاریخ خود درگیر نزاع ها بوده هرگز نتوانسته چون مردمان شهرهای اصفهان، کاشان و… دارای لهجه خاص و فرهنگ همگانی باشد.

 این آشفتگی های فرهنگی موجبات آشفتگی های اجتماعی را مهیا نموده است و قرارگیری شهر صنعتی اراک در بالا دست حوضه تالاب میقان و زمین های کشاورزی شمال اراک، این حوضه اکولوژیک بسته را از لحاظ بوم شناسی حسّاس و آسیب پذیر تر کرده است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.