شهر گل ایران با رسومی دو هزار ساله

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، این خطه سرسبز با تابستان های معتدل و زمستان های به نسبت خنک، دارای نوسان اقلیمی و دامنه تغییراتی است که در کمتر شهرستانی از استان مرکزی مشاهده می شود.

محلات به عنوان بزرگترین شهرستان کشور از لحاظ سطح زیرکشت گل، به عنوان مهد پرورش گل و گیاهان زینتی و پایلوت گل کاری کشور مطرح است و رتبه نخست را از لحاط تنوع تولید گل در کشور نیز دارد.

این دیار دارای منابع متعدد و غنی سنگ زینتی، سنگ تراورتن و مرمریت می باشد که از لحاظ کیفیت در دنیا کم نظیر است.

مشاهیر و پیشگامان فرهنگ و ادب شهرستان محلات از قبیل دکتر فاطمه سیاح، دکتر محسن سیاح، حسن فرخ پیام میرزا کاظم خان شیمی، میرزا حسین مجد و میرزا علی اکبر عاشوری نیز در برهه های مختلف کشور تاثیرگذار بوده اند.

از رجال سیاسی ومذهبی شهرستان محلات نیزمی توان ازآیت الله توسلی محلاتی، آیت الله رسولی محلاتی، آیت الله طاها مقدسی، آیت الله سروش محلاتی، آیت الله شیخ محلاتی، میرزا حسن انصاری،محمدباقر انصاری، شیخ حسن روحانی،حاج سیداحمد صدرالغروی، عبدالوهاب قائینی، سیدحسن صدر، شیخ فضل اله مهدیزاده محلاتی (شهید محلاتی)، حاج شیخ جواد ناظری، شیخ بهاءالدین محلاتی، شیخ ذبیح اله محلاتی، شیخ مجدالدین محلاتی، شیخ محمداسماعیل محلاتی وشیخ مرتضی مجتهد محلاتی شیرازی نام برد.

شهرستان محلات دارای آداب و رسوم متنوعی است که برخی از آنها همچون ˈبیل گردانیˈ با قدمتی دو هزار ساله در شهر نیم ور از توابع شهرستان محلات رواج دارد که معمولا پس از پایان لایروبی نهر بزرگ این شهر انجام می شود و در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است.

بیل گردانان در مجموع هفت بیل را به وسیله موی بز به یکدیگر بسته و آنها را به خاطر اهدای آب این موهبت الهی، به دور سر چرخانده و هفت آسمان را شکر می کنند.

پایتخت گل ایران؛ جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی دارد که یکی از آنها ˈچشمه آب گرمˈ محلات است.

این چشمه جوشان با خاصیت درمانی و تفریحی؛ محور اصلی گردشگری شهرستان محلات و استان مرکزی است که به عنوان حلقه اتصال چرخه گردشگری، جاذبه های طبیعی و تاریخی و مذهبی منطقه مطرح است.

چشمه آب گرم محلات در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی این شهرستان در نزدیکی روستای ˈنینهˈ از توابع دهستان ˈخورههˈ واقع شده و شامل چندین چشمه است که از آنها آب گرم با حجم و جوشش بالا که گاهی دمای آنها به ۱۰۰ درجه سانتیگراد می رسد، فوران می کند.

سال هاست مردم ایران بویژه استان مرکزی و شهرهای قم، کاشان و اصفهان برای درمان و تفریح و گردش به محلات و آبگرم آنجا می روند و در فصول بهار و تابستان از این چشمه ها بهره مند می شوند.

آب گرم این چشمه ها به دلیل وجود ˈسولفاته کلسیکˈ در درمان بیماری های نقرس، کبدی، صفراوی، کلیوی، رماتیسمی، پوستی و دستگاه گوارش مناسب است.

وجود مقادیر قابل توجهی گاز رادون در آب این چشمه ها نیز موجب درمان انواع بیماری های ریوی می شود.

چشمه های آبگرم محلات از بخار خمیره سنگ های سوزان درون پوسته زمین به وجود آمده و گرمای آن متناسب با سرعت جوشش آب است.

سرچشمه محلات واقع در شمال شهر محلات و در دامنه ارتفاعات این منطقه یکی از چشمه های پر آب استان مرکزی است که آب آن در اکثر خیابان های شهر جریان داشته و چشم انداز جالب توجهی ایجاد کرده است.

پارک زیبا با درختان چنار کهنسال سر به فلک کشیده و گل کاری های بدیع و زیبا درداخل این پارک، چشم انداز بسیار زیبایی را به وجود آورده که در فصل تابستان و به ویژه ایام تعطیل پذیرای شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

باغ های گل محلات در فصول مختلف سال نیز مسافران را به دیدن یکی از زیباترین آفریده های خداوند دعوت می کند و از بهترین سوغات با طراوت این دیار انواع گل های آپارتمانی و شاخه بریده است.

امامزادگان ˈفضل و یحییˈ واقع در کوی بالای محلات، مدفن دو تن از نوادگان امام موسی کاظم (ع) از مکان های مذهبی این خطه است که معنویت خاصی ایجاد می کند.

بنای این امامزاده دارای حیاطی وسیع است که چهار جانب بقعه را فرا گرفته است و بقعه دارای قبه، رواق و ایوان هایی است و اطراف حیاط نیز حجره هایی به چشم می خورد.

قدیمی ترین قسمت امامزاده، محراب آن است که بنای آن را ۷۰۹ هجری قمری و مربوط به دوره ایلخانان دانسته اند.

امامزاده عبدالله؛ نیز در قسمت جنوبی شهر محلات قرار دارد، این امامزاده دارای بقعه ایوانی سه جانبه است و از قبه و بقعه آن چنین بر می آید که مربوط به قبل از صفویه باشد.

مسجد جامع محلات؛ واقع در بافت قدیمی این شهر و معروف به مسجد جمعه از دیگر دیدنی های شهر محلات است.

این مسجد دارای ایوان و حیاطی است که اطراف آن به صورت حجره دو طبقه و به شکل بسیار زیبایی آراسته شده است.

شبستان مسجد دارای ستون هایی جالب است و سقف آن با تخته هایی پوشیده شده که روی آن آیات قرآن نقش بسته است.

در سال ۱۳۶۹ به طور تصادفی در جلوی مسجد جامع، قبری مشخص شد که کارشناسان قدمت آن را ۱۲۰۰ سال تعیین کرده اند.

بنای تاریخی خورهه با مساحتی حدود ۳۵۵۰ متر از بناهای تاریخی محلات است که شامل سه بخش ایوان اصلی، مجموعه بخش شمالی و مجموعه بخش غربی است.

ایوان اصلی دارای ۱۲ ستون در دو ردیف بوده و در چهار طرف دارای دیواره جرز مانندی است که ارتفاع ستون ها به بیش از هفت متر می رسد و با توجه به حجم سقف قرار گرفته بر ایوان ها، ارتفاع این ستون ها به بیش از ۹ متر رسیده است و هم اکنون دو ستون سنگی از جنس تراورتن از این مجموعه برجای مانده است.

ساختمان اصلی یا بنای جنوبی؛ با ستون ها، اتاق ها و صحن حیاط ساختمان شمالی از قسمت جنوب به بنای اصلی متصل شده است.

این قسمت، اتاق ها و راهروها و اتاق مربع شکل بزرگی را تشکیل می دهد که حیاط پشتی به حساب می آید. بنای غربی، شامل تعدادی اتاق و یک سالن است.

مردم شناسان در مورد بنای باستانی خورهه با توجه به اینکه در یک منطقه باستانی قرار دارد اظهارنظرهای متفاوتی داشته اند.

آتشکده آتشکوه در محلات یکی دیگر از مناظر دیدنی این سامان است که بنای آن در پنج کیلومتری جاده نیم ور به شهرستان دلیجان و در مجاورت روستای آتشکوه قرار گرفته و با شهر محلات حدود ۱۳ کیلومتر فاصله دارد.

این بنا که تاریخ آن را مربوط به زمان ساسانیان دانسته اند، دارای چهار طاقی شامل ستون های سنگی استوانه ای شکل است که بر روی هم قرار گرفته اند.

بنای آتشکده در دامنه کوه آتشکوه و در کنار رودخانه ای به همین نام، درمساحتی حدود ۶۰۰ متر مربع ساخته شده است و

مجموع آتشکده از سه بخش تالار اصلی (شرقی)، تالار غربی و راهرو تشکیل شده است.

تالار اصلی یا شرقی آتشکده که احتمالا محل آتشدان و نیایش بوده شامل تالاری مربع شکل است که هر ضلع آن از بیرون ۱۲ در ۱۲ متر و ۶۰ سانتیمتر طول دارد.

تالار دارای چهار ستون مستحکم به ابعاد دو متر و ۷۰ سانتیمتر در دو متر و ۷۰ سانتیمتر و به ارتفاع شش متر تا پای طاق بوده که از سنگ و ساروج ساخته شده و گنبد و طاق این بنای عظیم روی این چهار ستون استوار شده است.

دو سوی ستون ها به طرف داخل تالار به صورت نیم دایره و دوسوی دیگر آنها به صورت مستقیم و دارای زاویه بوده و روی ستون ها سردرهایی هلالی و گنبدی شکل وجود داشته که بخش زیادی از آنها تخریب شده است.

هفته فرهنگی شهرستان محلات از ۲۰ تا ۲۶ دی ماه جاری با اجرای ۳۷۰ عنوان برنامه فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و مذهبی در حال برگزاری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی، هدف از اجرای این برنامه ها را برای جذب گردشگر و سرمایه گذاران در عرصه گردشگری و معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی عنوان کرد.

سید «محمد حسینی» افزود: بررسی، معرفی و تجلیل از نخبگان علمی، فرهنگی، ورزشی و مذهبی، معرفی ظرفیت های گردشگری و مناطق مستعد گردشگری، اجرای برنامه های فرهنگی از قبیل موسیقی آیینی سنتی، بازی های بومی و محلی، معرفی توانمندی های صنایع دستی و توزیع اقلام تبلیغاتی از دیگر برنامه های هفته فرهنگی شهرستان محلات است.

شهرستان محلات با دو هزار و ۷۹ کیلومتر مربع وسعت در جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده و از شمال به قم و آشتیان، از شمال شرقی به دلیجان، از جنوب به خمین و گلپایگان (استان اصفهان) و از غرب به اراک محدود می شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.