آغاز طرح مدیریت نخاله‌های ساختمانی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی، مرادعلی عباسی معاون خدمات شهری شهرداری اراک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه مرکزی، اظهار داشت: ساماندهی نخاله‌های ساختمانی از گذشته در دستور کار شهرداری بوده است و به دلیل اینکه از نظر قانون سازوکار مناسبی در این بخش وجود نداشته معطل مانده و در این خصوص موفق عمل نشده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر براساس دستورالعمل و شیوه‌نامه اجرایی صادره از سازمان شهرداری‌ها از آغاز سال در دستور کار شهرداری قرار گرفته است، افزود: هماهنگی‌های لازم در این خصوص انجام شده و پیمانکاران خاک‌بردار و مصالح‌بر نیز تعیین شده‌اند و همه عوامل لازم که برای حمل و نقل نخاله‌های ساختمانی نیاز است شناسایی شده است.

عباسی تصریح کرد: مجموعه‌های دخیل برای حمل و نقل نخاله‌های ساختمانی از طریق سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک مشخص شده‌اند و مکان مورد نیاز برای تخلیه نخاله‌ها نیز در نظر گرفته شده است. به صورت جداگانه برای ماشین‌های سنگین و سبک دو مکان در تعیین شد.

وی جاده خمین را ویژه خودروهای سنگین و کامیون‌ها و محلی در کنار آرامستان را جهت خودورهای سبک و سه چرخ عنوان کرد و گفت: در صورتی که در محل در نظر گرفته شده در کنار آرامستان حجم نخاله‌ها افزایش داشت به خارج از شهر منتقل می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک زمان شروع این طرح را اول اردیبهشت‌ماه عنوان کرد و افزود: افرادی که خواستار پروانه ساختمانی و خاک‌برداری هستند باید هماهنگی‌های لازم جهت دریافت مجوز خاک‌برداری از شهرداری را انجام دهند و در خصوص خاک‌برداری و تخلیه آنها توجیه شوند.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های این طرح از سال ۹۲ آغاز شد اظهار کرد: از اول اردیبهشت‌ماه کار اجرایی آغاز شده است و انتظار داریم که همکاری لازم از سوی مردم و پیمانکاران را داشته باشیم.

عباسی اولویت کاری در بحث مدیریت نخاله‌های ساختمانی را رسیدگی و پاکسازی حاشیه شهرها دانست و با اشاره به اینکه این اقدام به منظور بهبود نمای شهری انجام می‌شود اقدام بعدی این حوزه را بازیافت این نخاله‌ها عنوان کرد.

وی اضافه کرد:در حال حاضر بسیاری از خاک‌های موجود  مدیریت می‌شوند. بخش عمده‌ای از این خاک‌ها قبل از بازیافت قابل استفاده است؛ با توجه به اینکه در خاک‌برداری‌ها لایه‌های متفاوتی از خاک را داریم، لایه‌های رویی خاک نباتی هستند و قابلیت استفاده برای فضای سبز را دارد که قطعاً با هماهنگی‌های لازم مدیریت و استفاده می‌شود، لایه‌های میانی که مخروطی هستند را می‌توان برای زیرسازی، پیاده‌روسازی و حتی خیابان‌سازی استفاده کرد.

معاون خدمات شهری برنامه آینده در این حوزه را بازیافت پسماند و نخاله‌های ساختمانی با استفاده از تجهیزات لازم و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: اجرای این اقدامات در راستای اجرایی شدن قانون مدیریت پسماند و شیوه‌نامه اجرایی ساماندهی نخاله‌های ساختمانی انجام می‌شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.