آغاز ۹برنامه راهبردی در مدیریت محیط زیست استان مرکزی در هفته دولت

به گزارش مرکزی دیلی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا گفت: نگاه دولت تدبیر و امید به مسایل زیست محیطی حساس و در اولویت نخست است و به همین منظور ۹ بخش مهم و اثر گذار در بهبود شرایط زیستی منطقه در ایام هفته دولت در این استان آغاز شده است.

ˈامیر انصاریˈ افزود: یکی از این برنامه ها شکل گیری کمیته ارتقای شاخص های دوازده گانه زیستی شهرستانها است که در ایام این هفته نخستین جلسه آن برگزار شده و با حضور فرمانداران و مسوولان اجرایی هر شهرستان معضلات محیط زیست به صورت تخصصی پیگیری می شود.

وی بیان کرد: یکی از دغدغه های مهم مقامات ارشد استان مرکزی ساماندهی مسایل آلایندگی منابع آب، هوا و خاک این منطقه است که در هفته دولت تفاهم نامه مشترک با دانشگاه محیط زیست کرج برای مطالعات کاربردی در این خصوص امضا می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شروع فاز نخست عملیات ایجاد دو هزار هکتار فضای سبز در حدفاصل شهرستانهای اراک و شازند با مشارکت صنایع پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه حرارتی شازند از دیگر طرح های مهم هفته دولت امسال است.

انصاری توضیح داد: برآورد اولیه برای اجرای طرح ایحاد فضای سبز دو هزار هکتاری ۸۰ میلیارد ریال است که مشارکت صنایع خانواده نفت در تامین آن بیانگر بلوغ صنعت استان و آگاهی از مسوولیتهای اجتماعی است.

وی عنوان کرد: یکی از طرح های مهم دیگر این هفته آغاز عملیات ساخت بزرگترین برج پرنده نگری کشور در تالاب میقان اراک است که کار ساخت سازه آن تمام شده و در این ایام مراحل آماده سازی محیطی و نصب آن انجام می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: ساخت و بهره برداری این برج که در مطالعات تنوع زیستی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه دارد.

انصاری ادامه داد: آغاز بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به عنوان یک نیاز مهم مدیریتی با اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از دیگر طرح های هفته دولت در حوزه محیط زیست است که در آن شناسایی منشا منابع آلاینده نیز در استان دنبال می شود.

وی نصب و راه انداری ایستگاه تخصصی سنجش آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از دو و نیم میکرون را در اراک به صورت همزمان با هفت کلاشهر دیگر از دیگر برنامه های هفته دولت استان مرکزی در حوزه محیط زیست دانست.

وی توضیح داد:برای راه اندازی این ایستگاه تخصصی یک میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری شده و قرار است یک ایستگاه دیگر ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرون نیز تا پایان امسال در دلیجان راه اندازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: بهره برداری از شبکه ۱۱ کیلومتری آبرسانی به حیات وحش منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک، و نصب چهار دوربین تصویری با اعتبار یک میلیارد ریال در منطقه حفاظت شده هفتاد قله از دیگر طرح های هفته دولت استان در حوزه محیط زیست است.

۱۲ درصد از مساحت ۲۹ هزار هکتاری استان مرکزی در قالب مناطق حفاظت شده الوند خمین و هفتاد قله اراک، مناطق شکارممنوع تالاب میقان اراک، بازرجان تفرش، پلنگاب خنداب ،چال خاتون شازند، خرقان ساوه و کلاهه شازند، پایگاه حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثر طبیعی ملی غار نخجیر تحت حمایت زیست محیطی قرار دارد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.