رسانه هایی که به تغییر چشم امید دوخته اند

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، کمتر از یک ماه از انتصاب مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی می گذرد. هرچند هنوز این مقام مسئول فرصتی برای نشست با اهالی رسانه و دریافت نظرات آن ها نداشته است؛ اما اهالی رسانه و مطبوعات استان درخواست ها و انتظاراتی از وی دارند که بخشی از آن ها در حیطه مشکلات صنفی و بخشی در حوزه حفظ کرامات این قشر است.

در دنیای امروز رسانه نقش مهمی را در اطلاع رسانی و ایجاد  فضای فکری ایفا می کند، در دنیایی که با فشار یک دگمه می توان انفجار اطلاعاتی ایجاد کرد، این خبرنگاران هستند که در نقطه ثقل این حرکت قرار دادند.

با وجود تمام سختی و اضطراب های شغل خبرنگاری این گروه همیشه از مزایا و امکانات کمی برخوردار بوده اند،  توجه به خواست و نیازها و بالا بردن سطح کیفی زندگی آن ها می تواند در ارتقا سطح رسانه استان و کشور موثر باشد.

اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور مطبوعات و رسانه در حیطه وظایفش باید خدماتی را به این قشر ارائه دهد که متاسفانه در سال های گذشته این بخش کمی مهجور ماند. در ادامه بخشی از انتظارات خبرنگاران استان از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آوره شده است.

انتقاد از صدور مجوزهای بی شمار در دوره قبلی مدیریت ارشاد

خبرنگار روزنامه عطریاس با انتقاد از صدور مجوزهای بی شمار در دوره قبلی مدیریت ارشاد، گفت: صدور این مجوزها و  زیاد شدن نام نشریه هایی که بعضا چاپ نمی شوند، باعث ایجاد مشکلات و ضعف در بدنه رسانه استان شده است.

زهره صادقی افزود: امیدواریم مدیرکل جدید، نگاه و رصد جدی ای در این حوزه داشته باشند تا ارتقا کیفی سطح رسانه در استان را شاهد باشیم.

ارتباط مطبوعات با اداره مرجع خود یعنی فرهنگ و ارشاد بسیار کم بود

وی  با بیان اینکه در دور قبلی ارتباط مطبوعات با اداره مرجع خود یعنی فرهنگ و ارشاد بسیار کم شده بود، اظهار کرد: متاسفانه به دلایلی فضای سیاسی بر بدنه فرهنگ استان سایه انداخته بود.

صادقی ادامه داد: این فضا به حدی گسترش پیدا کرده بود که رفت و آمد برخی روزنامه نگاران در ساختمان اداره با تبعات و حرف و حدیث های سیاسی همراه می شد که نشان از ضعف مدیریت فرهنگی داشت.

وی گفت: تمامی این مسائل باعث شده بود که بیشتر فعالان عرصه هنر و فرهنگ اعم از رسانه ها و سایر حوزه ها با رسالت اصلی خود که اشاعه فرهنگ بوده فاصله بگیرند.

صادقی بیان کرد: امیدواریم مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان ارتباط خود با فعالان حوزه فرهنگ خصوصا رسانه ها را بیشتر کند.

مدیریت جدید با نگاهی باز به مسائل فرهنگی و هنری وارد شود

وی  ادامه می دهد:  انتظار دیگر از مدیریت جدید این است که با نگاهی باز در مسائل فرهنگی و هنری وارد شود و جهت گیری فکری خود را به طور متعصبانه بر روند فرهنگ و هنر شهر اعمال نکند.

خبرنگار عطریاس با اشاره به اینکه حوزه فرهنگ فقط شامل سایت ها و رسانه های وابسته به حوزه مذهبی نیست، اظهار کرد: با تمام احترامی که برای این حوزه قائل هستیم ولی بخش های و انجمن های دیگری نیز هستند که نیازمند بودجه رسانی و حمایت هستند که امیدواریم مدیر جدید این موضوع را نیز مدنظر داشته باشند.

وی تصریح کرد: بی شک در فضایی که آزادی بیان مطبوعاتی و رسانه ای مطرح است تب انتقادات از عملکرد مدیران و مسئولان دستگاه مربوط نیز بیشتر خواهد شد و همین انتقادات باعث می شود تا گام ها به سوی سازندگی مستحکم تر شود.

به انتقادات با نگاه مثبت بنگرید

صادقی بیان کرد: مهم ترین مسئله ای که در خواست داریم مدیر جدید مورد توجه قرار دهد این است که اگر انتقادی به حوزه کاری وی می شود با نگاه مثبت به آن بنگرد.

سردبیر هفته نامه عطریاس نیز گفت:  اخلاق حسنه و حسن ظن نسبت به افراد، توانایی تعامل و برقراری ارتباط با خبرنگاران و هنرمندان، ارگان ها و شناخت قسمت های مختلف ارشاد و هنرمندان از جمله انتظاراتی است که از مدیرکل جدید می رود.

 سردبیر هفته نامه سماع قلم نیز گفت: کمبود اعتبار در اداره فرهنگ و ارشاد به خودی خود این نهاد را با مشکل روبرو کرده است که قطعا مدیریت صحیح در چنین وضعیتی باعث می شود تا مشکلاتی که در دور قبل با آن روبرو بودیم، تکرار نشود.

نصیر عالیخانی به روز نبودن قوانین مطبوعاتی خصوصا در بخش آگهی ها را از دیگر مشکلات کنونی اهالی رسانه استان عنوان و ادامه داد: این مشکل به دلیل ورود برخی افراد در این حیطه که قوانین را شکسته بودند، ایجاد شد که امیدواریم مدیرکل جدید نظارت مناسبی بر آن داشته باشد.

عالیخانی دفاع از حقوق خبرنگاران را دیگر خواسته خبرنگاران دانست و تصریح کرد: در دادگاه هایی که برای مطبوعات ایجاد می شود حقوق خبرنگاران رعایت نمی شود و حتی نماینده مطبوعات نیز به وظیفه خود که پشتیبانی از مطبوعات است عمل نمی کند که باز هم امیدواریم نگاه دیگری به این بخش شود.

مدیرکل جدید نسبت به نقد رسانه ها  واکنش مناسب داشته باشد

وی ادامه داد: امیدواریم در دوره جدید مدیریت، واکنش مناسب نسبت به نقد رسانه ها دیده شود و همچون برخی  به جای رفع اشکالات به دنبال عداوت و دشمنی نباشند و درها را به روی هم فکری نبندد.

 سردبیر هفته نامه سماع قلم افزود: انتقاد حتی اگر مغرضانه باشد، در صورتی که  پیگیری شود می تواند بهبود و ارتقا سطح کیفی جامعه و فضای موجود را بهمراه داشته باشد.

عالیخانی گفت: هم اکنون در بخش رسانه بیش از ۵۰ نشریه مجوز دارند که وضعیت فعالیت آن ها مشخص نیست، در حالی که  فقط هفت تا هشت نشریه در استان فعال هستند و بقیه در بخش تولید و تحلیل گزارش ضعیف عمل می کنند و در واقع در حال کپی از رسانه های دیگر هستند.

مراقب باشیم که مطبوعات تبدیل به کانون آگهی و تبلیغات نشود

وی با بیان اینکه رسانه ابزار قدرتمندی است، تاکید کرد: امیدورایم که مدیریت جدید با نظارت بر این بخش و رصد مطبوعات بر بالا بردن محتوا رسانه ها کمک کند و نگذارد مطبوعات تبدیل به کانون آگهی و تبلیغات شود، تا همه دست در دست هم شاهد پیشرفت فضای رسانه استان باشیم.

عالیخانی خانه مطبوعات را دیگر دغدغه خبرنگاران دانست و اظهار کرد: خانه مطبوعات مکانی برای حل مشکلات و مسائل صنفی این قشر است.

وی ادامه داد: بسیار اتفاق افتاده که خانه مطبوعات در مراحل شکل گیری با مشکل مواجه شده است در حالیکه راه اندازی آن برای حفظ حقوق خبرنگار لازم است؛ البته را ه اندازی این بخش تا شکل گیری و تبدیل به ساختاری منسجم زمان می برد.

عالیخانی گفت: امیدواریم خانه مطبوعات در کنار سرای روزنامه نگاران که مرکزی برای پژوهش و آموزش است به مطبوعات یاری برساند.

خبرنگار همشهری نیز گفت: به نظر من مهم ترین مشکل خبرنگاران بیمه آن هاست متاسفانه خیلی از خبرنگاران که سال هاست مشغول به کار هستند هنوز بیمه نشده و حتی سایت سمانشان نیز تایید نشده، در حالی که خیلی از افرادی که خبرنگار واقعی نیستند از این مزایا برخوردار هستند.

علی عبدالله زاده افزود: امیدوارم مدیریت جدید سازوکاری در این بخش ایجاد کند تا خبرنگاران واقعی از مزایا و حقوق خود بهره مند شوند.

نداشتن قرارداد با رسانه محل کار از مشکلات خبرنگاران استانی است

وی دیگر مشکل خبرنگاران را نداشتن قرارداد در رسانه مزبورشان عنوان و اظهار کرد: هم اکنون از خبرنگاران هفته نامه و روزنامه ها می خواهند که به دنبال جذب آگهی باشند در حالی که رسالت خبرنگاران چیز دیگری است.

عبدالله زاده ادامه داد:  بنابراین اگر خبرنگاری چنین توانایی نداشته باشد بدون دریافت حقوق اصلی خود به راحتی اخراج می شود.

وی گفت: انتظار از مدیریت جدید این است دستورالعملی برای عقد قرارداد مسئولان رسانه ها با خبرنگاران ایجاد کند تا امنیت شغلی برای خبرنگاران تامین شود.

سردبیر هفته نامه امید استان هم با بیان اینکه باید سطح کیفی هفته نامه های محلی ارتقا پیدا کند گفت: خبرنگار واقعی که سالهاست در این حیطه فعالیت می کند با خبرنگاری که تنها یک ماه است که به این حیطه وارد شده است یکسان نگریسته می شود و شاید در بعضی مواقع از مواهب بیشتری برخوردار باشد.

ساماندهی خبرنگاران فعال استان مرکزی اولویت ارشاد باشد

اعظم عباسی ساماندهی خبرنگارانی که عمر خود را درعرصه اطلاع رسانی گذاشته اند را اولویت ارشاد دانست و تصریح کرد: اینکه در روز خبرنگار شاهد لیستهای بلند بالا از خبرنگاران نباشیم باید از همین الان شروع شود به این دلیل که عملا بار مطبوعات استان بر عهده حدود ۱۰۰ نفر مطبوعاتی است اما در روز خبرنگار این لیست به بالای یک هزار نفر می رسد.

وی ادامه داد: سروسامان دادن، آموزش و تشکیل تعاونی مسکن به وضعیت صد نفر قطعا آسان تر از یک هزار نفر خواهد بود و اگر در مدیریت جدید لحاظ شود شاهد ارتقاء کیفیت مطبوعات استان نیز خواهیم بود.

خواست ها و نیازهای خبرنگاران استان همیشه و همیشه در ابتدایی ترین حقوق و امکانات خلاصه شده است، نبود خانه مطبوعات و یک صنف برای حل مسائلشان، ناتوانی در تامین معاش خود به دلیل کمبود حقوق و مزایا، نبود امنیت شغلی و… همه مشکلاتی است که خبرنگاران و سربازان قلم بدست با آن مواجه هستند.

هرچند با تمام این مسائل و درگیری ها هنوز خبرنگاران صادقانه به مسئولیت خود می پردازند؛ اما امید روزهای بهتر و سامان دادن به بخشی از این مسائل را از مدیریت جدید ارشاد در کنار همفکری با اهالی رسانه انتظار می کشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.