آغاز طرح آسیب‌شناسی بازار تاریخی اراک در آینده‌ای نزدیک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، محمدحسین مقیمی ظهر امروز در جلسه کارگروه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: بازار اراک یک اثر تاریخی بسیار ارزشمند می‌باشد که متاسفانه این اثر تاریخی ارزشمند در حال از بین رفتن است.

وی تصریح کرد: امروز بی‌توجهی به این اثر ارزشمند موجب تخریب و از بین رفتن این اثر تاریخی شده است که مرمت و بازسازی آن امری ضروری است.

استاندار مرکزی با اشاره به تصویب طرح سه ساله مرمت بازار تاریخی اراک گفت: حفظ بازار اراک به عنوان یک بنای تاریخی ارزشمند اقدامی مهم است که باید با مشارکت همه مردم و دستگاه‌ها انجام شود.

مقیمی با بیان اینکه مرمت و بازسازی بازار اراک باید هر چه سریع‌تر انجام شود، خاطرنشان ساخت: آسیب شناسی بازار تاریخی شهر اراک توسط کاری گروهی بین مردم، کسبه و نهادها و دستگاه‌های ذیربط در دستور کار قرار گرفته که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی خواستار مشارکت هر چه بیشتر مردم در حفظ آثار تاریخی به ویژه بازار اراک شد و اظهار داشت: مشکل عدم مشارکت مردم عمده‌ترین مشکل بازار تاریخی شهر اراک است که امیدواریم با مشارکت مردم شاهد مرمت و حفظ و حراست از این اثر ارزشمند باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: بازار تاریخی اراک به عنوان اثر ملی دارای ارزش تاریخی بسیار بالایی است که حفظ و حراست از این اثر تاریخی وظیفه همه مردم است.

سید محمد حسینی افزود: بازار تاریخی اراک به عنوان یک اثر ارزشمند ملی به ثبت رسیده و ما پیگیر این هستیم که آن را به عنوان یک اثر جهانی به ثبت برسانیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب بازار توسط عوامل انسانی صورت می‌گیرد، گفت: مردم باید با اهمیت آثار تاریخی آشنا شوند، فرهنگ‌ سازی در این زمینه نقش موثری در نگهداری آثار تاریخی دارد که ما از مردم و کسبه انتظار داریم این اثر تاریخی را میراث خود دانسته و در حراست از آن نهایت تلاش را به کار گیرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی ادامه داد: در حال حاضر ۹۰ درصد بازار با حدود ۴۰۰ مغازه در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه استان است، که این موضوع مرمت و بازسازی این اثر تاریخی را با مشکل مواجه کرده و انتظار داریم وضعیت این مغازه‌ها هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.