استاندار مرکزی: در تعامل دانشگاه با صنعت، دانشگاه تنها یک کلاس درس نخواهد بود

در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی ظرفیت‌های تحقق یافته بودجه ملی دستگاه‌های استان در سال ۹۲ مورد بررسی قرار گرفت.

 

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی، محمدحسین مقیمی، شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را مهمترین شورای تصمیم‌گیری استان عنوان کرد و افزود: تصمیمات اساسی و اثرگذار بر دیگر تصمیمات استان در این شورا گرفته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه حضور اعضای اصلی در این جلسه الزامی است، مگر اینکه مدیری با اجازه استاندار استان را ترک کرده باشد؛ عدم حضور اعضای اصلی در این جلسات را غیبت دانسته و گفت: حضور در این جلسه به عنوان عملکرد مدیران محسوب می‌شود.

 

استاندار مرکزی بر لزوم توجه فرمانداران در شهرستان‌ها به این مسئله تأکید کرد.

 

وی درخصوص ارتباط صنعت و دانشگاه ضمن اشاره به وجود دو هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در استان اظهار کرد: هر یک از این واحدها طرح‌ها و پروژه‌هایی دارند که با محول کردن آنها به دانشگاه‌های دولتی تحولی در دانشگاه‌های استان به وجود خواهد آمد.

 

این مقام مسئول ضمن تأکید بر نیاز دانشگاه‌ها به مطالعات پژوهشی افزود: در تعامل دانشگاه با صنعت، دانشگاه تنها یک کلاس درس نخواهد بود و دانشجو با میل بیشتری پروژه‌ها را دنبال می‌کند.

 

مقیمی ادامه داد: آشنایی دانشجویان با مسائل واقعی استان موجب ارتباط میان دانشگاه و صنعت، صنعت و شهر و صنعت با مردم می‌شود.

 

استاندار مرکزی تصریح کرد: بخش صنعت می‌تواند با یاری دانشگاه مسائل و مشکلاتش را حل کند.

 

وی بیان داشت: صنعت علاوه بر اثرات مثبتی که بر استان به همراه دارد تبعات منفی هم در مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، بهداشت و غیره دارد که دانشگاه و صنعت با کمک یکدیگر می‌توانند در چالش‌های منفی استان ورود پیدا کرده و در حل این معضلات راهگشا باشند.

 

مقیمی عنوان کرد: در دانشگاه اراک به عنوان بزرگترین دانشگاه استان دبیرخانه‌ای تشکیل شده و با توجه به ویژگی‌ها و صلاحیت‌ها با صنعت استان ارتباط برقرار کند.

 

این مقام مسئول ضمن اشاره به خصوصی شدن تمامی صنایع استان به جز پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند گفت: شرکت‌های تولیدی استان خصوصی هستند بنابراین ارتباط بین دانشگاه با این واحدها به گونه‌ای باید باشد که واحدها احساس امنیت کنند و برای حل مشکلات صنعت در تعامل با دانشگاه وارد شوند.

 

استاندار مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی استان، توانمندسازی در این راستا را امری مهم دانسته و گفت: اقدامات فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، بهداشتی در این زمینه امری مهم است و همه دستگاه‌ها با کمک هم این سکونتگاه‌ها را ساماندهی کنند.

 

وی ضمن تأکید بر مشارکت همه دستگاه‌ها در اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری و معنوی سکونتگاه‌های غیررسمی استان افزود: انجام فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مهمتر از اقدامات عمرانی در این مناطق است.

 

به گزارش ایسنا، علیرضا زاوشی نیز در این جلسه ضمن اشاره به برگزاری جلسات متعدد بین صنعت و دانشگاه اظهار کرد: در این جلسات مقرر شد صنعت نیازهای خود را به دانشگاه ارائه و این طرح‌ها را بررسی کند و در حال حاضر منتظر جواب هستیم.

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: بخش صنعت ۳۰ موضوع را به دانشگاه‌ها پیشنهاد کرده است که اگر این طرح‌ها نتیجه کاربردی داشته باشند به بخش صنعت ارائه و هزینه آن به دانشگاه پرداخت می‌شود.

 

وی خاطرنشان ساخت: بخش صنعت طرح‌هایی که در راستای افزایش خط تولید مورد نیاز بوده اعلام و به دانشگاه‌ها منعکس کرده است که بسیاری از این طرح‌ها از سوی صنایع بزرگ استان بوده است.

حامد یحیی نیز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اظهار کرد: در کنار دفتر ارتباط صنعت و دانشگاه، کلینیک صنعت با تولیت دانشگاه تفرش تشکیل شده است و ماهانه جلسات ارتباط صنعت با دانشگاه در این کلینیک تشکیل می‌شود.

 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان مرکزی گفت: در حال ایجاد یک نمایشگاه دائمی در شرکت شهرک‌ها هستیم که دانشگاه و صنعت می‌توانند از این نمایشگاه دائمی استفاده کنند.

 

وی با اشاره به تأسیس فن بازار منطقه‌ای در استان عنوان کرد: تعداد کمی از استان‌های کشور دارای این فن بازار هستند که محل تبادل دانش و فعالیت‌های صنعتی است.

 

یحیی خاطرنشان ساخت: استان مرکزی در چند روز اخیر به عنوان اولین استان کشور در حوزه فن بازار شناخته شده است.

 

مدیرکل بودجه استانداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بررسی مباحث بودجه امسال و تحقق ظرفیت‌های قانونی استان مرکزی، محور برنامه‌های شورای توسعه و برنامه‌ریزی است.

 

رقیه یادگاری افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با جدیت تمام مصوبات این نشست‌ها را پیگیری و نتایج را اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، بررسی تحقق سهم اعتبارات استان از منابع ملی در حوزه کشاورزی، برق‌دار شدن چاه‌های کشاورزی، نوسازی ناوگان حمل نقل درون و برون شهری و گازرسانی به مناطق محروم روستایی، تحقق بخشیدن به توسعه مناطق کمتر توسعه یافته، تأمین اعتبارات مربوط به دفاتر ICT روستایی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی از موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست دستگاه‌های اجرایی استان مکلف شدند ظرفیت‌های قانونی و ردیف‌های ملی بودجه سال ۹۲ را ظرف یک هفته آینده مجدانه پیگیری و گزارش عملکرد آنرا به دبیرخانه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه کنند.

 

همچنین مقرر شد دبیرخانه‌ای در دانشگاه اراک و اداره کل صنعت، معدن و تجارت جهت ارتباط قوی و مستمر بخش صنعت استان و آموزش عالی تشکیل شود و بخش صنعت نیازهای واقعی مطالعاتی و پژوهشی خود را به این دبیرخانه ارسال کند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.