کمیاب بودن کتاب‌های پرفروش در اراک

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشحویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی : قریب به ۱۲ کتاب فروشی فعال در اراک به طور تخصصی در حوزه کتاب فعالیت می کنند اما هیچ یک از این فروشگاه ها  کتاب های پرفروش کشوری را در سبد فروش فروشگاه خود ندارند !

یک فعال فرهنگی و صاحب یک کتاب فروشی در اراک می‌گوید: اینگونه کتاب ها در اراک فروش ندارند و چون قیمت آنها بالاست و مخاطبان خاصی علاقمند به خواندن چنین کتاب هایی هستند ما از فروش آنها معذور هستیم.

گودرزی از کارکنان فروشگاه کتابی دیگر، به تماس های مکرر با ناشر اشاره می کند و اظهار می کند: چاپ کتاب به اتمام رسیده است و باید منتظر چاپ بعدی بود .

یکی از این کتاب‌ها که در حال حاضر در اراک نایاب است لشگر خوبان است. کتابی که تقریظ رهبر معظم انقلاب  بر آن ۲ هفته گذشته رونمایی شد . این تقریظ هر خواننده کتابی را جذب می کند تا از محتوای کتاب با خبر شود و بتواند آن را خریداری کند و از آن استفاده کند .

اما آن چه مورد سوال است این است که چرا حتی یک جلد از کتاب لشگر خوبان نیز در این کلانشهر به چشم نمی خورد ؟

گودرزی می‌گوید: متاسفانه وضعیت اینگونه است که بعد از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر یک کتاب، آن کتاب به یکباره در بازار کتاب کمیاب شده و بعد از مدتی با قیمتی بسیار بالا وارد بازار کتاب می شود به طوری که در حال حاضر این کتاب بالاتر از سی هزار تومان قیمت دارد.

وی می افزاید: در اینگوهنه مواقع با مراجعات مکرر علاقمندانی که شهر را به دنبال اینگونه کتاب‌ها می گردند مواجه می شویم . مراجعینی که از قیمت پشت جلد کتاب بی‌خبرند و در این شرایط  این ما هستیم که سردرگم می شویم و نمی دانیم که باید برای طالبین بی خبر از قیمت پشت جلد اینگونه کتاب‌ها کتاب مورد نظرشان را بیاوریم یا خیر!

سراغ از چند کتابخانه عمومی هم که گرفته می شود از بین آن ها تنها یک کتابخانه است که این کتاب را در فهرست خود دارد .

پرسش اینجاست که چرا کتاب هایی که تا آینده ای نه چندان دور به تجدید چاپ های بالا می رسند،تا این حد در اراک نایاب هستند؟

آیا این مشکل مربوط به سرانه کتابخوانی در میان شهروندان اراکی است یا از عدم توزیع و اطلاع رسانی برای چنین کتاب هایی نشأت می گیرد ؟ و یا شاید نایاب بودن این کتاب‌ها مربوط به مبلغ سرسام آور پشت جلد کتاب ها و منصرف شدن خوانندگان از خرید آنهاست؟

سرانه کتاب در وضعیت امروز معیشت مردم قشر متوسط،  رابطه مستقیم با قیمت پشت جلد کتاب ها دارد!

ممکن است صدها علاقمند برای کتاب لشگر خوبان و نورالدین پسر ایران ، پایی که جاماند و ده ها کتاب دیگر که پرفروش اند و خواندن آنها سفارش شده است وجود داشته باشد اما وقتی از خوانندگان و فروشندگان سوال می کنی عامل اصلی که خوانندگان را ناامید از خرید و فروشندگان کتاب را ناامید از عرضه اینگونه کتاب‌ها در مغازه می کند قیمت پشت جلد کتاب است .

این نکته یک واقعیت است که خریداران سازمانی و نهادهای دولتی با اینکه تیراژهای کتاب را بالا می برند اما تاثیری بسیار کم در ترویج محتوای کتاب خواهند گذاشت و این کتاب که می توانست با قیمت بسیار کمتر در دسترس صدها علاقمند شهرستانی هم قرار بگیرد باید پشت ویترین کتابفروشی‌ها خاک بخورد !

بله ! مسئله،  قیمت پشت جلد کتاب است!

ممکن است بپسندید...

۱ دیدگاه

  1. علی گفت:

    با سلام از کتاب لشکر خوبان دونسخه در کتابخانه دکتر حصیبی موجود می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.