بارش باران اسیدی، خاک ومنابع آبی دلیجان را تهدید می کند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا، دلیجان با ۱۱۰ واحد تولیدکننده عایق های رطوبتی (ایزوگام وقیر) و ۱۴ واحد تولیدکننده پودر صنعتی و معدنی به عنوان چهارمین شهر آلوده استان مرکزی مطرح است.

در شهرک صنعتی دلیجان نیز از مجموع ۱۵۰ واحد صنعتی فعال مستقر در آن؛ ۵۵ واحد عایق رطوبتی و قیر، ۹ واحد تولیدکننده پودرهای صنعتی میکرونیزه، دو واحد ریخته گری و یک واحد تولید الیاف تیشو، قابلیت پایش زیست محیطی از سوی اداره حفاظت محیط زیست دلیجان را دارند.

به سبب انجام نشدن اصولی کار تصفیه فاضلاب خانگی در تصفیه خانه شهری دلیجان و رهاسازی آن در محیط ، علاوه بر ایجاد بوی متعفن در سطح شهر، پساب آلوده تا رودخانه قمرود ادامه یافته و سپس به دریاچه پشت سد پانزده خرداد سرازیر می شود.

کشاورزان و دامداران مسیر نیز بخاطر آلودگی زیاد این پساب ها و همچنین مصرف احشام آنها و تخریب زمین های کشاورزی، شکایت های متعددی به مسوولان مختلف داشته و از اصحاب رسانه نیز خواستند؛ صدای آنها را به گوش مسوولان ارشد نظام برساند تا تمهیدات لازم را برای رفع این مشکلات به عمل آورند.

به اعتقاد کارشناسان آب و خاک دلیجان، میزان بالای آلودگی و مقادیر زیاد ترکیبات فلزات سنگین موجود در فاضلاب شهرک صنعتی دلیجان، علاوه بر تاثیرات سوء بر محیط زیست ، سفره های آبهای زیرزمینی منطقه را به شدت در خطر تهدید قرار داده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته زمین پاک نیز از آلودگی شدید زیست محیطی این منطقه بخاطر فعالیت شمار زیادی از واحدهای تولیدکننده عایق رطوبتی (ایزوگام)، ابراز نگرانی کرد.

عبادی گفت: نشست ذرات معلق و ترکیب گازهای خروجی واحدهای تولیدکننده ایزوگام با باران، بارش باران های اسیدی را بدنبال داشته و با جاری شدن آب باران و ورود به زمین، خاک و آب منطقه را به شدت در خطر آلودگی قرار می دهد.

وی تاکید کرد: این اداره در سالجاری مصمم است با تمامی واحدهای آلاینده در کلیه بخش ها (هوا، آب و خاک) بصورت جدی برخورد قانونی لازم را به عمل آورد.

وی افزود: درهمین ارتباط به تمامی واحدهای صنعتی و خدماتی دارای پتانسیل آلایندگی، نامه های خوداظهاری در پایش ابلاغ و ازآنها خواسته می شود بصورت دوره ای هرسه ماه یکبار نسبت به اندازه گیری فاکتورهای آلاینده خود توسط آزمایشگاه های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست اقدام و نتایج آن را اعلام نمایند و درغیراین صورت با واحدهای خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

عبادی گفت: این اداره با واحدهایی هم که نسبت به تولید فاضلاب آلوده و واردکردن آن به منابع آب و خاک منطقه باعث آلودگی و تخریب جدی محیط زیست می شوند، قاطعانه برخورد می کند.

وی افزود: در همین راستا، با پیگیریهای اداره حفاظت محیط زیست دلیجان، اواخر پارسال شرکت شهرک های صنعتی اصلاح سیستم تصفیه فاضلاب این شهرک را آغاز کرد و مدیر آن قول داد تا پایان اردیبهشت ماه جاری اصلاحات لازم به پایان برسد و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: قطع انشعاب فاضلاب ۹ واحد بازیافت پلاستیک در شهرک صنعتی دلیجان که روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مترمکعب فاضلاب آنها به تصفیه خانه شبکه فاضلاب شرکت شهرک های صنعتی دلیجان ریخته می شد، از دیگر اقداماتی بود که پیرو اخطاریه های صادره و پیگیری های حقوقی انجام شده از سوی این اداره در خصوص رفع آلایندگی ناشی از عملکرد خارج از استاندارد تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی دلیجان صورت گرفت.

عبادی تصریح کرد: واحدهای آلاینده یادشده می بایست فاضلاب تولیدی خود را مادامی که آلودگی آنها کاملا رفع نشده است بوسیله تانکر به تصفیه خانه دیگری منتقل و تخلیه کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دلیجان همچنین گفت: به رغم هشدارها و اخطارهای صادره از سوی این اداره، تصفیه خانه فاضلاب شهری منطقه همچنان با سیستم قدیمی منسوخ شده ˈبرکه تثبیتˈ فعالیت می کند که علاوه بر آلودگی شدید، باعث انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر شده و مسوولان مربوطه تاکنون هیچ اقدامی در جهت رفع این معضل انجام نداده اند.

عبادی افزود: درمسیر خروجی فاضلاب آلوده شهری از مسیل منتهی به دریاچه سد پانزده خرداد، علاوه بر آلودگی زمین های کشاورزی حاشیه آن و استفاده احشام، آلودگی آب پشت سد دریاچه پانزده خرداد به عنوان منبع تامین کننده آب شرب مردم قم را باعث شده و ضمن اینکه زندگی آبزیان را به مخاطره انداخته و بسیاری از ماهیان این دریاچه مبتلا به انگل شده اند، انگل های مذکور در صورت مصرف انسان، قابل انتقال و بیماری زا خواهد بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.