درد دل شهروندان ساوجی / پایانه‌ای که مسافر ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، تقی فتوحی رئیس این پایانه به وضع مسافربران شخصی و نابسامانی پایانه این شهرستان اعتراض کرد.

وی با بیان اینکه فرماندار و شورای ترافیک شهرستان باید از این ترمینال و شرکت‌های مسافربری آن حمایت کنند، اضافه کرد: متأسفانه علیرغم سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های مسافربری در این شهرستان اما، مسافران در میدان‌های داخلی شهر توسط مسافربرهای شخصی و گذری جابجا می‌شوند و کمتر به این پایانه مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر این سرمایه‌گذاران سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کردند، سود بیشتری عایدشان می‌شد، خاطرنشان کرد: شرکت‌های مسافربری مانند سفرگستر و کیان سفر پاسارگارد ساوه با تجهیز ناوگان اتوبوسرانی خود، خدمات عالی به مسافران ارائه می‌دهند و حتی اقدام به افزایش خطوط به شهرهای بروجرد، شمال و کرمانشاه را هم کرده‌اند، اما کوچکترین حمایتی از سمت مسئولان از آنها نشده است.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایسنا ، فتوحی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ شرکت مسافربری در این پایانه مشغول به کار هستند، تصریح کرد: این پایانه حتی در ساعات نیمه شب نیز آمادگی سرویس‌دهی به مسافران را دارد و تنها مشکلات آنها در نبود مسافر خلاصه شده است.

وی در ادامه گفت: پیرو مشکلات این پایانه با مسئولان ادارات ذیربط جلسات متعددی برگزار کردیم و همچنین طی نامه‌نگاری‌های مختلف از آنها خواستیم که حداقل از جابجایی مسافران توسط مسافربران شخصی، رهگذر و متفرقه که به صورت غیرمجاز اقدام به مسافرکشی می‌کنند، ممانعت شود. این امر تنها با استقرار سه افسر پلیس راهور در میدان شهرداری، میدان آزادی و روبروی دانشگاه آزاد محقق می‌شود که با نظر موافق مسئولان تصویب شد اما، تاکنون اجرا نشده است.

وی افزود: حرکت سرویس‌های این پایانه به سمت تهران به صورت ساعتی انجام می‌شود و حتی با کمترین مسافر، اتوبوس‌ها سر ساعت مقرر حرکت می‌کنند.

رئیس پایانه مسافربری شهرداری ساوه با اشاره به حمل و نقل مسافران در سه گاراژ قدیمی در ساوه، بیان کرد: باید گاراژهای قم از میدان شهرداری، غرق‌آباد از میدان فلسطین و خرقان از بلوار شهید بهشتی را به این پایانه انتقال دهند تا علاوه بر کم شدن بار ترافیک، از تردد مینی‌بوس و اتوبوس‌ها نیز به داخل شهر جلوگیری شود.

وی با اشاره به از رده خارج بودن اکثر اتوبوس و مینی‌بوس‌های این سه گاراژ، اظهار کرد: جهت ایمنی و حفظ جان مسافران باید برای نوسازی این ناوگان تمهیداتی در نظر گرفته شود.

فتوحی با اشاره به تردد روزانه سه هزار دانشجو از این پایانه خاطرنشان کرد: بیش از هزار مسافر هم روزانه به صورت غیرقانونی توسط مسافربران شخصی یا گذری جابجا می‌شوند و چون نظارتی روی این نوع مسافربران نیست، دارای امنیت کافی نیستند.

فتوحی در پایان وجود ۲۰ اتوبوس مجهز را در این پایانه باعث افتخار شهر دانست و عنوان کرد: شهرداری تاکنون همکاری خوبی با این پایانه و شرکت‌های مسافربری داشته و از فرماندار و شورای ترافیک هم خواهشمندیم در این زمینه اقدام کنند.

هیچکس پاسخگو نیست!

به گزارش ایسنا، رضا حبیبی مدیر شرکت سفرگستر ساوه نیز با بیان اینکه این شرکت دارای ۲۰ دستگاه اتوبوس مجهز است، افزود: این شرکت مسیرهای ساوه به شهرهای تهران، شمال، بروجرد، اراک و خرم‌آباد را به صورت منظم سرویس‌دهی می‌کند و به زودی شاهد افتتاح خط ساوه به کرمانشاه و همدان نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۷ این شرکت آماده سرویس‌دهی به دانشگاه‌های ساوه شد، تصریح کرد: در سال‌های نخست با کمتر از پنج دانشجو و تنها جهت تداوم حرکت بین تهران و ساوه سرویس داشتیم، اما اکنون از اکثر نقاط تهران به ساوه با بیش از ۲۰ دستگاه اتوبوس به دانشگاه ارائه خدمات می‌کنیم.

حبیبی اظهار کرد: با وجود این سرمایه‌گذاری عظیم که توانسته برای ۱۰۰ نفر در ساوه و تهران کارآفرینی کند اما تاکنون هیچ گونه حمایتی از این شرکت توسط مسئولان صورت نگرفته است.

حبیبی در ادامه با اشاره به شهرستان ویژه بودن ساوه، خاطرنشان کرد: در شهرستان ویژه که رویای استان شدن را هم در سر می‌پروراند نباید مسافران بین شهری در سطح شهر سرگردان باشند و مسافربران غیرقانونی که هیچ گونه تعهد و تضمینی برای کار ندارند، از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند که در نتیجه آن پایانه و شرکت‌های مسافربری به علت رکود مسافر متضرر شوند.

وی افزود: تاکنون چندین بار درخواست مذاکره و ملاقات حضوری با فرماندار ساوه را در خصوص ارائه مشکلات داشته‌ایم که متأسفانه تاکنون پاسخگو نبوده‌اند و همچنین پلیس راهور شهرستان هم با این شرکت همکاری لازم را ندارد.

حبیبی اظهار کرد: ساوه تنها شهری است که مسافران بین شهری آن کمتر به پایانه مسافربری مراجعه می‌کنند و حتی اتوبوس‌های گذری از همدان، کرمانشاه، اصفهان و تفرش برخلاف قوانین راهنمایی و رانندگی از داخل شهر عبور می‌کنند تا مسافرهای سرگردان این شهرستان را از نقاط مختلف شهر سوار کنند و متاسفانه کسی هم پیگیری نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: این شرکت به منظور رفاه حال مسافران کرایه اتوبوس ها را حتی از نرخ قانونی هم پایین تر دریافت می کند، اما متاسفانه با تمام این تفاسیر هیچ گونه امکانات و خدمات دولتی مانند لاستیک، روغن موتور، لوازم یدکی و… دریافت نمی‌کنیم.

حبیبی بیان کرد: متأسفانه در این شهرستان که منطقه ویژه اقتصادی هم هست با وجود بزرگترین شهرک صنعتی کشور و نیاز به حمل و نقل و مسافربری اما، پمپ‌های گازوئیل کمی به منظور سوخت‌گیری دارد و همین تعداد معدود هم متأسفانه از ساعت ۱۰ شب به بعد خاموش می‌شوند و کسی هم پاسخگو نیست.

به گفته وی، به دلیل حساسیت این شغل و مسئول بودن در قبال جان و نوامیس همشهریان بعضا لازم است برخی از رانندگان این شرکت را از کار عزل کنیم که متأسفانه مسئولان مربوطه در قبال این امر مقاومت و ممانعت می‌کنند، در صورتی که جان و ناموس مردم برای این شرکت مهم‌تر است.

این فعال حوزه حمل و نقل با اشاره به اینکه قیمت اتوبوس‌ها به بیش از ۷۵۰ میلیون تومان رسیده گفت: هیچ بانکی حاضر به پرداخت تسهیلات برای خرید اتوبوس نیست و متأسفانه برای جواز این شرکت به منظور پرداخت تسهیلات هیچ گونه ارزشی قائل نیستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر میزان رضایتش از این سرمایه‌گذاری و میزان سوددهی آن، گفت: اگر این مبلغ هنگفت را در هر شغل دیگری سرمایه‌گذاری می‌کردم، چندین برابر سودآوری داشت و مسئولیتش هم کمتر بود.

حبیبی با بیان اینکه به منظور سرویس‌دهی در اکثر نقاط تهران و رفاه بیشتر مسافران یک شرکت دیگر را در تهران خریداری کردیم که بیش از یک میلیارد تومان در این راه سرمایه‌گذاری شد، اظهار کرد: با توجه به بدهی های این شرکت و غرفه‌های آن به شهرداری، شهردار سابق ساوه دستور جلب مسئولان شرکت را از دادگستری گرفته بود، اما پس از مذاکرات جدید با شهردار جدید ساوه، وی شرایط تقسیط بدهی‌های این شرکت را پذیرفت و می‌توان گفت در کنار رئیس پایانه ساوه، او تنها حامی این شرکت بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.