تاثیر منفی تغییرسوخت نیروگاه شازند از گاز به مازوت برکیفیت هوا تاثیر

به گزارش مرکزی دیلی، «امیر انصاری» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سوخت نیروگاه شازند به رغم مصوبه ها و تفاهم نامه ها، از ابتدای آذرامسال به مازوت تبدیل شده که این امر سلامت محیط زیست و مردم را تهدید می کند.

وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو،از ابتدای امسال می بایست روزانه شش میلیون متر مکعب گاز برای سوخت این واحد نیروگاهی در فصول گرم و سه میلیون متر مکعب در فصول سرد تامین شد که این توافق هم اینک نادیده گرفته شده است.

وی اظهار کرد: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز در مهرماه سال جاری در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای اراک بر پیگیری تامین سوخت گاز این واحد نیروگاهی تاکید کرده بود

وی بیان کرد: نیروگاه شازند یکی از منابع ایجاد آلودگی هوا در غرب شهر اراک است که به ویژه هنگام استفاده از سوخت مازوت باعث افزایش غلظت آلاینده ترکیبات گوگرد می شود.

انصاری اضافه کرد: با پیگیری های متعدد در سال ۹۱ به مدت هشت ماه سوخت این نیروگاه به گاز تبدیل شد که میزان آن ۸۸۹ میلیون متر مکعب بود و امسال نیز تا آبان ماه سوخت گاز به طور کامل تامین شده بود.

وی ادامه داد: از ابتدای آذرماه دو میلیون لیتر از سوخت این نیروگاه به مازوت تبدیل شده که روزانه ۱۵۰ تن گوگرد را در فضا منتشر می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: در نامه ای از آزمایشگاه پخش فرآورده های نفتی و پالایشگاه اراک درخواست شده که تجریه ترکیبات مازوت را هرچه سریعتر به محیط زیست تحویل دهند که تا کنون نتایج این سنجش ها اعلام نشده است.

انصاری گفت: به محض تغییر سوخت نیروگاه حرارتی شازند مراتب شکایت به مراجع قضایی استان مرکزی تسلیم شده و محیط زیست کشور نیز پیگیری گسترده ای را با وزارت نفت و نیرو برای رعایت مفاد تفاهم نامه ها آغاز کرده است.

شهر اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که دو طرح جامع کاهش آلودگی در هیات دولت برای آن تصویب شده است.

افزایش غلظت آلاینده های گازی نظیر ترکیبات نیتروژنی و گوگردی در هوا با علایمی چون تنگی نفس، سوزش گلو، آبریزش بینی و چشم همراه است و استنشاق چنین مواد سمی ممکن است شرایط اورژانسی به ویژه برای افراد بیمار و با سیستم دفاعی ضعیف ایجاد کند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اراک مراجعات اورژانسی به مراکز درمانی اراک در روزهای آلوده تا چهار برابر افزایش می یابد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.