افزایش نگران‌کننده حیوان گزیدگی در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی، علی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت فرا رسیدن ۱۷ شهریور ماه روز مقابله با بیماری هاری اظهار داشت: حیوان ‌گزیدگی در سطح استان روند افزایشی دارد که این مسئله با رها کردن سگ‌های صاحب‌دار در طول شبانه‌روز از یک طرف و عدم اتلاف سگ‌های ولگرد از طرف دیگر ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۴۱۷ مورد حیوان گزیدگی در استان رخ داده که ۱۳۲۷ مورد آن شهری بوده است تصریح کرد: از مجموع یک هزار و ۳۲۷ مورد حیوان گزیدگی، ۳۹ درصد مربوط به مناطق شهری و ۶۱ درصد مربوط به مناطق روستایی بوده است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: از مجموع موارد حیوان گزیدگی در سال گذشته دو هزار و ۸۷۰ مورد به وسیله سگ، ۳۹۷ مورد به وسیله گربه، شش مورد به وسیله گرگ، ۱۵ مورد روباه، چهار مورد شغال، ۹۳ مورد سایر حیوانات اهلی و ۲۷ مورد به وسیله حیوانات وحشی اتفاق افتاده است.

منصوری با بیان اینکه بیماری هاری یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است، ادامه داد: این بیماری جزو بیماری‌های عفونی و کشنده ویروسی است که به دو صورت هاری خشمگین (تحریکی ) و هاری فلجی (ساکت ) ظاهر می‌شود.

وی پیرامون اهمیت بیماری هاری افزود: میزان کشندگی هاری صد درصد است، به طوری که پس از ظهور علایم بیماری هاری چه در انسان و چه در حیوان بیمار محکوم به مرگ است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی بیان کرد: افزایش روند حیوان گزیدگی سبب صرف هزینه‌های بسیار زیادی برای خرید سرم و واکسن هاری می‌شود، در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۱ هزار و ۱۱۳ دز واکسن ضد هاری و یک میلیون و ۲۴ هزار و ۶۵۰ واحد سرم ضدهاری مصرف شده است.

وی با اشاره به عامل بیماری خاطر نشان ساخت: عامل این بیماری ویروسی است بی‌هوازی، که تمایل زیادی به سیستم عصبی دارد و بعد از ورود به بدن از محل زخم وارد اعصاب می‌شود، هدف ویروس رسیدن به مغز و نخاع است، بنابراین هرچه فاصله محل گزش به مغز نزدیک‌تر باشد ویروس زودتر به مغز می‌رسد به نحوی که گاز گرفتن سر و صورت و گردن سریع‌تر موجب بروز علایم می‌شود، همچنین عواملی مانند شدت زخم (زخم عمیق)، تعداد زخم و گازگرفتگی از روی لباس بر طول این دوره تاثیر دارد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی در خصوص راه‌های انتقال بیماری گفت: بیماری عمدتاً از طریق گاز گرفتگی توسط حیوان هار (سگ، گرگ، شغال، روباه، اسب، الاغ و…) همچنین از طریق زخم و خراش پوست (پوست آسیب‌دیده)، مخاط، چشم و بینی که توسط حیوان آلوده لیسیده و یا چنگ زده می‌شود، قابل انتقال است، از راه تنفسی نیز در غارهایی که خفاش آلوده زندگی می‌کند، بیماری منتقل می‌شود.

منصوری افزایش ترشح بزاق دهان و خروج کف از دهان، ترس از نور و آب و عدم توانایی در خوردن آب را از علایم بروز بیماری در انسان عنوان کرد و بیان داشت: در صورت ظاهر شدن این علایم بیمار در عرض چهار تا هفت روز فوت می‌کند.

وی با بیان اینکه بیماری هاری در حیوان به دو صورت هاری ساکت و خشمگین دیده می‌شود، اظهار کرد: در هاری ساکت حیوان مبتلا بیش از اندازه آرام می‌شود، زمین می‌خورد، عدم تعادل دارد و تلوتلو می‌خورد، زمین‌گیر می‌شود و دمش شل می‌شود و در نهایت به علت فلج دستگاه تنفسی حیوان می‌میرد.

به گفته وی در هاری خشمگین نیز حیوان بسیار حساس و تحریک‌پذیر و به انسان، اشیاء و حیوانات دیگر حمله می‌کند، در حمله‌ها تعادل ندارد، تحریکات جنسی و ترشحات کش‌دار بزاق دارد، حیوان مبتلا تشنه است، ولی به علت فلج ناحیه حلق قادر به نوشیدن نیست و فلج پیش‌رونده در بدن و دستگاه تنفسی دارد و در نهایت می‌میرد، با ظاهر شدن این علایم حیوان در مدت ۱۰ روز می‌میرد.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین علامت هاری به ویژه در سگ‌ها تغییر رفتار حیوان است، اضافه کرد: پس از هر حیوان گزیدگی توسط سگ یا گربه در صورت امکان حیوان را به مدت ۱۰ روز تحت نظر و کنترل قرار دهیم .

منصوری افزود: تاکنون هیچ درمانی برای بیماری هاری کشف نشده است و ابتلا به هاری مساوی با مرگ حتمی است.

وی در زمینه راه‌های پیشگیری از ابتلای حیوانات به ویژه سگ‌های خانگی به بیماری بیان کرد: سگ‌های خانگی و گله باید به کمک دامپزشکی محل سکونت واکسینه و قلاده ‌گذاری شوند، با توجه به اینکه بیشتر موارد حیوان گزیدگی توسط سگ‌ها صورت می‌گیرد برای جلوگیری از گزش هرگز نباید با جیغ کشیدن و دویدن در مقابل سگ‌ها آنها را تحریک کنیم، هرگز به طرف سگی که زمین می‌خورد و آب از دهانش جاری می‌شود، نزدیک نشویم، هرگز به طرف سگی که صدای پارس آن تغییر کرده (پارس خش‌دار) نزدیک نشویم، هرگز سگی را که در حال خواب است (استراحت می‌کند) و یا غذا می‌خورد و یا به توله‌هایش شیر و غذا می‌دهد مورد آزار و اذیت قرار ندهیم، سنگ و اشیاء به طرف آن پرتاب نکنیم، هرگز به سگی آنقدر نزدیک نشویم که ما را بو بکشد و یا لیس بزند، وقتی سگی به ما نزدیک می‌شود آرام و بی‌حرکت بمانیم، هرگز به سگ‌های ولگرد و غریبه نزدیک نشویم و… .

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: در صورتی که توسط حیوانی مورد گزش قرار گرفتیم باید بلافاصله پس از گزش محل زخم را با آب تمیز و صابون حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بشوییم، زیرا با این کار مقدار زیادی ویروس هاری از محل زخم خارج می‌شود، زخم را زیر جریان مستقیم آب پر فشار قرار دهیم تا کف و صابون‌های باقی مانده در لابلای زخم کاملا شسته شود، هرگز روی زخم را نبندیم و آن را پانسمان نکنیم، برای انجام واکسیناسیون پیشگیری از هاری به مرکز بهداشت شهرستان و یا نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی و یا خانه بهداشت مراجعه کنیم، واکسیناسیون را کامل کنیم و کارت واکسیناسیون هاری را نزد خود نگهداری کنیم.

منصوری در پاسخ به این سوال که آیا بیماری هاری واکسن دارد، اظهار کرد:‌ بیماری خطرناک و کشنده هاری با انجام واکسیناسیون پس از حیوان گزیدگی به راحتی قابل پیشگیری است، واکسیناسیون سه نوبتی در صورتی که حیوان مهاجم (سگ و گربه) بعد از ۱۰ روز از گزش زنده بماند درمان پیشگیری از هاری یا واکسیناسیون سه نوبتی، برای فرد آسیب دیده انجام می‌شود، اما در صورتی که حیوان مهاجم، حیوان وحشی بوده و پس از گزش انسان، حیوان بمیرد یا متواری شود واکسیناسیون فرد پنج نوبتی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه حیوان گزیدگی مهم‌ترین راه انتقال بیماری هاری به انسان است، تصریح کرد: یکی از راه‌های مهم مبارزه با بیماری هاری، قلاده‌ گذاری و واکسیناسیون سگ‌های خانگی است، هاری یک بیماری صد درصد کشنده است که با واکسیناسیون به موقع به راحتی قابل پیشگیری است و کسانی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند پس از هر نوع حیوان گزیدگی باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی و یا خانه بهداشت مراجعه کرده و حیوان مهاجم را به مدت ۱۰ روز تحت نظر قرار دهند و وضعیت حیوان را به مرکز بهداشت اطلاع دهند.

به گفته وی مراکز درمان و پیشگیری از هاری در سراسر استان و در تمام اوقات شبانه‌روز به صورت رایگان آماده ارائه خدمات به مراجعین در زمینه هر گونه حیوان گزیدگی است.
– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930615001062#sthash.Jmsn3jmp.dpuf

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.