خدمات ضعیف شهری در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، کافیست فارغ از هر برنامه و دغدغه روزانه و کاری در فضای شهری اراک حاضر شوی و با دید یک شهروند و توقعات شهروندی ات نگاهی تامل برانگیز بر سیمای این شهر بیندازی تا ببینی سیمای نامطلوب آن چگونه نه تنها خستگی یک روز کاری را در تنت می خشکاند بلکه باید پاسخگوی هزاران سوالی که در ذهنت شکل می گیرد نیز باشی.

شهر اراک یا بهتر بگوئیم این کلانشهر جدید کشور از معدود شهرهایی است که از اختلاف طبقاتی مردم بالاشهر و پایین شهرش که بگذریم حداقل در مشکلات شهری و سیمای نا مطلوب شهرش کمال انصاف و عدالت را رعایت کرده است.

در این شهر فرق نمی کند در خیابانهای بالای شهر با خودرو تردد کنی یا پایین شهرش در همه جا می توانی زجری که جلوبندی ماشینت تحمل می کند را با لرزشهایی که ناشی از دست اندازهای بزرگ و کوچک وسط خیابان است به آسانی حس کنی.

از دست اندازها که بگذریم ابتکار خلاقانه در ایجاد ساندویچهای آسفالتی کف خیابان برای کاستن از سرعت خودروها هم برای لحظه ای طعم پرواز را به ذائقه ات شیرین می کند، و به بازاریابی خوبی برای جلوبندی سازان خودروها در اراک می اندیشی.

گرچه نشستن در اتوبوس های برخی محله های اراک حال تازه ای به تو می بخشد اما اتوبوسهای عمدتا فرسوده هم جلوه دیگری از زیبایی های کلان شهر اراک است .

اگر چه تعدادی از اتوبوسهای تازه خریداری شده در برخی خطوط اراک فعال است اما بخش عمده ای از خطوط دارای اتوبوس های فرسوده هستند که در شهر به وضوح به چشم می خورد. اتوبوسهایی که از یک سو به علت فرسودگی و کثیفی محیط داخلشان قابل تحمل نیستند و از سوی دیگر به لحاظ آلودگی هوا رنج مضاعفی را بر مردم تحمیل می کنند.

بپرسیم از احوال شهرمان در لوای رنگها، صداها و آلودگیها

کم توجهی به حقوق شهروندی در ارائه خدمات شهری که نه مشکل امروز و دیروز که ناشی از سالها کم توجهی به نیازهای این شهر مهم صنعتی است ما را بر آن داشت تا نگاه دیگری به لحاظ عدم رعایت قوانین شهری و به آنچه هروز در مسیر رسیدن به محل کار و خانه با دغدغه های مختلف کاری مبینیم بیندازیم و بپرسیم از احوال شهرمان در لوای رنگها، صداها، آلودگیها وبی تفاوتی هایی به آن تا حداقل در آستانه عید و گذر مسافران از این شهر دستی بر سروگوش آن بکشند.

این گزارش نقدی برای امروز نیست بلکه نقدی بر سالها کم توجهی است که مسئولین امروز باید به آن توجه مضاعف داشته باشند.

اراک از یک مرکز روزانه خرید محروم  است

نجمه ساداتی یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: شهر اراک فاصله بسیاری با خواسته های مردمش به عنوان شهروندان دارد و این فاصله باعث بروز نارضایتی های بسیاری در بین آنها شده است.

وی با انتقاد از نبود یک بازار روز خرید در اراک گفت: علیرغم این که شهر اراک به عنوان مرکز استان به اصطلاح صنعتی و برخوردار از ثروتهای ملی در خود از داشتن یک مرکز روزانه خرید محروم  است.

این شهروند بیان داشت: نبود این مرکز خرید باعث شده تا مراکز تهیه میوه و تره بار در مرکز شهر اراک از یک سو سیمای شهری این شهر را با چالشهای بسیاری روبرو کرده از سوی دیگر با عرضه میوه های بی کیفیت آنهم با قیمتهای متفاوت نارضایتی شهروندان را موجب شود.

یکی دیگر از شهروندان اراکی در این باره گفت: با آنکه شهر اراک به عنوان یکی از کلان شهرهای بزرگ کشور مطرح می باشد امکانات شهری در اختیارش به هیچ وجه قابل قیاس با کلان شهرهای دیگر نیست.

خلیل احمدی با بیان این که صنعت شهر با مردم این شهر قهر است گفت: متاسفانه علیرغم فعالیت صنایع مادر در این شهر سهم مردم از فعالیت این صنایع فقط آلودگی است و عدم پرداخت هزینه های اجتماعی از سوی صنایع باعث شده تا این شهر نتواند همگام با رشدی که در حجم داشته در بخش برخورداری از امکانات زیرساختی نیز بهره مند شود.

اصلاح سیمای شهری نامطلوب نیازمند توجه مضاعف مسئولین است

طاهره میرزایی دانشجوی ۲۵ ساله اراکی نیز با انتقاد از بی توجهی مسئولین شهری به سیمای شهری نامطلوب شهر اراک گفت: اگر مسئولین بجای انتقاد از مانور جوانان این شهر در خیابانهای ملک و شهید بهشتی کمی هم کارنامه خود را در بخش ایجاد فضاهای فرهنگی و تفریحی برای جوانان ورق می زدند بی تقصیری جوانان را در این مانور روزانه که برای کمی تغییر ذائقه و رفع خستگی صورت می گیرد، درک می کردند.

عضو خانه سازمانهای مردم نهاد در گفتگو با خبرنگار مهر  با انتقاد از آشفتگی پیاده روهای شهر اراک افزود: با اجرای طرح بازسازی بافت مرکزی شهر اراک از ۲ سال پیش تا کنون بخش قابل توجهی از پیاده روهای شهر اراک به همت مسئولین شهرداری این شهر با ایجاد کف سازیهای مناسب حل شد اما دیری نپایید که این کار خوب به لحاظ مرغوب نبودن مصالح و نبود ناظر منصف به هنگام اجرا، بی توجهی کسبه و دستگاههای اجرایی در حال تخریب است.

سیاوش آقاخانی گفت: با تخریب این کف سازیها که عمدتا در بخش مرکزی شهر صورت گرفته حقوق شهروندانی را که برای انجام این کف سازیها هزینه هایی تحت عنوان عوارض به شهرداریها پرداخت کرده اند نقض شده است.

وی با بیان این که عمر پروژه های عمران شهری فوق در کشور های پیشرفته عمدتا ۵۰ سال است عمر کوتاه دوساله این پروژه ها در شهر اراک زیر سوال برد و گفت: این فاجعه نه تنها از یک سو حقوق شهروندانی که هزینه اجرای این پروژه ها را تحت عنوان عوارض به شهرداری پرداخت کرده اند تضییع کرده بلکه به لحاظ مشکلاتی که در تردد افراد صورت گرفت و گاها موجب زمین خوردن آنها می شود نیز مردم را با چالش روبرو کرده است.

پاک شدگی خط کشی های عابر پیاده در شهر اراک مشکل دیگر است

وی در ادامه از پاک شدگی خط کشی های عابر پیاده در شهر اراک و نبود تابلوهای عبور عابر پیاده در این شهر به عنوان یک مشکل دیگر یاد کرد و افزود: این امر با تلاش مسئولین در راستای ترویج فرهنگ راهنمایی و رانندگی و ترغیب شهروندان به رعایت از محل خط کشی ها تناقض دارد.

این نماینده مردمی شهر اراک از وضع نامطلوب سرعت گیرهای شهر هم گلایه کرد و گفت: سرعت گیرها یی که با آسفالت درست شده اند یا آنقدر بزرگ، غیر اصولی و غیر استانداردند که عمدتا به خاطر عدم برخورداری از علائم جدا کننده از سطح خیابان اعم از رنگ آمیزی مشخص و …. خودروها به هنگام عبور از روی آنها پرواز می کنند یا در شکل اصولی و استانداردش به لحاظ خرابی بخشی از سرعت گیر و باقی ماندن میخ ها در کف زمین ارمغانی جز پنچری برای رانندگان ندارد.

آقاخانی در ادامه از عدم برخورد قاطع شهرداری با ناقضین حقوق شهروندی در اراک انتقاد کرد و گفت: متاسفانه علیرغم وجود مفاد قانونی( تبصره ۱-ماده ۵۵ قانون شهرداری ها)در خصوص رسالت برخورد شهرداریها با عوامل سد معبر شهری که به صراحت اعلام کرده ” سد معبر عمومی برای کسب یا سکنی یا هرعنوان دیگر ممنوع است و شهرداری ها موظفند از آن جلوگیری نمایند” هیچ اقدام قاطعی در این رابطه تا کنون در شهر اراک صورت نگرفته است.

وی با طرح این سوال که “متولی اصلی عقب نشینی ها در شهر اراک کیست ؟” گفت: بی توجهی به ضرورت عقب نشینی برخی ساختمانها در مرکز شهر اراک و بافت قدیمی این شهر از جمله خیابان محسنی باعث شده تا این خیابان فاقد هر گونه پیاده رو باشد.

 ۸۶ درصدی شهروندان اراکی از وضعیت نابسامان پیاده روهای اراک ناراضی هستند

این عضو خانه سازمانهای مردم نهاد در ادامه از نارضایتی ۸۶ درصدی شهروندان اراکی از وضعیت نابسامان پیاده روهای اراک در سال ۹۰ خبر داد و گفت: وضعیت نابسامان بستر خیابانها و پیاده روهای کلان شهر اراک اسفناک است و این امر امروز واقعیت تلخیست که باورش برای مسئولان شهری کمی سخت شده است.

آقاخانی حرکت کند در توسعه خیابانها و بسترهای شهری کلان شهر اراک در کنار سرعت بالای افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت و تعداد خودروها در این شهر نا متناسب دانست و گفت: خیابان محسنی اراک امروز درگیر این مشکل است به طوری که این خیابان به هیچ وجه ظرفیت پذیرش حجم عظیم خودروها و اتوبوسهای واحد را ندارد و این مسئله گرفتاریهای بسیاری را به لحاظ همجواری این خیابان با مجموعه تاریخی بازار برای مردم ایجاد کرده است.

این نماینده مردمی شهروندان اراکی درادامه از وضع نا مناسب شهر اراک در ابتدای خیابان امام منهتی به بازار اراک و ابتدای خیابان محسنی انتقاد کرد و گفت: ایستادن جمع کثیری از افراد معلوم الحال در این مکان تردد را برای شهروندان بالاخص بانوان شهر بسیار سخت و زجر آور کرده است.

وی با بیان این که زمان خرید و فروش مواد مخدر بنا بر اظهار برخی مسئولین کمتراز یک دقیقه است از مدیریت شهری و فعالین عرصه مبارزه با مواد مخدر خواستار ساماندهی این بخش از شهر اراک شد.

رانندگان تاکسی در اراک سفیران فرهنگی شهر باشند

آقاخانی در ادامه گفت: علیرغم آنکه در کشورهای پیشرفته دنیا از رانندگان تاکسی به عنوان سفیران فرهنگی هر شهر یاد می کنند این واژه در بین تاکسی داران ما غریب است و عدم رعایت قوانین رانندگی از سوی این افراد هموراه موجب تعجب است.

وی سوار و پیاده کردن مسافر روی خطوط عابر پیاده و وسط خیابان، جار زدن رانندگان در ایستگاه های تاکسی برای سوار کردن مسافر و نوع برخورد نامناسب برخی از آنها با مسافرین از جمله مشکلات این بخش است که نیازمند فرهنگ سازی در شهر است.

وی یادآور شد: عبور از چراغ قرمز،ایستادن روی خط عابر پیاده به هنگام قرمز بودن چراغ راهنما پارک نمودن در پیاده روها و ایجاد سد معبر ،نبستن کمربند ایمنی وصحبت با تلفن همراه حین رانندگی از دیگر تخلفات و بی توجهی های رانندگان تاکسی در اراک است.

این عضو خانه سازمانهای مردم نهاد در ادامه با اشاره به آلودگی هوای کلان شهر اراک خواستار خروج تاکسی های فرسوده از ناوگان حمل و نقل درون شهری اراک شد و گفت: با توجه به نقش خودورها در آلوددگی هوای کلان شهر اراک نوسازی این ناوگان از ضرورت هاست.

آقاخانی با بیان این که بی قانونی ها خیلی راحت در شهر اراک مد شده است گفت: نبود برنامه جامع مدیریت آگهی های دیواری از دیگر معضلات شهری فراروی شهر اراک است که سیمای این شهر را به هم ریخته است.

عضو خانه سازمانهای مردم نهاد درادامه از عدم مناسب  سازی معابر و اماکن عمومی برای معلولین و سالمندان در شهر اراک گلایه کرد و افزود: در حالیکه ماده ۲ قانون جامع از حقوق معلولان و جانبازان کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها وموسسات و شرکت ها و نهادهای عمومی موظفند در طراحی،تولید واحداث ساختمان ها و اماکن عمومی ومعابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره مندی از آنها برای معلولان همچون افراد عادی را تاکید کرده است متاسفانه این قانون هیچ جایگاهی در ساختار شهری اراک ندارد.

وی با بیان این که طبق تبصره ۲ این قانون شهرداری ها موظفند از صدور پروانه احداث و یا پایان کار برای آن تعداد از ساختمان ها و اماکن عمومی و معابری که استانداردهای تخصصی مربوط به معلولان را رعایت نکرده باشند خودداری نمایند گفت: متاسفانه نه تنها این قوانین در شهر اراک اجرا نمی شود بلکه بروز مشکلات متعدد برای این اقشار هرگز دل مسئولین را هم به درد نمی اورد.

وی نصب موانع در وسط پیاده روها، از بین بردن خطوط ویژه پیاده روی برای نابینایان در پیاده روی خیابانها توسط برخی دستگاه های اجرایی و… را از جمله موارد نقض حقوق شهروندان معلول در شهر اراک برشمرد و گفت: اگر نگاهی منصفانه و گذرا به خودپردازهای بانکی، ورودی بانکها، سازمانها و دستگاه های اجرایی استان بیندازیم به آسانی می توانیم ظلم بزرگی که در حق این قشر از جامعه می شود را درک کنیم.

مشکلات شهر اراک یک شبه ایجاد نشده، اما وظیفه ما حل مشکلات هست

عضو شورای شهر اراک نیز با بیان اینکه بر ضرورت تدیون برنامه های میان مدت در شهرداری اراک تاکید کرد و گفت: مشکلات شهر اراک یک شبه به وجود نیامده است اما رسالت ما به عنوان نماینده های مردم در جهت حل مشکلات شهری باید باشد.

اشرف بهادری با بیان اینکه در اراک مدیریت واحد شهری وجود ندارد تصریح کرد: همه ارگانها و نهادها برای ساختن شهر دخیل اند و همه باید برای ساختن شهری آباد همکاری کنند.

وی ادامه داد: درست است که اراک کلان شهر شده است اما در بحث تخصیص اعتبارات چندان تفاوتی با آن زمان که کلان شهر نبود نکرده است.

بهادری به پروژه های نیمه کاره شهرداری اراک اشاره کرد و گفت: تکمیل این پروژه ها از دغدغه های شهرداری و شورای شهر است که باید استانداری مرکزی برای اتمام این پروژه های شهری به کمک شهرداری بیاید.

چند ماهی است که شهر اراک پسوند کلان شهر به خود گرفته است شهری که هنوز در حمل و نقل عمومی، پیاده روها، ترافیک و ….لنگ می زند و با این پای لنگ قادر به طی مسافت طولانی کلان شهر شدن نیست اصلی که این روزها دغدغه مدیریت ارشد استان شده است امید است با حل این مشکلات کوچک گامی برای شهر اراک برداشته شود.

………………………..

گزارش از فهیمه عسگری

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. شهيتا گفت:

    حرف دل مردم اراک رو زدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.