عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اراک: جای مشاوره تخصصی تحصیلی در دانشگاه‌ها خالی است

به گزارش مرکزی دیلی، دکتر حیدری در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، با بیان اینکه مراکز مشاوره در دانشگاه تحت عنوان مشاوره دانشجویی فعالیت کرده و همه نوع مشاوره در ابعاد رفتاری، تحصیلی، خانوادگی و غیره ارائه می دهند گفت: ضریب موفقیت این مراکز در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به وجود خدمات مشاوره تحصیلی توسط مراکز خصوصی مشاوره تحصیلی گفت: مراکز یاد شده مشاوره های ورود را ارائه می دهند که البته برای مقاطع مختلف کارآمد است اما، بحث اینست که دقیقا از زمانی که دانشجو وارد دانشگاه شد آموزش و تحصیلش شروع می شود اینکه اینجا تا اختتام تحصیل چگونه تحصیل کند مهم است؛ اینجاست که واقعا مشاوره لازم دارد.

وی افزود: در حال حاضر شرایط جامعه ما به گونه ای است که برای هر کس که اشتیاق به تحصیل داشته باشد زمینه هست. شاید مشاوره دادن در حوزه رسیدن به علاقه مندی ها و دانشگاه های مورد علاقه متفاوت است ولی الان در اصل ورود خیلی مشکلی وجود ندارد و ما خیلی هنرمند نیستیم اگر به افراد بگوییم برای ورود به دانشگاه به شما مشاوره تضمینی می دهیم ، مهم آنجاست که برای فردی که وارد شده و برای طی دوره کارشناسی از دبیرستان به دانشگاه آمده یک فضای تحصیلی ترسیم کنیم و بگوییم که حالا تو در این شرایط چه کاره هستی و چگونه باید تحصیل کنی.

وی با تاکید براینکه حتی جهت طی دوره های تحصیلات تکمیلی هم فضای متفاوتی دارد مشاوره لازم است افزود: در شرایط کنونی دانشگاه های ما در این مبحث دچار ضعف هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه قطعا در در این حوزه مسوولیت دارد گفت: به اعتقاد من ما در حوزه مشاوره های دانشجویی به یک دفتر مشاوره تخصصی تحصیلی نیاز داریم چراکه مشاوره هایی که در حال حاضر در دانشگاه ارائه می شود عمومی است .

وی تصریح کرد: یک دانشجوی فنی و یک دانشجوی علوم انسانی مشاوره های متفاوت لازم دارند. من اعتقاد دارم ما باید در درون مراکز مشاوره دانشجویی مشاوره تخصصی تحصیلی داشته باشیم.

وی افزود: در وضع موجود یک مشکل دیگر هم وجود دارد و آن اینست که بسیاری از دانشجویان نیز این نیاز به مشاوره را احساس نمی کنند البته این عدم احساس نیاز به مشاوره در کل جامعه و کل شرایط هست، اینجا هم هست.

وی اظهار کرد: در گذشته حتی در مشاوره های عمومی و روانشناسی هم اوضاع سخت تر بود و باید در مشاوره های روانشناسی فرد را راضی می کردی که مشاوره گرفتن نشانگر بیمار بودن نیست .

وی خاطرنشان کرد: اهمیت موضوع و کارآمدی مشاوره تخصصی تحصیلی باید برای دانشجو تبیین شود و اطلاع رسانی شود.

 

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.