شازند شهر غارها و سراب‌های پرآب

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، به گفته مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی استان، قدمت شهر شازند به دوره قاجاریه می‌رسد.

 

این شهر در زمان قاجار به نام ادریس‌آباد شناخته می‌شده است. بعد از عبور راه‌آهن سراسری از این منطقه و احداث ایستگاه به علت وجود کوهی که در کنار ایستگاه قرار داشت و افسانه مربوط به این کوه، به نام شازند نام‌گذاری شد و پس از مدتی ادریس‌آباد و مناطق همجوار شازند خوانده شدند.

 

در شش کیلومتری جنوب شازند شهری قرار دارد که یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های انسانی منطقه است. این شهر در دوران درگیری بین امین و مأمون عباسی اعلام بی‌طرفی کرد و همین اعلام بی‌طرفی ویرانی آن را به دنبال داشت و بقایای آن نیز در زمان حمله مغول ویران شد. بنای این شهر به همت عیسی‌بن‌ادریس و پسرش بودلف قاسم مجدداً بنا شد.

 

این شهر در زمان صفویه مجدداً تعمیر و نوسازی شد و به سبب وجود مقبره امامزاده سهل‌ابن‌علی(س) و امامزاده‌های دیگر در زمان صفویه به نام آستانه نام‌گذاری شد.

 

وجود دامنه‌های کوهستانی در شازند سبب به وجود آمدن آب‌های روان و چشمه‌های پر آب شده است به حدی که شهرستان سراب‌های پر آب لقب گرفته و به عنوان منطقه نمونه طبیعت‌گردی به تصویب رسیده است.

 

پالایشگاه، نیروگاه حرارتی و کارخانه قند از جمله مهمترین صنایع این شهرستان است. علاوه بر وجود صنایع بزرگ، اقتصاد اهالی شهرستان بر پایه کشاورزی است و سوغات آن عبارتند از انگور، کشمش، سنجد و گردو است و اهالی آن به زبان فارسی با لهجه نزدیک به لری و ترکی صحبت می‌کنند.

 

شهرستان شازند به لحاظ موقعیت طبیعی و آب و هوای خنک و مطبوع، چشمه‌های پرآب و فراوان، کوه‌های مرتفع و دامنه‌های سرسبز، غارها، تپه‌ها و بناهای تاریخی به عنوان مهمترین قطب طبیعت‌گردی استان شناخته شده است.

 

روستا و چشمه دو خواهران در شمال‌شرقی شهر آستانه و در دامنه کوه دو خواهران از رشته کوه راسوند، چشمه بلاغ‌حک، سراب پنجعلی، پیست اسکی پاکل، سراب عباس‌آباد، چشمه عمارت و غار کیخسرو که تقدس خاصی برای زرتشتیان دارد از جمله جاذبه‌های قطب طبیعت‌گردی استان مرکزی است.

 

از آثار تاریخی این منطقه می‌توان به حمام ده‌کائید، پل دو آب، امامزاده روستای تکیه، منزل اربابی روستای تواندشت، کلیسای هاکوپ در محله ازنا که همگی مربوط به دوره قاجار است و همچنین آستان امامزاده سهل‌بن‌علی(ع) که مربوط به دوره صفوی است اشاره کرد.

 

شازند مفاخر و مشاهیر بسیاری را به کشور تقدیم کرده است که می‌توان در این خصوص از آیت‌الله علی‌بن‌کربلایی غلام، آیت‌الله اسماعیل هفته‌ای، آیت‌الله سید محمد هفته‌ای، آیت‌الله حاج شیخ عباس ادریسی، آیت‌الله قاضی، ملا حبیب‌الله عبدی نام برد.

 

آستانه و مهاجران پذیرای گردشگران

 

اصغر عالیخانی فرماندار شازند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص وضعیت گردشگری در این شهرستان گفت: شهرستان شازند نقاطی را در خود جای داده است که بسیار برای گردشگران و مسافران جذابیت دارد مانند سراب اسکان، عباس‌آباد و امامزادگان واجب التعظیم و همچنین شهر مهاجران که علاقه‌مندان را به خود جلب می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه شهر مهاجران مجموعه‌هایی دارد که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است، افزود: زیرساخت‌های لازم که پاسخگوی گردشگران و مسافران باشد به ویژه برای اسکان آنها در شهرستان وجود ندارد.

 

عالیخانی تصریح کرد: علیرغم جاذبه‌های بسیار شهرستان اما، وضعیت اسکان مسافران مناسب نیست. فاقد مهمان‌سراست و تنها برای گذران چند ساعت کفایت می‌کند اما، در شهر مهاجران شرایط مطلوب‌تری حاکم است.

 

وی از سرمایه‌گذاری در این خصوص در شهرستان خبر داد و گفت: اخیراً با تعدادی سرمایه‌گذار برای احداث مهمان‌پذیرهای مناسب در شهرستان رایزنی‌هایی شده است که البته در این راستا نیازمند حمایت‌های میراث‌فرهنگی و شهرداری شهرستان به منظور تسریع در انجام امور اداری هستیم.

 

فرماندار شازند در خصوص وضعیت شهر آستانه اظهار کرد: وضعیت شهر آستانه وضعیت مناسبی است و از نظر اسکان مسافران شرایط مطلوبی دارد. محلی چندمنظوره برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته شده است و در خصوص سکونت با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

 

اسکی در بهار

 

قاسم عزیزی، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انجام مکاتبات با رئیس سازمان گردشگری و ارائه بسته پیشنهادی در خصوص وضعیت گردشگری استان و ایجاد فضای مناسب برای مسافران به خبرنگار ایسنا، گفت: زیرساخت‌های گردشگری مورد نیاز در این شهرستان در حال پیگیری است.

 

وی در خصوص پیست اسکی پاکل که به نوعی تنها پیست اسکی منطقه است با بیان اینکه پیست پاکل یکی از مهمترین فضاهای گردشگری با مراجعین بسیار است، افزود: این منطقه نه تنها به عنوان مکانی برای حضور ورزشکاران بوده بلکه منطقه تفریحی و گردشگری شازند محسوب شده و نیازمند توجه است.

 

عزیزی با اشاره به اینکه پیست پاکل پیست اسکی فاقد برف‌کوب است، اضافه کرد: تأمین هزینه‌ها برای برف‌کوب از عهده اعتبارات شهرستان خارج بوده و این امر نیازمند اعتبارات استانی و کشوری است و به این جهت برای تأمین برف‌کوب و برای تبدیل شدن این پیست به منطقه‌ای مناسب برای جذب گردشگر و مسافر رایزنی‌هایی با وزیر ورزش‌و‌جوانان صورت گرفته است.

  

وی با تأکید بر اینکه براساس گفت‌وگوهای انجام شده با وزیر ورزش‌و‌جوانان ماشین برف‌کوب برای سال آینده در این پیست مهیا است، اظهار کرد: با وجود ماشین برف‌کوب و بارش مطلوب برف علاقه‌مندان می‌توانند در فصول زمستان و بهار از این پیست برای اسکی استفاده کنند.

 

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با تجهیز این پیست علاقه‌مندان نه تنها از استان مرکزی بلکه از استان‌های همجوار نیز برای استفاده از پیست حضور یافته و این پیست به منطقه گردشگری کشوری تبدیل می‌شود.

 

گزارش از آذر اسفندیاری،

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.