حضور سیدمحمد حسینی در سلسله جلسات اقتصاد و فرهنگ در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، سیدمحمد حسینی در  سلسله جلسات اقتصاد و فرهنگ در اراک با اشاره به فعالیت های فرهنگی در کشور اظهار کرد: در زمان دولت سازندگی هشدارهای جدی مقام معظم رهبری به منظور مقابله با هجمه فرهنگی ظاهر شد و متاسفانه کسانی که در آن دوران هم مسئولیتی را بر عهده داشتند و می‌بایست پیش‌قراول می‌شدند و پرچم جنگ و نبرد فرهنگی را در دست بگیرند و در برابر فرهنگ بیگانه بایستند هشدارها را جدی نگرفتند.

وی افزود: برخی دیگر از افراد در دوره اصلاحات و دوم خرداد پرده از کارها برداشتند و برخی مسائل را مطرح کردند و به جای اینکه گوش به فرمان رهبری باشند و پیام رهبر ی را لبیک بگویند این کار را نکردند.

وزیر سابق ارشاد تصریح کرد: همیشه دو جریان و جبهه در کشور وجود داشته و دارد و گروه‌های مختلف هستند که بعد از انقلاب خیلی از آنها یک دست شدند و افرادی مانند عباس میرانی که قبل از انقلاب زندانی بوده و گرایشات مارکسیست داشت بعدها علیه امام و نظام رهبری دست به اقداماتی زد.

حسینی با اشاره به مباحث فرهنگی گفت: مباحث فرهنگی دنیایی بی‌کران است که در هر حوزه‌ای می‌توان ورود کرد و ساعت‌ها به بحث در این زمینه پرداخت.

باید به مسائل تئوریک و ابزاری فرهنگ در کنار یکدیگر توجه شود

وزیر سابق ارشاد با اشاره به توجه به فرهنگ و ابزار فرهنگ گفت: همیشه فرهنگ جایگاه والای خود را دارد و امسال هم به این نام مزین شده باید به امر فرهنگ توجه شود، باید به مسائل تئوریک و ابزاری فرهنگ و اقدامات فرهنگی و هنری که انجام می‌شود، توجه داشته باشیم  و سرمایه‌گذاری دشمن در این حوزه نیز مد نظر قرار گیرد.

وی افزود: عصر، عصر ارتباطات بوده و اقدامات نرم افزاری در این عصر بیشتر از کارهای سخت افزاری مورد توجه قرار گرفته است، تاثیری که رسانه‌ها و هنر و سینما دارد اگرچه هنوز ما در دوره‌ای نیستیم که بگوئیم اقدامات نظامی انجام نمی‌شود.

حسینی تصریح کرد: مسائل اخیر در غزه و هجوم اسرائیل به این منطقه و واکنش‌هایی که نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی شد این طور نبود که بگوئیم امپریالیسم رسانه‌ای در اختیار نظام سلطه است چرا که در کشورهای مختلف اروپایی افرادی از جمله عضو کابینه، نماینده پارلمان و خیلی از مسئولان نسبت به این اقدامات اعتراض کردند و این نشان داد که آن‌ها نمی‌توانند چشمشان را به این حوادث فجیع ببندند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به موارد مورد اهمیت در جنگ سرد گفت: به هرحال در کنار جنگ سرد مسائل فکری، روانی، تبلیغاتی حائز اهمیت است و کسی نمی‌تواند به ان بی‌توجه باشد.

وی افزود: مسئله فلسطین به عنوان مسئله نخست جهان اسلام مطرح است و پایداری و مقاومت آن‌ها تحت تاثیر انقلاب و افکار انقلاب اسلامی است.

حسینی تصریح کرد: از سال ۱۹۴۸ که رژیم اسرائیلی شکل گرفت و تمام سردمداران و آمران عربی نتوانستند کاری کنند، در جنگ ۶ روزه تمام کشورهای عربی منطقه زمینگیر شدند و صحرای سینا و ارتفاعات جولان را از دست دادند چرا که روحیه‌ انقلابی الان را نداشتند این که بایستند و مقاومت کنند، روحیه شهادت و شجاعت و مقاومت در آنان وجود نداشت.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی در جهان گفت: وقتی که جوانان برومند و قهرمان متاثر از انقلاب با دم مسیحیایی امام و انقلاب و با روحیه کربلایی و عاشورایی ایستادند و به مقابله پرداختند و اسرائیل را وادار به عقب نشینی کردند که این تاثیر فرهنگ و اعتقاد و باور است.

مسائل ضد فرهنگی عامل اعتراض مردم قبل از انقلاب بود

وزیر سابق ارشاد با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی گفت: وقتی از فرهنگ و فکر و اندیشه صحبت می‌کنیم باید به گفته رهبر بتواند تحول آفرین باشد قبل از انقلاب تنها مسئله سیاسی یا اقتصادی تنها نبود که سبب اعتراض شد مسائل فرهنگی و بی‌فرهنگی‌هایی که داشت اجرا می‌شد و ترویج فرهنگ غربی سبب اعتراض مردم به رژیم بود حرکاتی مانند جشن هنر شیراز و کارهایی از این قبیل نشان می‌دهد که مردم در برابر این چنین اقدامات فرهنگی سکوت نمی‌کنند.

وی افزود: تنها مسائل سیاسی در اعتراض مردم به رژیم نقش نداشت چرا که در همان اعتراضات مردم به مشروب‌فروشی‌ها و سینماها حمله می‌کردند و این‌ها حکایت از این داشت که اعتقادات و باور مردم با مسائل فرهنگی آن‌روز در تضاد بود که بعد از انقلاب در برابر اندیشه ناب اسلام صف آرایی‌‌هایی وجود داشت و نمی‌خواستند تا اسلام به هدف خود برسد و در دوران دفاع مقدس بود که دیگر کسی نگران هجمه فرهنگی نبود.

حسینی تصریح کرد: بعدها جبهه‌ای را تشکیل دادند که با اندیشه‌های امام(ره) متفاوت بودند و هر جایی که از سوی مسئولان چراغ سبزی می‌دیدند پررنگ می‌شدند و جریاناتی را شکل می‌دادند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به تحرکات برخی افراد گفت: در دوره اصلاحات کارگردانی که مدت ۲۰ سال خارج از کشور بود به کشور برمی‌گردد و ما شاهد این بودیم که در داخل جریانات پررنگی را شکل دادند.

وی افزود: الان در کشور تفکراتی وجود دارد که هنوز هم به غرب وابسته‌اند و پیرو تفکر غربی هستند، افرادی که هنوز صادق هدایت را الگو قرار داده و حتی کتابی را در مورد زندگی شخصیتی انتشار می‌کنند و بیان می‌کنند که هدفشان این است تا جوانان با افکار و اشعار این شخصیت آشنا شوند و افکار او را احیا کنند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به تقویت جبهه فرهنگی گفت: بحث تقویت جبهه فرهنگی و فکری انقلاب است که خوشبختانه بعد از انقلاب ما شاهد رویش نیروهای توانمند و جریان فکری سازنده‌ای در کشور هستیم.

فرهنگ نباید تضعیف شود

وزیر سابق ارشاد با اشاره به تقویت فرهنگ گفت: فرهنگ نباید تضعیف شود و اگر به دنبال حفظ انقلاب و ارزش های و آرمان‌های انقلاب هستیم باید از فکر و اندیشه انقلاب صیانت کنیم و به این منظور اگر جوانان امروزی که متعهد نظام هستند وارد گود شوندچراکه توانمندی بالایی در این عرصه دارند.

وی افزود: در جریان سوریه نقش ایران بسیار مهم و پر رنگ بود و بعد از انقلاب وقتی بحث از انتفاضه مطرح شد و جوانان فلسطین سنگ به دست گرفتند و فهمیدند که خودشان باید اقدامی کنند نشان از تاثیر فکر انقلابی و آرمان‌های نظام اسلامی دارد فرهنگ و تفکر جوان فلسطینی اسرائیل را ترسانده است.

حسینی تصریح کرد: خیلی از عرفان‌های جدید در مسائلی با هم متوازن و همسو نیستند اما به دنبال این هستند که افراد را از راه مستقیمی که در آن قرار دارند منحرف سازند.

وی افزود: در زمان دولت سازندگی و در دوره اصلاحات و دوم خرداد هشدارهای جدی مقام معظم رهبری به منظور مقابله با هجمه فرهنگی  اعلام شد ولی مسئولان هشدارها را جدی نگرفتند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به کج روی برخی افراد گفت: ما مانند ماهی که درون آب هستیم قدر این مقاومت را نمی‌دانیم، متاسفانه کسانی هستند که در جریان نظام به دنبال کج‌روی هستند.

وی افزود: مسئولان و دستگاه‌های مختلف به تنهایی موظف نیستند چرا که امر به معروف و نهی از منکر یک واجب فراگیر بوده و ما باید امر را بشناسیم تا بتوانیم نهی از منکر کنیم و مسلمان نباید نسبت به مسائل پیرامون خود بی‌تفاوت باشد.

حسینی تصریح کرد: نقشه فرهنگی کشور در اواخر دولت یازدهم تدوین شد و به طور قطع اگر اجرا شود می‌تواند تقسیم کار میان دستگاه‌های اجرایی کشور باشد و جایگاه نهادها را مشخص کند مانند کاری که با دستگاه‌های علمی کشور شد و نظمی به کارها داده شد.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به مسائل فرهنگی گفت: اگر در امر فرهنگی تمام دستگاه‌های مربوطه هماهنگ با یکدیگر کار کنند سبب هم افزایی شده و مشکلی ایجاد نمی‌شود و رسالت خطیر و اصلی بر عهده شورای انقلاب فرهنگی است تا نظارت کند تا دستگاه‌های اجرایی کارشان را به نحو احسن انجام دهند و مصوبه‌های شورای عالی فرهنگی در حکم قانون بوده و می‌توان گفت که مسائل فرهنگی از مسائل مهم نظام حکومتی است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان یک گلوگاه مسئولیت اجرای کارهای فرهنگی را بر عهده دارد و باید در قبال دستگاه‌های بالاتر و رهبری پاسخگو باشد.

حسینی تصریح کرد: به طور قطع میان کارها و مباحث فرهنگی دولت جدید و دولت قبل تفاوت وجود دارد و این امر در تمام دولت‌ها صدق می‌کند و دولت جدید از این رو که بسیاری از مسئولانش از دولت سابق بوده‌اند و کسانی هستند که سوابقی را در کارنامه خود داشته و بر اساس این قابلیت هایشان در نظام جدید هم بر سر کار آمده‌اند و حتی بسیاری از آن‌ها متاثر از جامعه جهانی اصلاحاتی را در کار خود داده و یا برخی دیگر همان عملکرد خود را در دولت خاتمی ادامه داده‌اند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به تلاش های آمریکا برای تغییر نظام گفت: در برابر اقدامات آمریکا ما چندین سال است که ایستادگی کرده‌ایم و آمریکا به دنبال این بوده که نظام را تغییر دهد و موفق نمی‌شود چرا که اسلام و انقلاب سربلند به راه خود ادامه می‌دهند و در طول این ۳۵ سال هر وقت از اعتقادات و باورهایمان فاصله گرفته‌ایم ضربه خوردیم.

به دنبال صیانت از انقلاب و اهدافش باشیم

وزیر سابق ارشاد با اشاره به اهمیت حفظ انقلاب گفت: من نمی‌توانم ادعا کنم که در وزارت ارشاد زمانی که ما روی کار آمدیم ضعفی نبود اما باید به دنبال صیانت از اسلام و اهداف انقلاب باشیم.

وی افزود: در وزارت ارشاد باید مدیریت جهادی دنبال شود و فعالیت گسترده دولت هم نشان از این امر بود، ما به جای تمرکز تئاتر در تهران این هنر را در شهرستان‌ها توسعه دادیم و باید بگویم که پیشکسوتان جایگاه و احترام خاص خود را دارند اما کشور جوانان برومندی هم دارد و فضای لازم برای کار فرهنگی باید بین تمام استان‌های کشور تقسیم شود و این گونه نباشد که یک کارگردان تئاتر چند اجرای خصوصی در بهترین سالن‌ها داشته باشد.

حسینی تصریح کرد: اگر دولت قبل تاکید بر روی مسکن مهر داشت نداشتن مسکن را به عنوان یکی از دلایل تاخیر در امر ازدواج می‌دید و این حرکت را شتابان انجام داد و امروزه ببینند که بودجه در امر کارهای عمرانی و ساخت و سازها صرف شده نگویند کجا خرج شد چرا که کسی بخور بخور نداشته و نباید به نوعی نشان داد که از رئیس جمهور تا وزرا به دنبال منافع خود بوده‌اند.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به نیمه کاره ماندن تالار های مرکزی گفت: در آن زمان ۸ تالار مرکزی به منظور رونق شور و نشاط  در ۸ استان کشور کلید خورد و تا کنون به حال خود رها شده‌اند و هر کسی باید با کارنامه کاری خود هنرش را نشان دهد و گرنه می‌توان به فرافکنی پرداخت و مشکلات دولت قبل را نشان داد.

فضای استیضاح وزیر علوم آغشته به جوسازی است

وزیر سابق ارشاد با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت: امروز درباره استیضاح وزیر علوم به جوسازی می‌پردازند و برای فرافکنی، اعلام کرده اند بورسیه‌های غیرقانونی انجام شده و این را بهانه کرده‌اند و باید دید آیا همین موضوع است یا خیر، ۴۰۰ نفری که بورس شدند و به خاطر انتخاب‌های نادرست رفته‌اند و مراجعت نکرده‌اند نباید بهانه‌ای شود تا حیثیت افراد را برد این نوع کارها تا یک مدت کوتاهی جواب می‌دهد.

حسینی تصریح کرد: در مجموع در حوزه دفاع مقدس و کشور فیلم‌های مناسبی ساخته شد و بهتر از قبل سینما به جایگاه بهتر خود رسید در آن زمان با برگزاری یک گروه مد و لباس که از قبل هم در وزارتخانه بود و تنها در حد گفت و گو بود ما بنیاد جشنواره مد را گذاشتیم تا در راستای شان و پوشش اسلامی حرکاتی در این مجموعه انجام شود و خوشبختانه مثمر ثمر بود، این کار را بدون اعتبار آغاز کردیم و به کل کشور هم تعمیم دادیم و در نمایشگاه‌های قرآن نیز به عرصه تولیدات مد و لباس پرداختیم.

وزیر سابق ارشاد با اشاره به نظارت بر چاپ کتاب ها گفت: در آن زمان بر روی نشر کتاب‌ها و آثار مکتوب نظارت داشتیم و مانع ترویج فرهنگ زندگی غربی در کشور بودیم و امروز هم باید مراقب رخنه‌های فرهنگی بیگانگان باشیم تا مبادا ضربه‌ای به نظام و انقلاب رسد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.