توقف پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی به‌دلیل کمبود اعتبار

به گزارش مرکزی دیلی، سرهنگ فرهاد شاه‌محمدی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان به‌عنوان یکی از پروژه‌های فرهنگی در چهارفاز شامل ساختمان اداری، گالری‌ها، یادمان شهدای گمنام و محوطه شامل باغ موزه، فضای سبز و… از سال ۸۷ در دستور کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار گرفته و هم‌اکنون نزدیک به هفت سال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد؛ ولی همچنان روند ساخت این پروژه بسیار کند است.

کمبود اعتبارات جهت ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان

وی بیان کرد: ساخت باغ موزه دفاع مقدس استان مرکزی بنا بود طی یک بازه زمانی ۵ ساله به بهره‌برداری برسد؛ ولی در حال حاضر به‌دلیل کمبود اعتبار پیشرفت فیزیکی چشمگیری نداشته است.

شاه‌محمدی افزود: بخشی از اعتبارات تکمیل این پروژه می‌بایست از سوی استان و از طریق بودجه‌های عمرانی و بخشی نیز به‌صورت ملی تأمین شود که در حال حاضر درصد قابل توجهی از بودجه‌های ملی آن محقق شده و تکمیل روند کار نیازمند تأمین بودجه استانی است که باید از سوی استانداری تأمین شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس با زیربنای سه هکتار در حال احداث است که ۴ هزار و ۵۰۰ متر آن ساختمان اداری، ۴ هزار و ۸۰۰ متر گالری و بقیه شامل یادمان شهید، فضای سبز، باغ ایرانی، پارکینگ و محوطه چینش صلاح و تجهیزات است.

وی افزود: هزینه مورد نیاز در بخش گالری و موزه‌آرایی از اعتبارات استانی و هزینه لازم در بحث تکمیل یادمان شهید و ساختمان اداری از طریق اعتبارات ملی تأمین می‌شود که تمامی اعتبارات ملی در جهت تکمیل ساختمان اداری اختصاص یافته و درخصوص تکمیل یادمان شهید نیز بناست که اعتبار لازم تا پایان امسال تأمین شود.

ساخت گالری و موزه‌آرایی باغ موزه دفاع مقدس

شاه‌محمدی اظهار کرد: در بحث تکمیل روند ساخت گالری و موزه‌آرایی نیز مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استانی سال ۹۲ تخصیص یافته که این رقم محقق شد و طبق رایزنی صورت گرفته با استاندار مرکزی مبلغ یک‌میلیارد تومان دیگر نیز از بودجه استانی سال ۹۳ تخصیص داده شده که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

وی افزود: در حال حاضر ساختمان اداری این پروژه صددرصد تکمیل شده و همزمان با نیمه دوم شهریور امسال به بهره‌برداری می‌رسد؛ ولی ساختمان گالری باغ موزه  در حال حاضر با ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است که با تخصیص اعتبارات ۹۳ تکمیل می‌شود.

درخصوص تکمیل یادمان شهدا منتظر تأمین اعتبار هستیم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اظهار کرد: در‌خصوص تکمیل یادمان شهدا نیز منتظر تأمین اعتبار هستیم و در حال حاضر نزدیک به یکسال و نیم هست که روند ساخت آن به‌دلیل نبود اعتبار با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده و در صورت تأمین اعتبار تا پایان امسال تکمیل خواهد شد.

وی افزود: برآورد اعتبار اولیه تکمیل یادمان ۲۵۰ میلیون تومان بود که متاًسفانه به‌دلیل عدم حمایت مسئولان تأمین نشد و این رقم در سال جاری به‌دلیل تورم به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که اگر تأمین نشود طی سال‌های آینده نیز سیر صعودی خواهد داشت.

کمبود بودجه و اعتبار لازم؛ عمده‌ترین دلیل کند شدن روند احداث باغ موزه دفاع مقدس

شاه‌محمدی، کمبود بودجه و اعتبار لازم را عمده‌ترین دلیل کند شدن روند احداث باغ موزه دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبار باغ موزه دفاع مقدس استان در شرایط مبهمی قرار دارد و با ادامه این روند مشخص نیست که چه زمانی به طور کامل تکمیل و به بهره‌برداری برسد؛ لذا می‌طلبد تا مسئولان نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته و در جهت تامین اعتبار و امکانات وتسریع روند ساخت باغ موزه همت کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان اظهار کرد: البته از زمان هیئت امنایی شدن احداث باغ موزه به ریاست استاندار روند کار سرعت بیشتری نسبت به قبل یافته و امید است با همت و مساعدت لازم مسئولان در آینده‌ای نزدیک شاهد اتمام هرچه سریعتر این پروژه باشیم.

سرهنگ شاه‌محمدی گفت: در حال حاضر عمده‌ترین بخش کار مربوط به تکمیل گالری‌ها و موزه‌آرایی است که هزینه سنگینی دارد و در زمینه موزه‌آرایی تاکنون هیچگونه اعتباری تخصیص نیافته و اعتبار لازم در این بخش نیز باید از اعتبارات استانی تأمین شود.

انجام اقدامات پژوهشی باغ موزه دفاع مقدس

وی اعلام کرد: در حال حاضر پیگیری اقدامات پژوهشی مربوط به طراحی موز‌ه‌آرایی به موازات اقدامات عمرانی باغ موزه توسط اساتید مطرح در حال انجام است و ادوات، تجهیزات، اسناد، تصاویر و مدارک لازم در این خصوص توسط کارشناسان در حال جمع‌آوری و بررسی است.

تکمیل باغ موزه دفاع مقدس نیازمند مساعدت مردم و مسئولان

شاه‌محمدی با بیان اینکه تکمیل باغ موزه دفاع مقدس نیازمند کمک و مساعدت مردم و مسئولان است، اظهار کرد: موضوع دفاع مقدس به‌ویژه باغ موزه تنها به‌عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیست و همه مردم، مسئولان و نهادهای اجرایی در آن دخیل هستند؛ لیکن متأسفانه تعامل مسئولان نسبت به این مهم فوق‌العاده ضعیف بوده و ما حداقل مشارکت را از سوی آنها در این زمینه داریم و این وفاق و همدلی خودجوش بین ادارات و سازمان‌ها نه‌تنها در رابطه با موزه؛ بلکه در دیگر موارد هم بسیار کمرنگ است.

ارائه آثار، اسناد و مدارک شهدای هشت سال دفاع

وی ضمن دعوت از عموم مردم و مسئولان جهت مشارکت در تکمیل پروژه باغ موزه دفاع مقدس استان، گفت: باغ موزه‌ دفاع مقدس جزو هویت فرهنگی ما و از جمله دستاوردهایی است که اگر احداث شود نقش و کارکرد ‌ثمربخشی در حفظ و حراست از ارزش‌های اسلام و اسناد مرتبط با جنگ هشت ساله خواهد داشت.

مدیرکل بنیاد حفط آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، در پایان یادآور شد: مردم  با ارائه آثار، اسناد و مدارکی که از شهدا و دوران هشت سال دفاع در اختیار دارند و مسئولان ادارت نیز با در اختیار گذاشتن تجهیزات و ادوات مربوط به دوران دفاع مقدس جهت نگهداری در باغ موزه و تأمین اعتبارات لازم می‌توانند دین خود را به شهدا ادا کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.