آبگیری ۸۰ درصد دریاچه تالاب میقان اراک

http://img.irna.ir/1392/13920119/80605387/T80605387-3846028.jpgبه گزارش مرکزی دیلی ، ‘امیر انصاری’ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مساحت دریاچه تالاب کویری میقان اراک ۱۰ هزار هکتار است که هم اینک بیش از هشت هزار هکتار از سطح آن آبگیری شده است.

وی بیان کرد: تالاب کویری میقان اراک با وسعت ۲۵ هزار هکتار یکی از اکوسیستم های مهم و شکننده منطقه است که با خشکسالی های اخیر در چند سال گذشته عرصه آبی دریاچه آن حداکثر تا ۵۰ درصد آبگیری شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار کرد: این تالاب کویری نقش مهمی را در انتقال ریزگردها به اراک و آلودگی هوای این منطقه داد و کم آبی و خشکی دریاچه آن تاثیرات منفی را بر آب و هوای منطقه دارد.

انصاری عنوان کرد: بارندگی های اخیر و آبگیری ۸۰ درصدی سطح دریاچه میقان علاوه بر تلطیف هوا، افزایش بخار و مه و تاثیر مثبت بر کاهش انتقال ریزگردها در چرخه اکوسیستم منطقه، شرایط هیدرولوژیکی و منابع آب زیرزمینی این حوزه دارد.

وی خاطر نشان کرد: این تالاب جزو ۱۰ تالاب مهم کشور است که قابلیت های ثبت بین المللی دارد و به عنوان زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده مطرح است که ۶۸ درصد گونه های پرنده استان و ۲۷ درصد گونه های ثبتی کشوری می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: به دلیل همجواری تصفیه خانه فاضلاب با تالاب کویری میقان اراک متاسفانه در پی بارندگی های اخیر بالازدگی آب در بخشی از تالاب رخ داده که موجب پراکندگی پسماندها در منطقه شده و در این خصوص اخطاریه پاکسازی محیطی برای شهرداری اراک و آب و فاصلاب استان مرکزی صادر شده است.

تالاب کویری میقان اراک، آخرین حلقه اکولوژیک حوزه آبریز دشت اراک است که آب های سطحی مسیل‌های فصلی را جذب می‌کند و مساحت حوزه دریاچه فصلی آن بسته به ورودی آب بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر مربع متغیر است.

این تالاب زیبا با جلوه‌های طبیعی بی‌نظیر در روزگاران گذشته به نام نمکزار فراهان مشهور بوده و آب دریاچه به قدری شور است که در هر لیتر آن در تابستان ۵۰ گرم، ‌در بهار ۳۸ گرم و در زمستان ۲۸ گرم نمک وجود دارد.

این دریاچه در منطقه فراهان سفلی قرار دارد، که در فصل بارندگی پر آب و با گرم شدن هوا و افزایش سرعت تبخیر بیشتر آب جمع‌آوری شده آن خشک شده و حالت باتلاق و نمک‌زار به خود می‌گیرد.

وجود گونه‌های ارزشمند پرندگان تحت حمایت بین‌المللی و ملی نظیر درنای معمولی، غاز خاکستری، اردک سرسبز، قیلوش، تنجه و اردک سرحنایی بیانگر اهمیت زیستگاهی پرندگان استان مرکزی است که برنامه‌های مدیریتی و حفاظتی خاصی در این حوزه تعریف شده و در حال اجرا است.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.