دستهای صنعتی استان مرکزی دیگر توان چرخاندن چرخ تولید را ندارد

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، در سالی که اقتصادش مقاومتی است اما دیگر مردهای تولید آن در مقابل طوفان مشکلات صنعتی تمی توانند مقاومت کنند از یک سوء دلالان صنعتی نفس صنعتگران را بند آورده اند و از آن سوء تحریمها و سوء مدیتها باعث شده این صنعت گران خود را بی پناه و بی یاور بدانند. تا آنجا که  افزایش حاملهای انرژی و مالیات برارزش افزوده نیز بر درد و دلهای صنعتی استان اضافه شده است.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی  با اشاره به موانع صنعتی به خبرنگار مهر می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تنها مرجع حامی بخش صنعت است و دیگران نقش مانع را برای این بخش ایفا می کنند.
منوچهر توسطی افزود:  مشکلات پیش روی بخش صنعت در سالهای اخیر ناشی از سوء مدیریت دولت قبل بوده و واحدهای تولیدی نقشی در آن نداشته اند.

سوء مدیریت مشکلات بسیاری را بر پیکره اقتصادصنعتی کشور تحمیل کرد

وی با بیان این که این سوء مدیریت مشکلات بسیاری را بر پیکره اقتصاد صنعتی کشور تحمیل کرد افزود: امروز به وضوح می توان تاثیر منفی این سوء مدیریت را در فضای کسب و کار لمس کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش تعامل خانه صنعت و معدن و وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: دولت باید از توان تخصصی و کارشناسی خانه های صنعت و معدن نهایت بهره را ببرد و از آن در مسیر تحقق رسالت خطیر خود استفاده کند.

توسطی در ادامه با اشاره به مشکل نقدینگی فرا روی واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: صندوق توسعه به عنوان تنها مرجع دارای توان در این بخش باید بسیار فعال باشد که متاسفانه حضور کمرنگش در جبران نقدینگی واحدهای تولیدی بخش صنعت جای شگفتی است.

 

وی با بیان این که تخصیص نقدینگی به واحدهای تولیدی از سوی صندوق توسعه ملی بر مبنای تورم بی فایده است، گفت: اگر بر اساس تورم پولی داده شود به درد این بخش تولیدی آسیب دیده نمی خورد و کمکی به آن نخواهد کرد.

رئیس خانه صنعت و معدن استان مرکزی گفت: امروز واحدهایی می توانند از مزایای صندوق توسعه ملی بهره مند شوند که دارای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی باشد این در حالی است که نرخ ۲۵ درصدی تسهیلات و بعد از نرخ ۲۵ درصدی مالیاتها دیگر اجازه نمی دهد این واحد دولتی کمری راست کند تا در بخش تولید فعال باشد.

رئیس خانه اصناف استان مرکزی نیز در گفتگو با مهر در سخنانی به طرح مشکلات پیش روی واحدهای صنفی پرداخت و گفت: متاسفانه نیم درصد درآمد مالیاتی اصناف که قرار بود به اصناف استان برگردد در تهران مانده و این مسئله به هیچ وجه از سوی اصناف استان مورد قبول نیست.

اجازه نمی دهیم پولی که حق اصناف استان مرکزی است در جای دیگر هزینه شود

علی محصولی با بیان این که پولی که حق اصناف است نباید در جای دیگر هزینه شود گفت: اگر این پول به استان برگردد ما در تکمیل برج اصناف استان دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

وی در ادامه از عدم تخصیص اعتبارات کلان شهری به کلان شهر اراک انتقاد کرد و گفت: اراک یکی از شهرهای آلوده کشور است این در حالیست که اعتبارات لازم برای انتقال صنایع آلاینده و مزاحم شهر اراک که چیزی حدود یک هزار صنعت مزاحم شناسایی شده است تا کنون اختصاص نیافته است.

صنعت فرآوری سنگ کشور زمین گیر می شود

عضو انجمن سنگ استان مرکزی نیز از مشکلات فراروی صنعت سنگ استان پرده برداشت و به مهر گفت: مالیات بر ارزش افزوده صنعت فراوری سنگ کشور را تا چند روز آینده به زمین می زند.

مهندس سروش افزود: بیش از شش هزار و ۵۰۰ واحد فرآوری سنگ در تاریخ ۲۰ اردیبهشت امسال به خاطر قانون مالیات بر ارزش افزوده ای که این واحدها نمی توانند از مشتریان خود دریافت کنند اما باید به دولت بپردازند تعطیل خواهند شد.

وی با بیان این که صنعت سنگ کشور ناتوان در گرفتن عوارض است گفت: شلاقی که در این بخش بر گرده بخش صنعت سنگ می خورد توان کار را از ما گرفته و موجب تعطیلی این بخش خواهد شد.

این فعالی حوزه صنعت سنگ استان مرکزی تاکید کرد: صنعتگر امنیت کاری و شخصیت در جامعه می خواهد و دولت باید در راستای ارتقا جایگاه تولید کنندگان در جامعه بکوشد.

سروش با اشاره به عدم موفقیت فاز نخست هدفمندی یارانه ها گفت: هرچه در ابتدای شروع این طرح ضجه زدیم و آینده ناکام آنرا به مسئولان گوشزد کردیم کسی گوش نکرد تا امروز نتیجه اش این شد.

اگر صنعت استان تحت الشعاع مسائل مختلف قرار گیرد همه استان متضرر می شود

وی با بیان این که صنعت استان مرکزی تامین کننده ۹۰ درصد درآمد های استان مرکزی است، افزود: اگر صنعت استان تحت الشعاع مسائل مختلف قرار بگیرد همه استان متضرر خواهند شد.

این فعال بخش صنعت استان مرکزی با اشاره به حرکت روبه رشد بخش صنعت در دنیا گفت: درحالی که امروز در دنیا تلویزیون سه بعدی در حال خارج شدن از رده است تکنولوژی صنایع ما در ایران روبه زوال است.

سروش تاکید کرد: ایران در چند سال آینده با جمعیت شش میلیون نفری از فارغ التحصیلانی روبروست که وارد بازار کار می شوند و اگر چاره ای برای اشتغال این افراد اندیشیده نشود سالهای پر خطر کشور را تهدید می کنند.

وی خواستار توسعه مشاغل کوچک و زودبازده شد و افزود: باید با ایجاد مشاغل کوچک و زودبازده در وسعت های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متری زمینه اشتغال جوانان را فراهم کرد.

نماینده بخش معدن استان نیز با اظهار نگرانی از آینده بخش معدن به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در حالی که عمر کاری‌مان در حال اتمام است فعالیت بخش معدن دستاوردی برای فرزندان ایران ندارند چرا که در طول این همه سال به جای آن که بخش دولت نقش حمایتی برای بخش تولید را بازی کند با دامن زدن به مشکلات این بخش مانع توسعه آن شده است.

تحریمها مشکل دیروز و افزایش حاملهای انرژی مشکل امروز

شفاهی یادآور شد: تحریمها، تعیین حقوق دولتی برای معادن، کاهش ارزش پول، مالیات بر ارزش افزوده و …. از مشکلات دیروز بخش معدن بود و افزایش حاملهای انرژی مشکل امروز این بخش است.

وی افزود:: مگر می شود یک معدن را بدون تامین سوخت ماشین آلات راه انداخت؟

این فعال بخش معدن استان مرکزی از دولت خواست با عمل کردن به قانون از تشکل ها در تصمیم گیری برای حل مشکلات کمک بگیرد چرا که اگر این کار انجام شود موفق خواهیم بود در غیر این صورت هیچ یک از سفرهای استانی معاونان وزیر صنعت اثری در پی نخواهد داشت.

عارضه دلالی دست و پای صنعتگران را بسته است

نماینده انجمن عایق های رطوبتی استان مرکزی نیز  به مهر اظهارداشت: به ازای هر ۲۰ شهروند ایرانی یک دلال فعال است.

حیدری افزود: متاسفانه در صنعت عایق رطوبتی خط مشی و کیفیت تولید و راهبردها را دلالان تعیین می کنند و این عارضه دلالی ادامه کار را بر ما سخت کرده است.

استقرار تنها ۴۷ درصد از ۳ هزار شرکت دارای پروانه بهره برداری در شهرکهای صنعتی استان

رئیس شهرک ها و نواحی صنعتی استان مرکزی نیز از وجود ۱۹ شهرک صنعتی و ۱۶ ناحیه صنعتی در استان مرکزی خبر داد و به مهر گفت: از سه هزار شرکت دارای پروانه بهره برداری متاسفانه تنها ۴۷ درصد در شهرکهای صنعتی استان فعال اند.

الله یاری افزود: متاسفانه شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی استان مرکزی با مشکلات بسیاری مواجه اند که قابل ارائه در یک جلسه عمومی نیست.

وی عدم امکان اخذ سند توسط صاحبان واحدهای تولیدی فعال در شهرکهای صنعتی استان مرکزی را از جمله مشکلات فراروی این شرکت ها برشمرد و گفت: این مسئله باعث شده تا مدیران این واحدها در تامین وثیقه ملکی برای بانکها با چالش روبرو شده به طوریکه خیلی از این افراد امروز مجبورند همراه با خانواده هایشان در سوله های صنعتی زندگی کنند.

اینها مشتی کوچک از درد و دلهای صنعت استان مرکزی است که راه پیش روی را برای آنها سد کرده است. راهی که می شود با برداشتن برخی از خرده سنگهای آن هموارترش کرد تا در اقتصاد هم مقاومت کنیم تا به خودکفایی برسیم.

…….

گزارش: فاطمه عسگری نیا

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.