رشد ۶۰ درصدی صادرات استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، علیرضا زاوشی در نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی که ظهر امروز در استانداری برگزار شد با اشاره به میزان صادرات استان اظهار کرد: آمارهای صادرات در ۵ماهه نخست امسال نشان می‌دهد که با احتساب میعانات گازی ۲۰میلیارد دلار و بدون آن ۱۴میلیارد دلار بوده که از این رقم سهم صادرات استان مرکزی ۲۱۶هزار تن و به ارزش ۲۶۰میلیون دلار گزارش شده است.

وی افزود: آمار مربوط به گمرکات کشوری مشخص می‌کند که قسمت اعظم کالاهای صادر شده از استان مرکزی مربوط به انواع فرآورده‌های پتروشیمی، قیر، ظروف چدنی، آهنی یا فولادی برای گازها، شمش آلومینیوم،کاشی و سرامیک، شیشه و مصنوعات شیشه ای، مصنوعات ریخته گری، الیاف پلی استر و چیپس بوده است.

مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: پیش بینی می‌شود که تا پایان سال ۹۳میزان صادرات استان مرکزی به رقمی معادل با ۱میلیارد و ۲۶۰میلیون دلار برسد.

زاوشی با اشاره به برگزاری هفتمین نمایشگاه بزرگ سنگ و صنایع وابسته به آن گفت: یکی از اقدامات مطلوب در زمینه توسعه صادرات افتتاح هفتمین نمایشگاه سنگ و صنایع وابسته به آن است که مقرر شده از تاریخ ۱۹تا ۲۳مهرماه در فضای پیش بینی شده ۱۸هزار متر مربعی برگزار شود.

وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد در این نمایشگاه از بیش از ۵۰تاجر بین المللی دعوت به عمل آید و برای نخستین بار میزان ۳۰۰۰تن سنگ خام از سراسر کشور به نمایش گذاشته شود و در کنار آن نیز دوره های آموزشی در بخش فرآوری سنگ و کاهش ضایعات در بخش تولید از برنامه های جانبی آن است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تصریح کرد: خوشبختانه استقبال دیگر کشورها از این نمایشگاه مطلوب بوده و تاکنون کشورهای آلمان، ایتالیا، چین، تاجیکستان و ترکیه برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند.

زاوشی با اشاره به برنامه توسعه صادرات امسال استان گفت: اعزام ۶ هیات تجاری به کشورهای دیگر و هماهنگی برای پذیرش هیات های اقتصادی ۱۳کشور در استان مرکزی، پیگیری ایجاد پایانه گل و گیاه و سنگ محلات، پسته زرندیه و میوه ساوه از برنامه های توسعه صادرات استان به شمار می روند.

وی افزود: از آنجایی که شهرستان محلات یکی از قطب های صادرات گل به شمار می روند ۱۴هکتار زمین برای ایجاد پایانه گل و گیاه در محلات در نظر گرفته شده است تا صادرات گل و گیاه زینتی از استان انجام شود و موجب توسعه کیفی و اصولی این ظرفیت بیش از پیش در استان فراهم شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.