رجایی: ملاک تدوین پیش‌نویس قانون کاهش آلودگی هوا استاندارد جهانی است

به گزارش مرکزی دیلی، عباس رجایی نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، در خصوص طرح مبارزه با ریزگردها و آلودگی هوا در کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: این طرح به نوعی دو طرح از سوی نمایندگان است و به صورت تلفیقی درحال بررسی و انجام است.

وی افزود: در این طرح ، ریزگردها و استان‌هایی که تحت تاثیر این ریزگردها قرار می‌گیرند و همچنین راه‌های کاهش و کنترل آلودگی هوا به صورت یک جا طبق قانون داخلی آیین‌نامه مجلس مورد بررسی و رسیدگی قرار دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص موارد مطرح شده در این طرح گفت: در این طرح ابتدا یک سری تعاریف جدید که قبلا در قوانین گذشته مطرح نبوده است مانند معنای هوای پاک، سوخت پاک طرح شده است و اینکه ریزگرد چه معنایی دارد و برای آلوده کننده‌های هوا باتوجه به اینکه تنوع آنها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است و مواردی از قبیل آلودگی میکروبی و رادیواکتیو مطرح است، نیز تعاریفی ارائه شده است و مورد تبیین قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در این طرح به مسائلی همچون مجموعه آلوده‌کننده‌ها از جمله سیستم‌های حمل و نقل ورود کردیم” عنوان کرد: آنچه تاکنون در کمیسیون کشاورزی مصوب شده است این است که کلیه خودروسازها موظف هستند که علاوه بر اینکه در ساخت خودرو استانداردهای لازم در زمینه فنی و مکانیک را رعایت کنند؛ تولیدات را از نگاه انتشار آلودگی و گازهای خروجی که مربوط به حوزه زیست محیطی است نیز استانداردسازی کنند.

رجایی اضافه کرد: درصورتی که خودروها از نظر انتشار گازهای آلاینده مطابق با استاندارد جهانی نباشند محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط موظف هستند که از تولید خودرو، شماره گذاری و تردد آن ممانعت کنند.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان با اشاره به اینکه “در کمیسیون، استاندارد آلایندگی را مطابق با استاندارد جهانی تعریف کردیم” گفت: طبق قانون برنامه پنجم در کلیه شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر، کلان شهرها و مراکز استان‌ها باید در پایان برنامه، استاندارد هوا به استاندارد جهانی رسیده باشد بنابراین در بحث استاندارد سازی خودروها و تولید، ملاک را استاندارد جهانی تعریف کردیم.

وی در ادامه حداقل زمان گارانتی در نظرگرفته شده برای خودروها را سه سال یا چهل هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: درصورتی که در زمان گارانتی خودرو، مجموعه قطعاتی که مربوط به استانداردسازی گازهای خروجی و آلاینده است معیوب شوند و به انتشار گازهای آلاینده بیشتری بیانجامد تعمیر و تعویض بر عهده خودروساز است و باید با هزینه خود مشکل را رفع کند.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس درخصوص قوانین در نظرگفته شده برای معاینه فنی خودروها تصریح کرد: باید تمامی خودروهای سبک به صورت سالانه معاینه فنی شوند و خودروهایی که نقش عمومی دارند مانند خودروهای حمل و نقل و مسافربری باید پس از گذشت دو سال از تولید ، شش ماه یکبار معاینه فنی شوند و گواهینامه مبنی بر استاندارد جهانی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون یک ششم این طرح جلو رفته است ادامه داد: قطعا تصویب این قانون زمان خواهد برد اما آماده شدن آن کمک بزرگی در جهت رفع مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا خواهد داشت.

رجایی در خصوص وضعیت اراک عنوان کرد: با توجه به اینکه این قانون ملی است و برای کل کشور اجرایی خواهد شد طبیعتا اثرات آن در شهر اراک نیز دیده می‌شود. اما چیزی که امروز در شهر اراک شاهدیم تردد خودروهای فرسوده و خارج از رده است که عمدتا در بخش جابجایی مسافر کار می‌کنند و هیچ استاندارد مشخصی ندارند.

نماینده مردم اراک اظهار کرد: شورای ترافیک شهر اراک موظف است که از تردد این خودروها ممانعت کند و اگر قرار است این خودروها در حوزه جابجایی مسافر فعال باشند باید شناسنامه و تایید لازم را داشته باشند، چراکه از نظر اجتماعی، امنیتی و اخلاقی تردد این خودرو به مصلحت شهر و مسافرین نیست و ضرورت دارد که ضابطه‌مند شوند. شورای ترافیک اراک باید این مجموعه را به سرعت ساماندهی کند. از نظر آلودگی، شهر اراک جزء شهرهای آلوده کشور است و باید در این زمینه رعایت استانداردهای خاصی صورت گیرد و از تردد مجموع خودروهای آلاینده جلوگیری شود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.