تشکیل جلسه نظارت بر اصناف و مشاغل شهری اراک

به گزارش مرکزی دیلی، مرادعلی عباسی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به برگزاری جلسه نظارت برمدیریت ساماندهی اصناف اظهار کرد: شهرنشینی و توسعه شهری یکی از پدیده های عمده دوران معاصر است و رشد شهرنشینی به مفهوم امروزی آن از کشورهای صنعتی آغاز شد و در نیمه دوم قرن بیستم به صورت پدیده ای همه گیر درآمد.

وی افزود: کشورهای صنعتی برحسب امکانات مالی، وضعیت جغرافیایی، ساختار جمعیتی و سطح فن آوری خود، سیاست های مختلفی را برای تمرکز زدایی و بهبود شرایط زندگی شهرنشینان در پیش گرفتند.

عباسی تصریح کرد: مدیریت شهری در بخش ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با هدف رفع مزاحمت ها و آلودگی های زیست محیطی و خطرساز ناشی از فعالیت های غیراصولی مشاغل و واحدهای صنعتی ایجاد شده و پیگیری و انتقال صنایع و مشاغل را عهده داد

معاون خدمات شهری شهرداری اراک افزود: از آن جایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم فعالیت های صنعتی ارتباط ضروری با حیات و توسعه شهری دارد، حذف و طرد کامل صنایع از شهر نادرست و غیرعملی بوده اما از طرف دیگر لازم است صنایع به گونه ای در حاشیه، داخل و خارج از شهر مستقر شوند که کم ترین آسیب و زیان را برای شهر و شهروندان در برداشته باشد که این امر، ضرورت مکان یابی و ساماندهی صنایع را مطرح می سازد.

عباسی با اشاره به رفع مزاحمت ها و آلودگی های زیست محیطی گفت: مدیریت شهری در بخش ساماندهی صنایع و مشاغل شهر با هدف رفع مزاحمت ها و آلودگی های زیست محیطی و خطرساز ناشی از فعالیت های غیراصولی مشاغل و واحدهای صنعتی با هویت ایجاد شده بر مبنای اجرای بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، نظارت، پیگیری و انتقال صنایع و مشاغل را عهده دار می باشد.

وی افزود: با توجه به میزان مشکلات ناشی از صنایع و مشاغل در هر شهر و در نظر گرفتن پتانسیل های مدیریت شهری در مناطق و نواحی شهرداری در رفع مزاحمت ها و آلودگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت های غیراصولی صنایع و مشاغل مانند آلودگی آب، هوا، خاک، صوت و انرژی، آلودگی های منظر، آلودگی های ناشی از تجمع و انباشت ضایعات و زباله های حاصل از روند فعالیت مشاغل و کارخانجات اقدام شده، و با توجه به اهمیت موضوع و اولویت ها در سامان بخشی ناهنجاری ها، برنامه اجرائی لازم تدوین می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک تصریح کرد: کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها وظیفه ساماندهی مشاغل شهری و ساماندهی اصناف را بر عهده دارد که حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اراک در این حوزه اقدامات قانونی، ستادی و اجرائی لازم را پیگری می نماید.

عباسی با اشاره به تشکیل ایج جلسه گفت: هدف از تشکیل این جلسه دستیابی به شهری آرام، ایمن و فاقد عوامل مزاحم و به دور از آلاینده های اصناف و مشاغل برای شهروندان است.

وی افزود: واگذاری امر اجرایی به بخش خصوصی، تفویض امور ساماندهی به شهرداریهای مناطق، ساماندهی با مشارکت صد در صدی متصدیان اصناف و مشاغل از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه می باشد.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک تصریح کرد: استاندارد سازی فعالیت های اصناف و مشاغل، ‌فرهنگ سازی و آموزش شهروندی در این باره، ایجاد محدودیت قانونی همراه با فراهم آوردن زیرساخت های لازم و سیاست های تشویقی، کالبدی و ساختاری برای ساماندهی، همچنین مدیریت پروژه استقرار مشاغل مزاحم و آلاینده از اقدامات طرح ریزی شده است.

عباسی با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: ارجاع موردی شکایات به دبیرخانه کمیسیون از سوی مدیران مناطق، ارائه گزارش مدیران از طرح ۹۰هکتاری شهرک خودرو، اقدامات لازم در اولویت بندی صنوف مشمول این قانون و همچنین دقت نظر اصناف در خصوص صدور پروانه کسب به صنوف مشمول قانون بند ۲۰ از جمله مصوبات تدوین شده است.

وی افزود: دستورالعمل و مراحل اجرائی ساماندهی اصناف و مشاغل برای اجراء به شهرداری های مناطق ابلاغ می گردد.

معاون خدمات شهری شهرداری اراک تصریح کرد: امید است تا با اجراء یک نظام کنترلی، پایش مداوم و تصمیم گیری مناسب چهره شهر را آلودگی ها و مزاحمت های ناشی از اصناف، صنایع و مشاغل مزاحم ساماندهی و پاکسازی نموده و با جانمایی مکانی مناسب برای اینگونه مشاغل سبب آسایش شهروندان در بهره گیری از خدمات را فراهم نمائیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.