برگزاری اولین جشنواره تجسمی و چهارمین جشنواره موسیقی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، استان مرکزی دارای هنرمندان و ظرفیت های ویژه در بخش های مختلف است که توجه به آنان و ایجاد انگیزه برای خلق آثار و رقابت سالم در میان آنها طی چند سال گذشته کمرنگ شده بود؛ اما هم اکنون تلاش هایی برای برپایی اولین جشنواره ها و در برخی موارد برگزاری مجدد پس از چند سال وقفه، نویدِ روزهای پر شور در هنر سرزمین آفتاب را می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در این خصوص به مهر گفت: استان مرکزی دارای هنرمندان بسیاری در بخش های مختلف، سینما، عکس، تئاتر، هنرهای تجسمی و موسیقی است که نیازمند فرصتی برای معرفی و شناسایی هستند.

حسین شاکری گفت: به همین منظور پس از قطعی شدن میزبانی استان مرکزی و اعلام فراخون جشنواره منطقه ای سینمای جوان آفتاب در استان، هم اکنون طرح برگزاری اولین جشنواره منطقه ای هنرهای تجسمی و  چهارمین جشنواره موسیقی استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به تلاش برای تغییر فضای یاس و رکود در هنر استان افزود: هرگاه جامعه فرهنگی و هنری، اراده ای برای فراهم آوردن زمینه های لازم برای ظهور و بروز استعدادها و خلاقیت های فرهنگی و هنری احساس نکند، دچار یأس و ناامیدی شده و در مقابل هرگاه چنین اراده ای را احساس کند، امیدوارانه وارد عرصه های فرهنگی و هنری خواهد شد.

شاکری با تاکید بر تغییر این فضا به دور از شعار تصریح کرد: تلاش این است که به دور از شعار و تعارف به گونه ای عمل کنم که چنین احساسی در بدنه اصلی اهالی فرهنگ و هنر ایجاد نشود و یخِ بی اعتمادی بین فرهیختگان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ذوب شود.

فرهنگ و هنر مجموعه ای است که نیاز به تعامل و همفکری دارد

وی اضافه کرد: فرهنگ و هنر مجموعه ای است که نیاز به تعامل و همفکری میان تمامی اهالی این حوزه و متولیان مربوطه دارد هرچند در این میان نباید نقش متولیانی به غیر از ارشاد که مدت هاست نقش خود در این زمینه را فراموش کرده اند بی تاثیر خواند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص طرح برگزاری این دو جشنواره در استان مرکزی به خبرنگار مهر گفت: جشنواره هنرهای تجسمی تاکنون ۹ بار در استان برپا شده است و هم اکنون در نظر داریم برای اولین بار جشنواره منطقه ای این بخش را در استان برگزار کنیم.

مجید محمودی افزود: هنرمندان هنرهای تجسمی استان مرکزی پرشمارترین هنرمندان در استان ما بوده است و به دلیل حضور در عرصه های ارتباطات و تبلیغات می توانند نقش بسیار تاثیر گذار در بخش های مختلف جامعه خصوصا فرهنگ سازی ایفا کنند.

وی ادامه داد: اولین جشنواره منطقه ای هنرهای تجسمی در استان مرکزی علاوه بر شناسایی استعدادها و ایجاد انگیزه اهداف دیگری چون آشنایی با هنرمندان استان های همجوار و تبادل اطلاعات هنری به منظور بالا بردن سطح کیفی هنر استان، ایجاد تعامل با استان های همسایه در جهت شرکت در حرکت های مشابه در آن استان ها و کسب تجربیات جدید و ایجاد آمادگی جهت برگزاری جشنواره کشوری در استان را نیز دنبال می کند.

محمودی با تاکید بر بهره برداری هنرمندان استان از برگزاری جشنواره اظهار کرد: مسلما فرا استانی شدن جشنواره و حضور چهره های شناخته شده کشوری به عنوان داور در آن و بر خورداری هنرمندان برگزیده از جوایز ارزنده و درخور و ثبت دستاوردهای هنری جشنواره در کتاب یا نشریه ای ویژه جذابیت جشنواره را بالا برده و میزان شرکت و بهره برداری هنرمندان را افزایش خواهد داد.

استان های مرکزی، همدان، قم، لرستان، قزوین استان های شرکت کننده در جشنواره هستند

وی در خصوص استان های حاضر در جشنواره گفت: استان های مرکزی، همدان، قم، لرستان، قزوین استان های شرکت کننده در جشنواره هستند و این جشنواره در رشته های هنری طراحی، نقاشی، مجسمه سازی، پوستر، تایپو گرافی، تصویرگری، کاریکاتور، تذهیب، نگارگری، عکاسی، هنرمفهومی (چیدمان، اجرا، ویدئو) برگزار خواهد شد.

محمودی اضافه کرد: البته در نظر داریم بخش هنر کودک به صورت غیررقابتی را در این جشنواره داشته باشیم.

وی توضیح داد: این جشنواره در تابستان سال جاری و به مدت سه روز در اراک برپا خواهد شد و فراخوان آن به زودی اعلام خواهد شد.

برپایی چهارمین جشنواره موسیقی استان بعد از چند سال وقفه

معاون فرهنگی ارشاد استان همچنین از برپایی چهارمین جشنواره موسیقی استان آن هم بعد از چند سال وقفه خبر داد و گفت: جشنواره موسیقی استان مرکزی پس از نزدیک به چهار سال به منظور شناسایی گروه ها و ایجاد رغبت و رقابت در میان هنرمندان این حوزه برپا خواهد شد.

 محمودی تصریح کرد: هم اکنون طرح این جشنواره از سوی واحد موسیقی اداره کل تدوین شده و پیش بینی می شود که این جشنواره در نیمه دوم دی ماه سال برپا شود.

وی با بیان اینکه بخش رقابتی جشنواره تنها در بخش تک نوازی و در  دو قالب کلاسیک و سنتی برگزار خواهد شد، توضیح داد: در بخش تکنوازی سنتی: نی، تار، سه تار، آواز، کمانچه، قانون، عود و سنتور و در بخش تکنوازی کلاسیک: پیانو، ویلن، فلوت، گیتار، کلارینت، ویولا و ویلنسل رشته های رقابتی هستند.

محمودی اظهار کرد: بخش گروه نوازی موسیقی ایرانی و کلاسیک و همچنین اجراهای پاپ در بخش های پژوهشی و جنبی ( غیر رقابتی) جشنواره گنجانده می شود.

وی گفت: متقاضیان شرکت در جشنواره در سه رده سنی الف ۱۰ تا ۱۵ سال، ب  ۱۶ تا ۲۱ سال و ج  ۲۲تا ۲۷ سال رقابت خواهند کرد.

امیدواریم برگزاری جشنواره هایی از این دست حداقل بخشی از دغدغه های حوزه فرهنگ و هنر استان را که در بخش های مختلف آسیب دیده است را رفع کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.