حال ناخوش تنیس روی میز بانوان در استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، تنیس روی میز از رشته های ورزشی مشهوری است که به واسطه آموزش مقطعی آن در مدارس کمتر کسی وجود دارد که بگوید تاکنون راکت در دست نگرفته یا با آن آشنایی ندارد. رشته ای که از یک سو وابسته به نقش مستقیم ورزشکار در اداره آن است از سوی دیگر به لحاظ بالا بودن هزینه های تامین وسایل و امکانات دل در گرو دست مدیران دارد چرا که ورزشکاران و مربیان این رشته معتقدند برنامه ها و هدفها در این رشته همواره فدای بودجه کم تخصیصی می شود.

مربی تیم پالایش و پخش شازند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ورزش تنیس روی میز یک ورزش فکری است که نیازمند هوش بالای بازیکنان است لذا ورزشکاری در این رشته موفق است که باهوش تر از دیگران باشد.

نسرین قائمی افزود: پینگ پنگ یک ورزش انفرادی است که ورزشکار تاثیر مستقیم بر روند بازی دارد اما حتی در صورت موفقیت ورزشکار و تلاش وی، رشد و ترقی ورزشکاران این رشته برای حضور در مسابقات داخلی و خارجی نیازمند حمایت جدی مسئولان ورزشی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ورزشکاران این رشته ورزشی تنها در مسابقاتی می توانند حضور داشته باشند که یا اسپانسری از آنها حمایت کند یا مسابقات به صورت داخلی در بین خانواده پرسنل یک مجموعه برگزار شود.

وی با انتقاد از سالنهای خالی رشته تنیس روی میز بانوان گفت: خیلی از افراد علاقمند به فعالیت در این رشته ورزشی اند اما هزینه های بالا اجازه این کار را به آنها نمی دهد.

زیرساختهای ورزشی محدود برای بانوان

مربی تیم پالایش و پخش شازند در ادامه از زیرساختهای ورزشی محدود برای بانوان گلایه کرد و گفت: در شهر مهاجران تنها مجموعه ورزشی فرهنگی صنعت را داریم و هیچ کس به فکر ایجاد فضاهای ورزشی برای بانوان نیست.

قائمی ادامه داد: متاسفانه دید مدیران به رشته ورزشی تنیس روی میز باعث شده تا ورزشکاران هرگز از یک سطح معین بالا نروند و رشد آنها در یک رشته ورزشی متوقف شود.

مینا محمدی ورزشکار اهوازی رشته تنیس روی میز نیز معتقد است متاسفانه در این رشته آن دسته از ورزشکارانی موفق به طی پله های ترقی می شوند که از پشتوانه خوبی برخوردار باشند.

مائده مهرآبی ورزشکار رشته تنیس روی میز اصفهان نیز به گران بودن رشته ورزشی پینگ پنگ اشاره کرد و گفت: برخلاف آنچه مردم گمان می کنند رشته تنیس روی میز یک رشته گران است و صرف علاقه افراد نمی تواند مسیر پیشرفت در این رشته را برای ورزشکاران هموار کند.

این ورزشکار ۱۴ ساله اصفهانی افزود: ایجاد زمینه حضور یک ورزشکار علاقمند به رشته تنیس روی میز به حداقل یک میلیون و پانصد هزار تومان پول احتیاج است امر مهمی که تامین آن برای تمامی علاقمندان بدان ممکن نیست.

ورزش بانوان فقط در بخشهایی که صنعت وارد شده موفق است

مربی تیم خطوط لوله و مخابرات کشور نیز با اشاره به جایگاه مطلوب رشته تنیس در بین ورزشهای دیگر بر ضرورت ترویج این رشته ورزی در بین بانوان تاکید کرد و گفت: رشته تنیس روی میز به واسطه تمرکز اعصاب و تحرکی که دارد برای بانوان رته بسیار خوبی هست.

سپیده نصیری افزود: ورزش بانوان در بخشی که صنایع وارد کار شده اند خوب پیشرفت کرده این در حالیست که در خارج از حیطه صنعت توسعه ورز بانوان نیازمند حمایت جدی مسئولان است.

وی ادامه داد: متاسفانه مسئولان هر جا بودجه کم می آورند در قدم نخست بودجه های ورزشی را برای خانواده پرسنل خویش قطع می کنند و این اقدام با توجه به نقش سلامتی افراد در ارائه کار با کیفیت تر و بهتر هیچگونه توجیهی نمی تواند داشته باشد.

شیوه آموز تنیس روی میز در مدارس صحیح نیست

فاطمه اسماعیلی بازیکن تیم تنیس روی میز تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: معرفی واقعی رشته تنیس روی میز در جامعه ضروریست و باید این رشته از سوی همه جدی گرفته شود.

وی با انتقاد از شیوه آموزش این رشته در مدارس گفت: متاسفانه شیوه نادرست آموزش رشته تنیس در بین دانش آموزان باعث شده تا نوجوانان و جوانان دید دیگری به این رشته داشته باشند و از آن به عنوان یک رشته ورزشی سهل و آسان یاد کنند درحالی که یک ورزشکار تنیس روی میز باید سالها تمرین کند تا بتواند به عنوان یک ورزشکار واقعی در این رشته مطرح شود.

مدیران لایق اند اما قدرت جمع کردن حاشیه های تنیس روی میز را ندارند

یکی از داوران رشته تنیس روی میز استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به جایگاه رشته تنیس روی میز در استان مرکزی و کلان شهر اراک گفت: رشته تنیس روی میز در استان مرکزی و کلان شهر اراک از جایگاه خوبی برخوردار نیست.

مریم چقا افزود: عدم تبلیغ و معرفی این رشت ورزشی در کشور و به طبع آن در استان مرکزی باعث شده تا پینگ پنگ نتواند به جایگاه واقعی خود در بین رشته های ورزشی دیگر دست یابد.

وی در ادامه سنگ جلوی پای ورزشکاران این رشته در استان مرکزی حاشیه های ورزشی برشمرد و گفت: ما مدیران لایق و  خوبی در حوزه ورزش داریم اما قدرت این حاشیه های ورزشی از قدرت مدیران در جمع کردن آنها بیشتر است.

چقا ادامه داد: این حواشی باعث شد تا ساوه به عنوان قطب ورزش تنیس روی میز افت کند، حواشی که با “منم منم کردن” های افراد به آفتی برای رشته تنیس تبدیل شده است.

وی با اشاره به زیرساختهای ورزشی خوب موجود در رشته تنیس روی میز اراک گفت: در استان مرکزی و شهر اراک از امکانات، زیرساختها و حتی مربیان خوبی در رشته تنیس روی میز بانوان برخورداریم اما آنچه مانع رشد ورزشکاران می شود کمبود منابع مالی است.

این فعال ورزشی در اراک ادامه داد: رشته تنیس روی میز در حوزه بانوان استان مرکزی در جایگاه خوبی قرار دارد و وجود ۳ داور ملی و ۵ داور درجه یک بیانگر این مهم  است.

چقا افزود: استان مرکزی اگر چه در مقایسه با سایر استانهای کشور رشد قابل قبولی در حوزه ورزش تنیس روی میز بانوان داشته است اما این بخش جای بسیاری برای کار کردن دارد.

وی ادامه داد: تبلیغات سوء علیه این رشته مبنی بر این که نقشی در کاهش وزن ندارد بدور از واقعیت است چرا که طبق تحقیقات علمی به عمل آمده این رشته یکی از رشته های ورزشی پرتحرک است که با درگیری تمامی اعضا نقش بسیاری در کاهش وزن دارد.

این ورزشکار افزود: استان مرکزی و شهر اراک پتانسیل های خوبی در رشته تنیس روی میز دارند که نیازمند توجه مسئولان است.

نگاه مدیران به ورزش بانوان بسیار محدود است

نائب رئیس هیات تنیس روی میز شهرستان اراک نیز گفت: همیشه ورزش بانوان در ایران  درجه دو محسوب می شود و این نگاه محدود به استانها و شهرستانهای کشور نیست بلکه موضوعیست که بانوان ورزشکار همه کشور درگیر آن هستند.

زهرا سیفی بهمنی افزود: در سالهای اخیر سو سویی از نگاه مدیران به ورزش بانوان شده اما این نگاه بسیار محدود است.

وی با اشاره  به اعتبارات محدود تخصیص یافته به حوزه ورزش بانوان گفت: یک بانوی ورزشکار علیرغم کار بسیار و زحمت فراوانی که در حوزه ورزش متحمل می شود متاسفانه اکثر اوقات به دلیل نبود اعتبارات از حضور در عرصه رقابت های داخلی و خارجی باز می ماند و این مسئله تمام انگیزه آنهارا برای ادامه کار می گیرد.

نائب رئیس هیات تنیس روی میز شهرستان اراک افزود: متاسفانه به دلیل موقعیت ورزش بانوان در ایران هیچ اسپانسری حاضر به حمایت از این حوزه نیست و این مسئله باعث شده تا ورزش بانوان کشور محدود به اعتبارات دولتی باشد.

وی ادامه داد: با اجرای طرح استعداد یابی رایگان در شهر اراک استعدادهای خیلی خوبی شناسایی شده اما توان اقتصادی خانواده ها امکان ورود بچه ها به این رشته را نمی دهد.

مسابقات تنیس روی میز بانوان در قالب پنجمین المپیاد ورزشی و فرهنگی بانوان زیر ۲۶ سال پالایش و پخش ملی هم اکنون در شهرمهاجران در حال برگزاری است و تا آخر هفته نیز ادامه دارد.

……….

گزارش: فاطمه عسگری نیا

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.