سفید پوشان بی ادعا و مطالباتی که باید دیده شود…

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا،شاید قشر بزرگی از جامعه تصورشان از پزشکی، حرفه ای با کلاس و پردرآمد باشد و شاغلان این قشر اجتماعی را مرفه های بی درد بنامند اما واقعیت این است که در پس رنگ و لعاب زینتی که به این شغل پر زحمت و حساس داده شده زخمهای عمیق و جراحات کاری وجود دارد که یاریگر مرهم و التیام است.

هر یک از ما زمانی را نزد پزشک می رویم که دردمند و بیماریم و لحظه های سرخوشی و سلامت را که سرشار از انرژی و سازندگی است در ابعاد مختلف و با اقشار دیگر تقسیم می کنیم.

واقعیت امر این است که پزشکان در کارشان با فشار روحی و سختی و فشردگی وظایف مواجه اند و به همین تناسب نیز باید از مزایای رفاهی و معیشتی موثر بهره مند شوند.

با وجود سالها تحصیل و تحمل سختی هم اینک قشر بزرگی از جامعه پزشکی جوان با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و طیف بزرگی از آنها نیز با تفاوت فاحش درآمد در زمره اقشار متوسط جامعه قرار دارند اما نگاه عمومی جامعه به این قشر با درآمد بالا و انتظارات از آنها متناسب با احوالشان نیست.

استان مرکزی با ۶۹۸ پزشک عمومی، ۴۸۵ پزشک متخصص و فوق تخصص و یکهزار و ۷۲۶ کارشناس پیراپزشکی و مامایی خدمات سلامت را به مردم ارائه می کند و این قشر زحمتکش کمتر مجال طرح مطالبات و مشکلاتشان را دارند.

بازنگری در قوانین و ضوابط مالیاتی خواسته ای است که اغلب پزشکان از مسوولان امر در استان مرکزی خواستار هستند.

پای صحبت خانواده بزرگ پزشکان حوزه دولتی استان مرکزی که بنشینی قصه پردردی را زمزمه می کنند که دولت کنونی میراث دار آن از گذشته است.

دانشگاه علوم پزشکی اراک درحال حاضر به عنوان بدهکارترین مجموعه دانشگاهی کشور با یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال بدهی، چالش های زیادی را پیش رو دارد که بخشی از آن مطالبات انباشته ۱۶ ماهه کادر درمانی به میزان ۳۰۰ میلیارد ریال است.

پزشکان و پرستاران حوزه دولتی استان مرکزی در شرایطی مظلومانه با درک کاستی های مالی دولت از دریافت مطالبات طرح نظام نوین محروم شده اند که به دلیل کمبود کادر درمانی فشار مضاعفی را در خدمات رسانی به بیماران در شیفت های کاری اضافه متحمل می شوند اما با احساس تعهد بالا خدمت به بیمار را در صدر وظایفشان با بهترین کیفیت قرار داده اند.

این درحالیست که فضای درمانی نامناسب و تجهیزات فرسوده نیز در استان مرکزی عامل مزاحمی در خدمات رسانی این قشر فرهیخته و متخصص است که در سایه تلاش جهادی و ایثار کادر درمانی به ویژه پزشکان و پرستاران این ضعف ها جبران می شود.

با اجرایی شدن برنامه تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از اقدامات برجسته حوزه سلامت، گامهای اساسی برای کاهش پرداخت درمانی از جیب مردم، ترویج زایمان طبیعی، خدمات پاراکلینیکی و پزشک مقیم ، بهبود هتلینگ بیمارستانی، تامین تجهیزات پزشکی و دارویی در بیمارستانها و در یک کلام عدالت درمانی برای مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و ضعیف محقق شد و به نظر می رسد از فرصت پیش آمده برای ارتقا جایگاه پزشکان و حل مشکلات این قشر باید به خوبی و با باظرافت استفاده شود.

حرفه پزشکی تنها محدود و منحصر به خدمات درمانی پزشکان نیست، هر یک از پزشکان سرمایه های انسانی بزرگ و فرهیخته ای هستند که باید از ظرفیت علمی آنها در تربیت نسل فهیم و حاذق درمانی آتی استان و کشور به شایستگی بهره گرفته شود.

یکی از نیازهای اساسی کلانشهرهای آلوده ای مانند اراک انجام مطالعات علمی پایه در شناخت و ماهیت عوامل خطر بیماری زا و پیشگیری از توسعه دردمندی است که کلید این مهم در پژوهش های هدفمند توسط پزشکان نهفته است و می طلبد که مسوولان اجرایی با ایجاد بستر و شرایط مناسب امکان تحقق آن را فراهم کنند.

چرخه هدفمند پیشگیری و مطالعات شناسایی عوامل خطر بیماری زا، زمانی در استان مرکزی و کشور به بار می نشیند که جایگاه و شان اجتماعی و علمی پزشکان و حل مسایل شغلی آنها به خوبی دیده شود و این قشر مظلوم و ایثارگر به عنوان یکی از گروه های مرجع جامعه فارغ از دغدغه ها، مجال حضور موثر و درمانگری دردها را داشته باشد.

هم اکنون ۳۳۵ پزشک عمومی در اراک ،۱۹ نفر در آشتیان، ۲۲ نفر در تفرش،۴۶ نفر در خمین، ۹ نفر در خنداب،۳۰ نفر در دلیجان، ۳۱ نفر در زرندیه، ۱۱۳ نفر در ساوه ، ۵۳ نفر در شازند، دو نفر در فراهان، ۱۷ نفر در کمیجان و ۲۱ پزشک عمومی نیز در محلات ارائه خدمت دارند که در شهرستان های کمتر برخوردار وضعیت نسبت حضور پزشک به جمعیت شرایط خوبی ندارد.

همچنین تعداد پزشکان متخصص و فوق تخصص استان نیز اراک با ۲۹۴ پزشک و پس از آن ساوه با یکصد پزشک بیشترین تراکم متخصص را در استان مرکزی دارند.

حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در آشتیان شش، تفرش شش، خمین ۲۴، دلیجان ۱۴، زرندیه ۱۶، شازند ۱۳، کمیجان دو و محلات ۱۰ پزشک است و شهرستان های فراهان و خنداب از داشتن پزشک متخصص محروم هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.