فرسایش سالانه حدود ۳۶ میلیون تن از خاک های استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری پانا، ابوالفضل نوری با اشاره به اینکه فرسایش خاک تهدیدی برحوزه های آبخیز استان مرکزی است افزود: توسعه بی رویه دیمزارها، توسعه غیر اصولی اراضی در حوزه های آبخیز استان، فشار بیش از حد دام در مراتع و … از دلایل فرسایش خاک در استان محسوب و این امر سبب می شود حدود ۲۳ درصد از اراضی دیم از قابلیت مورد بهره برداری خارج شود.

وی اظهار داشت: برای مقابله با این معضل طرح ملی سیمای فرسایش در سطح حوزه های آبخیز استان به وسعت ۵/۳ میلیون هکتار تهیه شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل  منابع طبیعی  استان مرکزی خاطرنشان کرد: هدف از این طرح تهیه نقشه ای است که وضعیت اشکال فرسایشی توام با شدت این فرسایش ها را در مناطق مختلف نشان می دهد و براساس این طرح و نتایج حاصله از آن، ۳۸ درصد از سطح استان دارای فرسایش خاک متوسط به بالا می باشد.

نوری تصریح کرد: فرسایش دارای اثرات نامطلوب و عواقب شومی است و در زمینه های مختلف باعث خسارات های فراوانی از جمله کاهش حاصلخیزی خاک، کاهش آب های زیرزمینی، پر شدن سریع مخازن سدها و بندهای خاکی و ایجاد سیلاب های خطرناک می شود.

وی گفت: مبارزه مستقیم و مبارزه غیر مستقیم ۲ راه حلی است که برای حفظ خاک و مبارزه با فرسایش مورد استفاده قرار می گیرد و در واقع مکمل یکدیگر هستند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.