جای مدیریت اصولی پسماند در استان مرکزی خالی است

به گزارش مرکزی دیلی ، امیر انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، با اشاره به اینکه ارزیابی آمایش زیستی شهرستان‌های استان مرکزی در حدود یک ماه است که در حال انجام است، گفت: در این ارزیابی مواردی اعم از کیفیت هوا، آب، خاک، مدیریت پسماند، آموزش و فرهنگ‌سازی، مدیریت سبز، وضعیت تصفیه‌خانه‌ها و شبکه فاضلاب، میزان فضای سبز، تخلفات شکار و صید، تعداد واحدها و صنایع آلاینده و روند تنوع زیستی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این ارزیابی در سه سطح نامطلوب، متوسط و مطلوب گزارش می‌شود، هدف از انجام آن را دستیابی به وضعیت اصلی شهرستان‌ها و رساندن آنها از وضعیت نامطلوب به وضعیت متوسط و مطلوب عنوان کرد و گفت: این ارزیابی کمک خواهد کرد گزارش کاملی از وضعیت شهرستان‌ها در اختیار داشته باشیم و گزارشی پایه‌ای برای تدوین برنامه ششم توسعه مهیا شود.

انصاری با تأکید بر اینکه هر ۱۲ شهرستان استان با مشکلات جدی در حوزه محیط زیست مواجه هستند، گفت: طبق گزارشات ارائه شده تاکنون کلیه شهرستان‌ها در بجث مدیریت پسماند، عدم وجود سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب و کمبود امکانات چالش‌های جدی دارند و این آمایش شرایط را برای تصمیم‌گیری به وضوح مشخص می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه این ارزیابی کمک شایانی به اجرا شدن مدیریت سبز در استان خواهد کرد، گفت: شاخص‌های مورد نظر برای اجرای برنامه مدیریت سبز به دستگاه‌ها ابلاغ شده تا براساس آن خودارزیابی از سوی ادارات صورت گیرد. بررسی‌های لازم به واسطه کمیته‌ای که در حوزه آب، برق، سوخت و مصرف کاغذ در این راستا تشکیل شده است صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، پیگیری مشکلات زیست محیطی شهرستان‌ها و در رأس آن ایجاد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و مدیریت پسماند را عامل ارتقای شاخص‌های مدیریت سبز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر هیچ کدام از روش‌های دفع پسماند مورد تأیید نیست و شهرداری‌ها باید در این حوزه تجدیدنظرهای جدی اعمال کنند.

وی در خصوص وضعیت محیط زیست و مشکلات موجود در دو شهرستان آشتیان و فراهان گفت: احداث و تکمیل اداره محیط زیست شهرستان آشتیان مدت زمان طولانی است که به دلیل محدود بودن منابع مالی نیمه‌‌تمام رها شده است و بارندگی و سرما قطعاً ساختمان را فرسوده خواهد کرد. لازم است به سرعت به وضعیت آن رسیدگی شود.

انصاری تصریح کرد: تصفیه‌خانه فرمهین و خنجین نیز باید به سرعت راه‌اندازی شوند و می‌توان از خروجی پسآب آنها برای فضای سبز استفاده کرد. همچنین به دلیل اجرایی نشدن برنامه و الزامات مدیریت سبز نیز لازم است که شرایط، نیروی انسانی و امکانات مورد نیاز برای اجرای آن تأمین شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.