تاکید نماینده ولی فقیه بر ضرورت تکمیل پروژه های نیمه‌کاره شهری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، آیت الله قربانعلی دُری نجف آبادی شامگاه یکشنبه در مراسم افتتاح پروژه های تقاطع غیر همسطح امیرکبیر در شهر اراک افزود: انجام زیرساخت ها در احداث پروژه های عمرانی باید به طوری باشد که تا چندین سال نیاز به بازسازی و مرمت نبوده و تا صد سال پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: نقش و سهم مردم در مشارکت در انجام پروژه ها و نگهداری و محافظت از آن ها بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله دری اظهار کرد: توسعه فرهنگ شهروندی در میان مردم ضروری است و شهروندان نیز خود را مسئول بدانند و این تصور که فقط دیگران مسئول هستند از بین برود.

هر فردی به سهم خود در آبادانی شهر مسئول است

وی با بیان اینکه هر فردی به سهم خود در آبادانی شهر مسئول است تصریح کرد: سهمیه و پشتیبانی در میان مردم باید به سمتی برود تا شهرداری و شورای شهر را در انجام کارهای بزرگ و باقیات صالحات حمایت کنند.

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: بودجه دولتی در هزینه های شهرداری خیلی زیاد نیست و انجام پروژه ها بیشتر از طریق عوارض و تراکم دریافتی از سوی مردم تامین می شود.

وی در ادامه سخنانش بیان کرد: در یکی از فرمایشات امام صادق(ع) سه اصل آبادانی آب سالم و گوارا، هوای مطلوب و خاک مساعد را معرفی شده است.

سلامت آب شرب، کاهش آلودگی هوا و ایجاد زمین مناسب برای جنگل کاری در اولویت قرار گیرد

آیت الله دری تاکید کرد: تلاش برای پاکیزگی و سلامت آب شرب، کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک و ایجاد زمین مناسب برای جنگل کاری، مرتع کاری و ایجاد فضای سبز از مسائلی است که باید در راس برنامه ها قرار بگیرد.

امام جمعه اراک اضافه کرد: بخشی از این برنامه ریزی برای سه اصل اشاره شده در ارتباط با شرایط اقلیمی و منطقه ای است؛ اما بخش عظیمی از آن در رعایت اصول شهروندی و مسئولیت پذیری برای درست نگهداری کردن از آن هاست.

آیت الله دری با بیان به اینکه فرهنگ شهروندی باید تقویت شود، ادامه داد: تصور برخی این است که شهرداری تنها مسئول پاکیزگی و عمران شهر است و از نقش مهم خود غافل هستند.

مردم می توانند از الفبای پاکیزگی تا سرمایه گذاری در انجام پروژه های بزرگ سهیم باشند

وی با اشاره به اینکه مردم از الفبای پاکیزگی تا سرمایه گذاری در انجام پروژه های بزرگ می توانند سهیم باشند، اضافه کرد: در انجام پروژه های عظیم برنامه ریزی های جانبی باید در نظر گرفته شود و همچنین ملاحظات زیست محیطی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله دری نجف آبادی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر دغدغه کاهش آلودگی هوا، تصریح کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ایجاد چندین هزار هکتار فضای سبز در شهر اراک  با محوریت حفظ فضای سبز گذشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به تاکید رهبری به جهاد اقتصادی و فرهنگ در سال جاری گفت: با توجه به این نامگذاری باید کارهای بزرگتری انجام شود  و شهرداری بعنوان نهادی خدمت رسان باید از ظرفیت های موجود بیشتر استفاده کند.

استاندار مرکزی نیز در این مراسم گفت: این دو پروژه یکی از ده ها پروژه و طرح های عمرانی مورد نیاز شهر اراک است.

محمدحسین مقیمی افزود: هم شورای شهر و هم شهرداری کلان شهر اراک درصددند تا به مرور کمبودهای شهر را جبران و این پروژه نیز در همین راستا برنامه ریزی و انجام شده است.

وی با اشاره به نقش مردم در به ثمر رسیدن چنین پروژه های، خاطرنشان کرد: انجام کارهای بزرگ چون تبدیل اطراف اراک به تفرجگاه، ایجاد حمل و نقل روان و کاهش آلودگی هوا نیازمند تصمیمات جدی از سوی مسئولان و حمایت و پشتیبانی مردم است.

مقیمی گفت: شهرداری ثابت کرده است که قادر به انجام کارهای بزرگ است ولی نیازمند پشتیبانی و حمایت مستمر مردم و سایر مسئولان است.

وی ادامه داد: در زمینه اجرای این پروژه ها تمامی هزینه ها از سوی شهرداری پرداخت شد و همکاری و حمایت استانداری از شهرداری به صورت معنوی بوده است و این پشتیبانی و حمایت همچنان ادامه خواهد داشت.

تعویق در پرداخت هزینه ها به شرکت پیمانکار پروژه

استاندار مرکزی با اشاره به تعویق در پرداخت هزینه ها به شرکت پیمانکار پروژه افزود: این پروژه همچنان به پیمانکار بدهی دارد ولی امیدواریم که همکاری با شرکت آبادراهان به عنوان شرکتی با کیفیت بالای فنی ادامه داشته باشد.

پروژه های نیمه کاره شهری اراک به پایان برسد

مقیمی با بیان اینکه باید پروژه های نیمه کاره شهری اراک به پایان برسد تاکید کرد: برنامه ها باید به سمتی باشد تا سه پروژه نیمه تمام دیگر اراک نیز به زودی به بهره برداری برسد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل آلودگی هوای اراک گفت: کاهش آلودگی هوا نیازمند مساعدت و همکاری است و قطعا در این راستا مسیری طولانی پیش رو است.

مقیمی اضافه کرد: رفع آلایندگی کارخانه ها و صنایع بزرگ، بهبود حمل و نقل، تغییر سوخت کارگاه های صنعتی کوچک و کوره های آجرپزی همه و همه مسائلی است که باید با برنامه ریزی مرتفع شوند.

شهردار اراک نیز در ادامه این مراسم گفت: این دو پروژه به منظور تسهیل در رفت و آمد، روان کردن ترافیک، کاهش آلودگی هوا و خدمات رسانی بیشتر اجرا شده است.

تمامی هزینه احداث پروژه از محل پرداخت عوارض توسط شهروندان تامین شده

ابراهیم عباسی افزود: دو پروژه تقاطع غیر هم سطح امیرکبیر و نظام علی فتحی از اول بهمن سال ۹۱ شروع و در پنجم خرداد سال ۹۳ به پایان رسیدند.

وی با بیان اینکه تمامی هزینه احداث پروژه از محل پرداخت عوارض توسط شهروندان تامین شده، تصریح کرد:  هزینه اجرای پروژه امیرکبیر ۱۷۰ میلیارد ریال و اعتبار اجرای پروژه نظام علی فتحی نیز ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

پروژه های تقاطع غیر همسطح امیرکبیر ( میدان فراهان) و تقاطع شهید نظام علی فتحی ( مهارت- بلوار کشاورز) شامگاه یکشنبه با حضور مسئولان استان افتتاح شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.