پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان کشور در اراک، فرصتها و چالشها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، استان مرکزی در شهریورماه امسال میزبان پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان کشور است و با میزبانی از فیلمسازان، تصویربرداران و عوامل تولید و تهیه فیلم کوتاه از هشت استان کشور به عنوان فرصتی مغتنم برای تبادل اندیشه و تجربیات فعالان عرصه سینما و واکاوی تخصصی مسایل این حوزه برگزار شده است.

حضور پررنگ صاحبنظران،کارشناسان، فیلمسازان جوان و اساتید حوزه فیلم و سینما در این جشنواره فضایی مطلوب برای بررسی سینمای جوان را فراهم کرده است که در گزارشی سعی شده تا نقطه نظرات و دیدگاه های آنان در بوته نقد و نظر قرار گیرد.

***ˈجشنواره منطقه ای سینمای جوانˈ کارزار ارزش های قومی و هویت فرهنگی کشور

یک کارگردان سینمای جوان کشور معتقد است: جشنواره های منطقه ای در واقع بازنگری و نگرش به هویت، زبان، ویژگی های قومی و منطقه ای و در یک کلام ارزش های شاخص یک منطقه است که از دریچه دوربین و با ابزار فیلم به منصه ظهور می رسد.

ˈمحمد علی یزدان پرست ˈ افزود: از نقاط قوت این جشنواره ها عدم تمرکز در پایتخت و بهره گیری از توان سینماگران جوان است که حضور آثار قوی با پدیدآوردندگان گمنام جوان، نشان از ظرفیت های بالقوه نهفته در شهرستان ها است.

کارگردان ˈهمه آنچه که من دارمˈ می افزاید: جشنواره های منطقه ای در واقع نخستین گام حرفه ای یک سینماگر جوان است تا با استفاده از بسترهای لازم و ارزیابی اثر خود با دیگر آثار راه یافته، نیم نگاهی برای حضور موفق در دیگر رویدادهای برجسته فیلم و سینما و جشنواره های بین الملی داشته باشد.

وی از توقف روند تولید در حوزه سینمای جوان گله مند است و می گوید: روند تولید آثار سینمای جوان کشور رو به انحطاط رفته و ارایه کارگاه های آموزشی و آکادمیک چاره درد سینمای جوان نیست.

نامزد تندیس بهترین فیلم جشنواره بین المللی محیط زیست روسیه افزود: حمایت از سینمای جوان در واقع آینده نگری در فرهنگ و ارزش کشور است که با تولید آثار فاخر در عرصه سینمای بین المللی نمود پیدا خواهد کرد.

*** حمایت کمرنگ از سینمای جوان، پایان اتوبان یک طرفه فیلم کوتاه است

یکی از کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای جوان معتقد است: اتوبان فیلم کوتاه یک طرفه شده و معمولا به دلیل حمایت کمرنگ از سوی نهادهای فرهنگی بازخورد مناسبی ندارد.

ˈسعید شفیعیˈ افزود: نظام قانونمند ومنظمی بر تولید و عرضه آثار سینمای جوان در ایران حکفرما نیست که این امر دلایل مختلفی دارد و شاید مهمترین آن بی توجهی به سینمای تجربی است.

وی می گوید: بسیاری از سینماگران جوان کشور پس از اندک زمانی کوتاه در سینمای جوان به حاشیه می روند و دیگر تمایلی برای فعالیت در این عرصه ندارند.

به گفته شفیعی بسیاری از فعالان عرصه سینمای جوان کشور آثار خود را با هزینه های شخصی برای عرضه آماده می کنند.

کارگردان ˈزندگی کاغذیˈ می افزاید: بسیاری از تولید کنندگان و تلاشگران عرصه سینمای جوان تولید آثار فاخر را تنها منوط به حمایت های مالی نمی دانند بلکه آنان بهره گیری از امکانات و بضاعت موجود در انجمن های سینمای جوان را خواستار هستند که در این مورد بی مهری می شود.

*** فشردگی برنامه های جشنواره و بی نظم در چیدمان برنامه های مشهود است

کارآموز انجمن سینمای جوان استان مرکزی می گوید: فشردگی برنامه های جشنواره و نبود فرصت کافی برای اجرای برنامه های جنبی پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان از نقاط ضعف این جشنواره است.

ˈساجده قدیریˈ می گوید: بسیاری از شرکت کنندگان در این جشنواره از برنامه های جنبی بهره نبردند و این مهم به دلیل فشردگی برنامه ها و اکران فیلم ها از کیفیت برگزاری جشنواره کاسته است .

وی اظهار کرد: تلاشگران عرصه سینمای جوان از کمترین امکانات و بضاعت های لازم بی بهره هستند و اگر سینماگری در این عرصه موفق بوده با اتکا بر تلاش و هزینه های شخصی و بهره گیری از امکانات بخش خصوصی موفق به عرضه اثری فاخر شده و درخشیده است.

به گفته قدیری نظارت و ارزشیابی مناسبی برای ورود هنرمندان عرصه فیلم و سینما به حوزه سینمای جوان وجود ندارد و جمع کثیری از هنرمندان در میانه راه به دلیل نداشتن تعلق خاطر و یا نبود امکانات لازم ،این هنر را رها می کنند.

*** نبود فضای منصفانه رقابت چالش بسیاری از جشنواره های فیلم کوتاه است

یک گارگردان و تدوین گر سینما و تلویزیون نیز می گوید: به دلیل بضاعت اندک سینماگران جوان و از همه مهمتر نبود امکانات لازم در شعب انجمن سینمای جوان کشور بسیاری از هنرمندان با هزینه های بخش خصوصی و یا حامیان مالی به جشنواره ها راه می یابند که این فضای سالم رقابت را تحت تاثیر می گذارد.

ˈداریوش رضاییˈ می گوید: حس تعامل و بهره گیری از تجربیات ارزنده فعالان عرصه سینمای جوان و ایجاد جرقه برای ارتباطات بعدی، نقطه قوت برگزاری این جشنواره است.

کارگردان فیلم های ˈگرافیتی ˈو ˈ طبقه ˈ معتقد است : تنها راه موفقیت سینمای جوان کشور تغییر نگرش مسوولان نسبت به سینمای تجربی است و مادامی که این تغییر نگرش صورت نگیرد، حمایت های مالی و امکانات هم نمی تواند سرعت توسعه در سینمای جوان را شتاب دهد.

*** نقش سینمای تجربه گرا در تاریخ سینمای ایران کمرنگ است

یک مدرس حوزه سینما معتقد است: با وجود حیات طولانی فیلم کوتاه در ایران و فراوانی عرضه فیلم های داستانی، آثار موفق با درون مایه های قوی در عرصه سینمای تجربه گرا توسط فیلمسازان ایرانی تولید نشده است.

به گفته ˈ احمد الستیˈ ضعف آکادمیک و نبود شاخص های آموزشی بلند مدت و از همه مهمتر کم توجهی برخی اساتید و صاحبنظران به سینمای تجربه گرا از مهمترین عوامل رکود سینمای تجربه گرا در ایران است.

وی ادامه داد: عرضه فیلم های تجربی کوتاه از فیلمسازان جوان نقطه قوت این بخش از سینمای کشور است که نشان می دهد روایت قصه، غایت نهایی فیلم نیست بلکه دسترسی و واکاوی در موضوعات غیرمتعارف و نوظهور دنبال می شود.

الستی بیان کرد: سینمای تجربه گرا در واقع عرضه آثاری است که توسط افراد غیر فیلمساز ساخته و پرداخته می شود و به همین علت است که در میان سینماگران تجربی نقاشان و عکاسان بسیاری دستی بر آتش دارند.

وی ادامه داد: گرایش به عالم انتزاع ویژگی منحصر به فرد سینمای تجربه گراست که گاهی به موهومات و عالم ذهنی نزدیک می شود و در واقع هدف سینمای تجربی ورود به دنیای ذهن و تجسم آن با ساخت و پرداخت است.

*** در جشنواره های منطقه ای و محلی نباید به دنبال تکنیک و اهداف جشنواره های ملی و بین المللی رفت

یک کارگردان و تهیه کننده آثار سینمای جوان می گوید: ملاک ارزشیابی آثار راه یافته به جشنواره های منطقه ای باید با دیگر رویدادهای بزرگ عرصه فیلم و سینما متفاوت باشد.

ˈفرشاد فاضلی مقدمˈ معتقد است: جشنواره های بین المللی و ملی مانند فیلم کوتاه تهران، تکنیک متفاوتی با جشنواره های منطقه ای دارندو دراین جشنواره نباید به تکنیک ها و اهداف جشنواره های ملی و بین المللی رفت چرا که این جشنواره ها هویت و ساختاری مستقل دارند.

وی با اشاره به ارزیابی آثار راه یافته به این جشنواره افزود: دربخش فیلمنامه نسبت به سال های گذشته شاهد حضور آثاری با درون مایه های مستحکمی هستیم و فیلم های برخی استان ها در مقایسه با جشنواره های گذشته نمره قابل قبولی داشت .

فاضلی مقدم اضافه کرد: برخی فیلم نامه ها سطح بالایی داشتند ولی از نظر برآورد هزینه تولید با خروجی کار تناسب چندانی نداشت که این امر جای بررسی دارد.

وی ایجاد حلقه ارتباط با سینماگران شهرستانی را نقطه قوت جشنواره های منطقه ای دانست و افزود: با پایان یافتن جشنواره باید به دنبال تقویت ارتباطات فرهنگی در شهرستانها باشیم و با بهره گیری از تجربه های موفق زمینه حضوری قوی در میادین دیگر را فراهم آوریم .

پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان کشور با حضور هنرمندان هشت استان کشور به میزبانی استان مرکزی در حال برگزاری است.

دربخش فیلم پنجاهمین جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان ۲۹۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که از این تعداد ۱۷۳ اثر در بخش داستانی، ۹۲ اثر مستند، ۳۵ اثر تجربی و ۲۷ اثر نیز در بخش پویا نمایی است.

۲۱۳ اثر نیز در بخش فیلمنامه به دبیرخانه ارسال شده که ۲۷ اثر اقتباسی و بقیه در بخش آزاد است که پس از اظهارنظر هیات داوران ۱۰ اثر در بخش آزاد و پنج اثر اقتباسی از ۱۳ فیلمنامه نویس به جشنواره راه یافته اند.

در بخش عکس هم یک هزار و ۴۷ اثر در دو بخش تک عکس و مجموعه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در نهایت ۵۴ قطعه عکس از ۳۶ عکاس به جشنواره راه یافته است.

پنجاهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان پنجم شهریورماه سال جاری با معرفی نفرات برتر در در بخشهای مختلف به کار خود در اراک پایان می دهد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.