مقیمی: مدیران ایرالکو نسبت به فرصت داده ‌شده برای رفع آلودگی بی‌تفاوت هستند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک محمد حسین مقیمی ظهر امروز در جلسه کاهش آلودگی هوای شهر اراک اظهار داشت: بر اساس مصوبات باید ظرف دو سال بهینه ‌سازی خطوط احیای آندسازی صورت می‌گرفت، حدود ۱۰ ماه از تغییر مدیریت ارشد استان می‌گذرد و هیچ تغییری در این زمینه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: با توجه به حکم دستگاه قضایی می‌توانیم ایرالکو را تعطیل کنیم، اما این اقدام را نمی‌کنیم و از آن سو از مدیران ایرالکو انتظار داریم به انجام تعهدات سرعت ببخشند و اجازه ندهند بهینه‌سازی طولانی شود.

استاندار مرکزی خاطر نشان کرد: استان مشکلی از نظر تولیدی ندارد و اگر آلومینیوم به انجام تعهدات سرعت نبخشد، جهت تعطیلی دیگ‌ها اقدام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: فعالیت صنایع، ریزگردهای داخلی و خارجی، تردد خودروها و سوخت خانگی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای شهر اراک هستند که باید منشا آلودگی و فاکتور اصلی آلودگی مشخص و بر اساس آن اولویت‌بندی و پیگیری شود، البته این به آن معنا نیست که سایر بخش‌های آلوده‌کننده را رها کنیم، بلکه باید فاکتورهایی که بر روی سلامت افراد تاثیر بیشتری دارند با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری شوند.

استاندار مرکزی بیان داشت: باید وضعیت آلوده‌ کننده‌های شیمیایی و غیرشیمیایی مشخص و مضرات هر یک بررسی شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم با توجه به میزان آلایندگی صورت بگیرد.

مقیمی افزود: در بخش صنایع اقدامات خوبی در راستای رفع آلایندگی صنایع از جمله استیصال روزانه ۷۰۰ تن گوگرد از پالایشگاه، پروژه بهینه ‌سازی خطوط احیا و انتقال گاز به کوره‌های آجرپزی انجام شده است، همچنین مقدمات انتقال پایانه‌ها به خارج از شهر و ایجاد حمل و نقل ریلی در حال پیگیری می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه در بخش خودروها و حمل و نقل ترافیک نیز باید اقدامات بیشتری صورت گیرد، بیان کرد: اصلاح ناوگان حمل و نقل، جایگزینی خودروهای فرسوده و تعیین تکلیف خیابان ۵۵ متری اقدامات ضروری است که نیازمند سرمایه‌گذاری و هزینه است.

استاندار مرکزی ادامه داد: در بخش خانگی نیز ضروری است سیستم‌های گرمایش منازل اصلاح شود، که مطبوعات و رسانه‌ها در این زمینه نقش به سزایی دارند و باید با کمک سازمان‌های مردم نهاد در تشویق مردم به استفاده بهینه از سیستم‌های گرمایشی گام بردارند.

مقیمی با اشاره به کمبود فضای سبز در اراک خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه اراک از گرد و غبار رنج می‌برد، نباید اجازه داد یک درخت در شهر قطع شود، علاوه بر اینکه فضای سبز موجود را حفظ کنیم، باید کار فرهنگی وسیعی در این مهم انجام دهیم و از سودجویی افرادی که سعی در خشک کردن فضای سبز دارند، جلوگیری کنیم.

وی یادآور شد: در کاهش آلودگی به مرحله‌ای رسیدیم که باید مردم نیز در کنترل آلودگی و نوع سوخت با دولت همکاری کنند.

استاندار مرکزی با بیان اینکه بعد از ساماندهی کوره‌های آجرپزی و گازسوز کردن آنها اولویت بعدی کارگروه کاهش آلودگی هوا، ساماندهی مشاغل مزاحم و کارگاه‌های آلاینده سطح شهر در بخش خصوصی است، گفت: مشاغل مزاحم تا شش ماه فرصت دارند در راستای تغییر سوخت و تکنولوژی اقدامات لازم را انجام دهند و در این راستا اگر نیاز به تسهیلات و مشوق‌ دارند، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید همکاری لازم را با این عزیزان انجام دهد.

وی اظهار کرد: در راستای کاهش آلودگی واحدهای بزرگ صنعتی اعم از نیروگاه و آلومینیوم‌سازی با کمک دولت و همکاری صنایع اقدامات خوبی صورت گرفته، ولی در واحدهای صنعتی کوچک می‌طلبد محیط زیست، صنعت و معدن، سازمان‌های مردم نهاد و فرمانداری با همکاری یکدیگر گزارش‌های زیست محیطی را از واحدها تهیه و به منظور ارائه راهکار ارائه دهند.

به گفته وی بر اساس مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای شهر اراک دو هزار هکتار فضای سبز توسط پتروشیمی، نیروگاه و پالایشگاه در محدوده اراک و شازند ایجاد خواهد شد که عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می‌شود و انتظار می‌رود ایجاد این میزان فضای سبز علاوه بر جلوگیری از گرد و غبار شهرهای شازند و اراک از انتقال آلودگی کارخانجات به شهر اراک و شازند نیز جلوگیری کند.

استاندار مرکزی ادامه داد: در جلسه کمیسیون زیربنایی دولت مقرر شد متروی اراک در صورت تصویب شورای عالی ترافیک کشور همانند هشت شهر آلوده کشور ایجاد شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.