افتتاح اولین مرکز دولتی درمان سوء مصرف مواد مخدر اراک

اولین مرکز دولتی درمان سوء مصرف مواد مخدر شهر اراک افتتاح و زیرنظر علوم پزشکی استان فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک روز دوشنبه در حاشیه افتتاح این مرکز گفت: این مرکز در محل سایق بیمارستان روانی شهید هاشمی سنجانی دایر شده است و علاوه بر درمان  موضوع آموزش در آن دیده شده است.
مجید رمضانی  با اشاره به اینکه در این مرکز از پزشکان متخصص مسمومیت ومتخصصین روانپزشک یاری گرفته می شود، اظهار کرد: هم اکنون بیمارستان روانی شهید هاشمی سنجانی به بیمارستان امیرکبیر انتقال یافته است و این مرکز با توجه به ضرورت در این مکان راه اندازی شده است.
وی در ادامه در خصوص کاستی ها و مشکلات بخش بیماران روانی در اراک افزود: بحث درمان و سرویس دهی بیماران روانی یکی از نقطه ضعف های دانشگاه علوم پزشکی است، و در این حوزه کمبودهایی است که  با تلاش و توجه بیشتر بایدرفع شود.
تخت های بیمارستانی یک سوم استانداردهاست
رمضانی کمبود تخت را از  کاستی های بخش درمان بیماران روانی دانست وخاطرنشان کرد: هم اکنون تعداد تخت های بیمارستان یک سوم استانداردها است و باید از پتانسیل های استان و کمک های استانداری و بهزیستی و خیرین دراین حوزه استفاده کرد.
وی ایزوله بودن بیمارستان هاشمی را از دیگر دلایل انتقال این بیماران به بیمارستان امیرکبیر خواند و ادامه داد: بسیاری از بیماران روانی به دلیل برخوردهایی که در جامعه با آن ها می شود نمی خواهند که کسی متوجه رفت و آمدشان به بیمارستان شوند و شرایط بیمارستان هاشمی به دلیل ایزوله بودن طوری بود که در این بیماران حساسیت ایجاد کرده بود و بیشتر بیماران برای در مان به تهران می رفتند.
نبوداورژانس روانی در استان مرکزی
رمضانی نبود اورژانس روانی برای بیماران حاد را از دیگر کمبودهای این بخش عنوان و اظهار کرد: بخش اورژانس روانی بیمارستان امیرکبیر راه اندازی شده است که امیدواریم تا یک هفته آینده فعالیتش را آغاز کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیماران روانی را قشر مظلومی از بیماران خواند و گفت: باید با این بیماران مانند سایر بیماران برخورد کرد .
وی بیا ن کرد:  نیروی انسانی و اعتبار دو بحث جدی است که البته اگر از بضاعت های خود استان  استفاده شود این مشکلات نیز به زودی حل می شود،زیرا حمایت افرادی که تمکن مالی دارند می تواند اری دهنده دانشگاه در این امر باشد همانطور که بیمارستان آیت الله خوانساری توانسته است با این حمایت ها تجهیز شود.
همگامی درمان و آموزش
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این مراسم گفت: مرکزسوء مصرف مواد در دو بخش  درمان و آموزش  فعال شده است.
محمد جمالیان افزود:  هم اکنون  موضوع اعتیاد فرای مرزهای سیاسی رفته است و مشکلی جهانی است  و در دنیا راه های متعدد برای مبارزه با این مشکل ارائه شده  که کاهش تقاضا  و درمان یکی از این راه هاست.
وی با اشاره به اینکه این مرکز اولین مرکز دولتی استان است، اظهار کرد: در حال حاضر مراکز درمانی سوء مصرف مواد در استان به طور خصوصی فعالیت دارند.
جمالیان افزود: ۵۴ مرکز خصوصی در اراک و ۹۴ مرکز در استان هم اکنون به بیش از ۹ هزار تن از خدمات می دهند.
معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه هزینه های درمان باعث شده که بسیاری از چرخه درمان خارج شوند، گفت: افرادی که به تازگی اززندان آزاد شده اند و یا کسانی که تمکن مالی ندارند می توانند در این مرکز با تعرفه دولتی در مان شود که هزینه اش ۳۰ هزار تومان است.
حضور ۴۰ روانشناس و دستیار
وی با اشاره به اینکه مرکز درمان سوءمصرف مواد  هم اکنون درمان سرپایی بیماران را آغاز کرده است، اظهار کرد: این مرکز ظرفیت ۱۰۰ تن را دارد و به زودی بخش بستری آن فعال می شود.
جمالیان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مرکز تخصصی درمان در این زمینه را نداشته است، افزود:ضرورت وجود این مرکز احساس می شد. وی با بیان این که مرکز، به طور تخصصی در زمینه درمان و آموزش فعالیت می کند، گفت:  از آنجاییکه بحث روانشناسی در اعتیاد بسیار مهم است علاوه بر دو پزشک متخصص مسمومیت ، ۴ متخصص ر وانپزشک و همچنین دستیاران روانپزشک برای آموزش حضور
دارند.
وی ادامه داد:  تاکنون برای راه اندازی این مرکز ۳۰ میلیون تومان هزینه شده و با توجه به کمبود نیروی انسانی سعی شده که استانداردها رعایت شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.