کمبود دو هزار تاکسی در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، دو هزار و ۴۹۳ دستگاه تاکسی اراک روزانه ۲۴۵ هزار مسافر را جابجا می کنند که این جابجایی بالغ بر ۴۱ درصد سفرهای درون شهری را به خود اختصاص داده است.

به گفته کارشناسان با تبدیل شهر اراک به کلان شهر، به ازای هر ۱۲۰ نفر یک دستگاه تاکسی مورد نیاز است که با این احتساب این شهر به دو هزار دستگاه تاکسی دیگر نیاز دارد و با توجه به اعلام وزارت کشور در خصوص عمر مفید ۱۰ ساله تاکسی،‌ حدود ۲۵ درصد ناوگان تاکسیرانی شهر اراک فرسوده هستند و این فرسودگی باعث شده تا مشکلاتی برای رانندگان تاکسی و شهروندان ایجاد شود.

شاید علت تاسیس تاکسی های ۱۳۳ در سال ۸۹ نیز تامین نیاز مردم به وسایل حمل و نقل عمومی بود اما این تاکسی ها هنوز نتوانسته است جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند البته عدم ساماندهی این تاکسی ها هم بر عدم استقبال مردم افزوده است.

یک روز از تجهیز تاکسی‌ بی‌سیم‌های سطح شهر به تاکسی‌متر می شنویم و یک روز دیگر از غیرفعال شدن این تاکسی های بیسیم که قرار بود بخشی از مسئولیت تاکسی های فرسوده و قدیمی اراک را به شیوه نوین به دوش بکشند اما حالا خود نیز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند تا آنجا که نحوه عملکرد آن موجب اعتراض مردم اراک شده است.

نصب تاکسیمتر به تنهایی کافی نیست/ تاکسیداران متعهد باشند

یکی از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن گلایه از نحوه خدامات دهی تاکسی ها به خصوص تاکسی ۱۳۳ می گوید: در برخی موارد دیده شده که در تاکسیهایی که از تاکسیمتر استفاده می شود رانندگان از مسیرهای طولانی تر حرکت می کنند تا میزان دریافتی آنها بیشتر شود.

مهردوست نیز افزود: در بسیاری موارد دیده می شود که در تاکسیهایی که تاکسیمتر در آنها نصب است، از تاکسیمتر استفاده نمی شود به نحوی که تاکسی های شهری به رغم داشتن تاکسی متر، نرخ مسیر را خود تعیین می کنند که در برخی موارد قیمت آن از گرفتن آژانس هم بیشتر است.

آقای بیاتی یکی از رانندگان تاکسی ۱۳۳ با اشاره به مشکلات این شغل و توضیح این مشکل به خبرنگار مهر می گوید: در ساعات اوج ترافیک، رانندگی بسیار دشوار است و ما نمی توانیم در مدت زمان کوتاهی مسافران را به مقصد برسانیم، باتوجه به اینکه تاکسی متر در ترافیک نیز هزینه محدودی را به دنبال دارد این امر با نارضایتی اکثر مسافران همراه است؛ امیدوارم با ایجاد طرح ترافیکی زوج و فرد این مسئله حل شود.

وجود رانندگان غیرخطی در ابتدای خیابان قائم مقام شهر اراک

یکی دیگر از رانندگان تاکسی نیز با اشاره به رانندگان غیرخطی در ابتدای خیابان قائم مقام شهر اراک به خبرنگار مهر گفت: شهروندان از تاکسی ها گلایه می کنند اما کسی نیست وضعیت این خیابان را سرومان بدهد به این دلیل که این رانندگان شخصی به آسانی در سر خیابان به این شلوغی پارک کرده اند و اجازه به تاکسی ها نمی دهند که مسافر را سوار کند.

وی ادامه داد: در مابقی مسیرها هم رانندگان شخصی از تاکسی ها سبقت می گیرند و این رانندگان تاکسی ها هستند که با وجود فرسودگی خودروها و هزار و یک مشکل دیگر همچنان مسافران را جابجا می کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر اراک اما در گفتگو با خبرنگار مهر در توضیح این مشکلات گفت: از دو هزار و ۴۹۳ تاکسی ۱۰۰ دستگاه تاکسی ۱۳۳ در کلانشهر اراک وجود دارد که این تاکسی ها به صورت شبانه روزی در دو شیف کاری مشغول به فعالیت هستند.

رضا علی نقی پور با اشاره به اینکه تاکسی های ۱۳۳ به صورت شبانه روزی در شهر اراک به فعالیت می پردازند، افزود: در شیفت شب تنها ۱۰ تاکسی موجود است و این سازمان به دنبال افزایش تعداد تاکسی ها در این شیفت کاری است.

وی، تعداد تاکسی های ۱۳۳ شهر اراک را بسیار محدود دانست و عنوان کرد: به دنبال افزایش این تاکسی ها در سطح شهر هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز همشهریان خود باشیم.

علی نقی پور همچنین ادامه داد: تاکسی های ۱۳۳ بنابر درخواست همشهریان، به خارج از شهر و حتی استان نیز خدمت رسانی می کنند، البته محور فعالیت اصلی این سازمان ارائه خدمات شایسته به شهر اراک است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا تاکسی ۱۳۳ پاسخگوی تمام نیازهای این شهر و ارائه خدمات مطلوب نیست، افزود: علاوه بر کمبود تاکسی در این شهر، طی دوره های گذشته تاکسی ۱۳۳ با مدیریت منسجمی همراه نبود و به همین دلیل برای ارائه خدمات مطلوب تر، پیمانکار این بخش از اسفندماه سالجاری به شخص دیگری واگذار شده است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر اراک بیان داشت: با تغییرات صورت گرفته، تاکسی ۱۳۳ از اسفندماه از رضایتمندی مطلوبی برخوردار شده است؛ چراکه مردم این شهر نیز این مهم را تایید می کنند.

این مسئول تصریح کرد: در گذشته، تاکسی ۱۳۳ به ارائه حدود ۸۰۰ سرویس در طول شبانه روز می پرداخته است که از ابتدای اسفندماه این مهم در طول شبانه روز به بیش از ۱۲۰۰ سرویس رسیده است؛ می توان گفت در طول این مدت با افزایش ۵۰ درصدی ارائه سرویس به همشهریان همراه بوده ایم.

سیستم گویای انتظار در چند روز آینده در تاکسی ۱۳۳ نصب می شود

وی با اشاره به اینکه پنج اپراتور پاسخگوی تلفنی تاکسی ۱۳۳ هستند، افزود: خط تاکسی ۱۳۳ تحت هیچ شرایطی اشغال نیست و زمانی که اپراتور در حال پاسخگویی به همشهریان است به پشت خطی می رود که این مهم مردم را به اشتباه واداشته که تاکسی ۱۳۳ پاسخگوی تلفن نیست. برای حل این مشکل نیز سیستم گویای انتظار در چند روز آینده برای رفاه حال همشهریان اراکی نصب می شود.

این مسئول همچنین از وجود رانندگان سودجو خبر داد و افزود: متاسفانه راننده های متخلف و سود جو از وجود دستگاهی به نام تاکسی متر که هزینه پرداختی را محاسبه می کند، سوء استفاده می کنند و با افزایش مسیر مورد نظر به دنبال افزایش هزینه دریافتی هستند.

علی نقی پور از شهروندان اراکی درخواست کرد با هرگونه تخلف و تغییر مسیر و حتی افزایش کرایه، این مهم را با واحدهای تاکسی رانی با شماره تماس ۱۳۳ یا واحدهای بازرسی تاکسی رانی با شماره تماس ۳۲۷۷۴۰۰۴ درمیان گذاشته و حتما در اسرع وقت اقدام به شکایت کنند.

وی همچنین ادامه داد: دستگاه هایی که در تاکسی های ۱۳۳ نصب شده است سه عملکرد تاکسی متر، GPS و کارتخوان الکترونیکی را دنبال می کنند؛ با استفاده از این دستگاه، موقعیت تاکسی ها برای مدیریت ناوگان روی نقشه کنترل می شود، میزان هزینه پرداختی مشخص می شود و مسافران می توانند به وسیله کارت شهروندی کرایه خود را با کارتخوان پرداخت کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: با نصب کارتخوان در تاکسی ها، دیگر با مشکل پول خرد و انتقال آلودگی پول همراه نیستیم و امیدواریم این طرح نیز در شهر اراک فرهنگ سازی شود.

در ۶ ماهه نخست سال ۹۳، تمام تاکسی های شهری اراک به تاکسی متر مجهز می شوند

وی همچنین از نصب تاکسی متر ها بر روی تاکسی های شهری خبر داد و افزود: تاکسی رانی شهر اراک این طرح را از اسفندماه سالجاری آغاز کرده است و تاکنون ۳۰۰ تاکسی ( شامل یک هشتم تاکسی های شهری) به این سیستم مجهز شده اند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر اراک همچنین در پاسخ به اعتراضات شهروندان افزود: رانندگان تاکسی شهری موظف اند بر اساس تاکسی متر نرخ را محاسبه کنند؛ اگر مسافران با خاموش بودن تاکسی متر همراه شدند حتما این امر را با ما در میان گذاشته و تاکسی رانی با قاطعیت باآنها برخورد خواهد کرد.

ترافیک مهمترین مشکل تاکسی های ۱۳۳

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر اراک نیز مسئله ترافیک را مهمترین مشکل تاکسی های ۱۳۳ دانست و افزود: اکثر همشهریان از به موقع نرسیدن تاکسی های ۱۳۳ به مقصد گله مند هستند که با ایجاد طرح ترافیکی و محدودیت ترافیکی برای تاکسی ها، این مشکل حل می شود و امید است برای این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود.

علی نقی پور فعالیت مسافربران شخصی را نیز از مشکلات مهم تاکسی ها دانست و عنوان کرد: مسافربران شخصی بدون هیچ مجوزی به فعالیت می پردازند و متاسفانه مردم هم بدون هیچ نگرانی از ماشین های شخصی استفاده می کنند.

این مسئول تصریح کرد: سازمان تاکسیرانی بر مسافربران شخصی هیچگونه کنترلی ندارد و از همشهریان درخواست می شود برای امنیت بیشتر از تاکسی های شهری و حمل و نقل عمومی استفاده نمایند.

۲۵ درصد از تاکسی های شهر اراک فرسوده اند

وی همچنین نوسازی ناوگان را از اولویت های کاری این سازمان دانست و ابراز داشت: خودروهای مدل سال ۸۳ به پایین دیگر فرسوده محسوب می شود و باید این تاکسی ها با خوردوهای نو تعویض شوند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۵ درصد از تاکسی های شهر اراک فرسوده هستند، افزود: تاکسی فرسوده نمی تواند خدمت مطلوبی را به مسافران ارائه دهد و این تاکسی ها باید به خودروهای تازه نفس تبدیل شوند.

علی نقی پور ادامه داد: تعویض تاکسی ها بنابر تعیین سهمیه ی دولت به استانها صورت می گیرد که دوسالی است دولت هیچ سهمیه ای را به استانها نداده است؛ این درحالی است که تاکسی رانی شهر اراک برای رفع مشکل خودروهای فرسوده با چند خودروساز خصوصی صحبتهایی را مطرح کرده است و به دنبال قرارداد با یکی از شرکتهای خصوصی است.

رانندگانی که خودروی آن ها در سن فرسودگی قرار دارند از خرابی دائم خودرو و مخارج بالای آن ناراضی هستند و در فصل تابستان و زمستان از گرما و سرما در امان نیستند و خودرو های آنان به سختی روشن شده و با مصرف بالا کار می کنند و نمی توانند خدمات خوبی به شهروندان ارائه دهند و با توجه به هزینه های بالای تعمیرات،‌ فعالیت با این خودرو ها به صرفه نیست.

بیش از دو سال است که فرسوده بودن خودروها و اینکه تبدیل به احسن نشده اند، معضلی است که گریبانگیر کلیه تاکسی های سطح کشور  است. در سراسر دنیا و کشور های پیشرفته حمل و نقل عمومی بیش از هر مقوله دیگری اهمیت دارد و سعی می شود تا با به روز کردن و مجهز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی شرایط آسایش شهروندان و ایجاد محیط زیست سالم را فراهم کنند اما ورود تاکسی های مجهز نیز هنوز نتوانسته است معضلات تاکسی را در کلان شهر اراک حل کند و این تاکسی های مجهز ۱۳۳ در کنار تاکسی های فرسوده هنوز به مقصد نرسیدند.

تاکسی ۱۳۳ به عنوان یکی از ناوگانهای حمل و نقل عمومی به شمار می رود متاسفانه با کم لطفی برخی از مردم مواجه است که سازمان تاکسیرانی باید نسبت به حل این مهم اقداماتی همچون اعتماد سازی مردم نسبت به تمامی مشکلات موجود اقدام نماید که این تقابل تاکسی ها به تعامل رانندگان با شهروندان منجر شود.

………………………..

گزارش: مهتاب حمیدی

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.