انتظار برای حذف دیگر آلاینده ها

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، سالهاست که مردم اراک در بند آلودگی هوا هستند و در چند سال اخیر و به خصوص پارسال و امسال بیش از نیمی از روزهای سال را مردم در هوای آلوده نفس کشیدند و زندگی گذراندند روزهایی که برای برخی از مردم با درد و بیماری همراه بود و گویا این روزها عزم ها برای کاهش آلام مردم و آلاینده های هوا جدی تر شده است.

طرح جامع کاهش آلودگی هوا اولین مصوبه در نوع خود بود که در سالهای گذشته راه به جایی نبرد و امید مردم را برای رفع آلاینده ها کم کرد و نگرانی از آلودگی به حدی بود که شنبه های تجمع را برای شهر اراک رقم زد و مردم هر شنبه در میدان شهدای این شهر برای کاهش آلاینده ها تجمع آرام داشتند.

دیگ های قدیمی آلومینیم سازی، کویر و تالاب میقان، آجرپزی ها و تعدادی از صنایع اطراف شهر اراک در کنار خودروها مهمترین آلاینده های این شهر است که به نظر می رسد عزمی جدی برای رفع آنها ایجاد شده است.

پس از سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با سفر به شهر اراک تلاش برای کاهش آلاینده ها کمی خوش بینانه به نظر می رسید چرا که بارها صحبت کاهش آلاینده ها به میان آمده بود و هر بار گام جدی برداشته نشده بود اما این روزها اتفاقات مبارکی در حال رخ دادن است که امید می رود ادامه یابد تا نفس کشیدن ۷۰۰ هزار نفر جمعیت اراک در هوای پاک.

تعطیلی ۷۰ دیگ خط قدیم آلومینیم سازی اراک

تعطیلی ۷۰ دیگ خط قدیم آلومینیم سازی اراک، گرچه با حضور گزینشی رسانه ها رخ داد و همه خبرنگاران و حداقل نمایندگان خبرگزاری های که در تکاپوی اطلاع رسانی هستند حضور نداشتند اما گامی مهم در ارتقاء سطح هوای اراک بود و خبری خوشحال کننده.

کارخانه آلومینیم سازی اراک به عنوان صنعتی بیش از ۴۰ ساله یکی از مهمترین تولیدکنندگان شمش های آلومینیومی کشور است که سالانه بیش از ۲۷۰ هزار تن شمش تولید می کند و نقش مهمی در خودکفایی کشور دارد با این حال حال و روز خوشی را برای مردم اراک رقم نزده است.

انتشار روزانه بیش از ۱۰۰ کیلو فلوئور در هوای اراک توسط دیگ های خط قدیم آلومینیم

امیر انصاری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در مراسم تعطیلی این دیگ ها با بیان اینکه هر دیگ روزانه ۱۵ کیلوگرم گاز سمی فلوئور در هوا منتشر می کردند بر نقش سازنده تعطیلی این دیگ ها اشاره کرده و افزود: باز بودن اطراف دیگ ها و سالن احیای قدیمی باعث شد تا غبار موجود از پودر آلومینیوم و غبار سمی فلوئور در محیط اطراف و هوای شهر منتشر شود.

شهریار طاهرپور مدیرعامل کارخانه آلومینیوم اراک هم با بیان اینکه تعطیلی این دیگ ها به منظور آغاز نوسازی خط های قدیمی سالن احیا صورت گرفت و شرکت آلومینیوم برای نوسازی دیگ های هر خط ۱۳ میلیون دلار هزینه می کند، افزود: تا اواسط سال ۹۵ تمام دیگ های قدیمی به سامانه جدید و روز دنیا که بدون آلودگی است ، مجهز خواهد شد.

شمار دیگ های تعطیل شده به ۳۸۰ رسید

به گفته حجت الاسلام حکمت علی مظفری مدیرکل دادگستری استان مرکزی، تاکنون ۳۸۰ دیگ این شرکت با حکم دادستانی تعطیل شده است.

پیش بینی می شود با این اوصاف عزم ها برای تعطیلی ۲۸۰ دیگ آلاینده دیگر جدی است.

آغاز عملیات گازرسانی آجرپزی های اطراف اراک گام دیگر

یک روز پس از تعطیلی ۷۰ دیگ آلاینده کارخانه آلومینیوم سازی اراک، کلنگ آغاز عملیات گازرسانی به کوره های آجرپزی مستقر در اطراف شهر اراک به زمین زده شد تا امیدها برای نفسی راحت مضاعف شود.

مشاور تشکلهای کوره داران آجر در اراک در مراسم آغاز عملیات اجرایی گازرسانی با اشاره به این واحدهای صنعتی گفت:در حال حاضر ۳۲ کوره آجرپزی مستقردر اراک با ظرفیت تولید ۴۰۰ هزار تن در سال در مجموع ۷۰۰ شغل مستقیم و پنج هزار شغل جانبی را ایجاد کرده اند که حدود دو سوم این کوره ها در منطقه مرزیجران مستقر است.

دومیلیارد ریال هزینه تغییر سوخت هر واحد تولیدی

رضا عبداللهی در گفتگو با خبرنگار مهر، میزان سرمایه لازم برای تغییر سیستم سوخت هر واحد کوره پز خانه را دو میلیارد ریال برشمرد و گفت: دولت باید با حمایت از صاحبان صنعت آجرپزی آنها را در این مسیر یازی دهد.

وی یادآور شد: برای ایجاد هر کوره آجرپزی مدرن (تونلی) حداقل به یکصد میلیارد ریال سرمایه نیاز است.

وی تاکید کرد: گارزسانی به کوره های آجرپزی به عنوان درمان اضطراری دیده شده و نیاز است که تصمیم سازان استان مرکزی برای ارتقای فناوری سنتی که با اتلاف منابع آب و خاک و انرژی همراه است با روشهای نوین تونلی برنامه ریزی کنند.

گازرسانی به کوره های آجرپزی اراک در شش ماه

مدیرکل شرکت گاز استان مرکزی نیز مدت اجرای این پروژه را شش ماه دانست و گفت: این طرح با هدف گازرسانی به ۲۰ کوره آجرپزی منطقه مرزیجران اراک و کاهش آلایندگی این واحدها آغاز شده است.

محسن کهوند با بیان این که برای گارزسانی به این کوره های آجرپزی ، ۱۲ هزار متر شبکه، دو عدد ایستگاه تقلیل فشار تی بی اس و سی جی اس به ظرفیتهای ۱۰ و ۲۰ هزار متر مکعبی ایجاد می شود، افزود: اعتبار اجرایی این پروژه ۳۵ میلیارد ریال است که از منابع استانداری مرکزی و مشارکت کوره داران برای گازرسانی پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی خاطرنشان کرد: کوره های آجرپزی مرزیجران سالانه ۲۵ تا ۳۰ میلیون لیتر مازوت مصرف می کنند که با توجه به برابری ارزش حرارتی مازوت و گاز به همین میزان گاز جایگزین سوخت این واحدها خواهد شد.

کوره های آجرپزی عامل نیمی از آلودگی هوا در شهر اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیزبا اشاره به فعالیت ۲۱۲ کوره آجرپزی در استان مرکزی گفت: از این مجموع ۳۲ واحد در شهرستان اراک مستقر بوده  و ۲۰ واحد دیگر به صورت تجمعی در منطقه مرزیجران قرار دارند.

امیر انصاری با بیان اینکه کوره های آجرپزی عامل تولید نیمی از آلایندگی های هوای شهر اراک هستند، گفت: مطالعات مهار آلایندگی کوره های آجرپزی به عنوان یکی از کانونهای بحران آلودگی هوا از سال ۸۳ با همکاری مرکز پژوهشهای استانداری، کارگروه صنعت و معدن و کارگروه آلودگی هوا کلید خورد و در ابتدا قرار بود این واحدها به شهرک سفال منتقل شوند که با بررسی های صورت گرفته مقرر شد در منطقه مرزیجران باقی بمانند.

وی ادامه داد: کوره های آجرپزی مرزیجران با مصرف سوخت مازوت سالانه ۷۵۰ تن گاز دی اکسید گوگرد در فضای شهر اراک متصاعد می کنند که علاوه بر تاثیر مستقیم بر کیفیت هوای اراک منابع آب و خاک را نیز به شدت آلوده می کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی باتاکید بر تعیین تکلیف محدوده برداشت مواد اولیه است که طبق قانون باید با همکاری جهاد کشاورزی سامان بگیرد گفت: بنا بر قوانین و ضوابط موجود فروش خاک اراضی کشاورزی و اراضی مرتعی ممنوع است و در استان باید موضوعات مربوط به این قوانین با دقت اجرایی شود.

دیگر آلاینده ها را نیز حذف کنید

آلایندگی صنایع، تالاب میقان اراک، و خودروها از دیگر آلانیده های هوای شهر اراک است که با اقدامات اخیر انتظار است این موارد نیز حذف شود و ۷۰۰ هزار ساکن این شهر خاکستری نفسی در هوای پاک کشند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.