عصای پیری؛ اصطلاحی که کم کم فراموش می شود

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از ایرنا ، سالمندان به دلیل کهولت سن از عارضه های متعدد جسمی و روحی رنج می برند اما تنهایی بیش از هر دردی آنان را آزار داده و نیازمند همراهی فرزندانشان که عصای پیری خوانده می شدند، می کند.
روزی افراد فرزندان خود را عصای پیری می دانستند که در دوران کهنسالی آرامش و آسایش داشته باشند اما امروز در برخی از خانواده های دیگر از این عصا خبری نیست و فرزندان مهر و محبت خود را از والدین خود دریغ می کنند.
هرچند به دلیل آداب و رسوم فرهنگی در جامعه ما، کهنسالان از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند اما این بدان معنا نیست که هیچ سالمندی از محیط گرم خانواده‌ محروم نشده و تنهایی راتجربه نمی کند.
« ناصر ایروانی منش مدیرکل بهداشت، درمان و امور بیمه کمیته امداد امام خمینی (ره) گفته است: یک میلیون و ۴۰۰ هزار سالمند در کشور تحت پوشش این نهاد حمایتی قرار دارند
که ۶۰ درصد آنان به صورت تک نفره زندگی می کنند و مورد توجه خانواده ها نیستند.
وی افزوده است: یکی از مهمترین مشکلات در حوزه سالمندان، انفکاک نسلی صورت گرفته در جامعه است که باید در این خصوص اقدامات فرهنگی صورت گیرد.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته اتفاقات زیادی رخ داده و خانواده های گسترده با مرکزیت والدین به هسته های کوچک تبدیل شده اند و سرمایه های عظیم سالمندان را در جامعه از دست داده ایم.
بر خلاف دوران کودکی و نوجوانانی که افراد سرشار از شور و نشاط زندگی هستند، افراد مسن زود رنج و ضعیف شده و نیازمند توجه فرزندان می شوند و همانطور که به فرزندان خود در دوران کودکی عشق می ورزیده اند، انتظار دارند تا فرزندان نیز به آنان توجه کرده و احترام بگذارند.
سالمندانی که تنها به محبت فرزندان خود دل بسته اند و می خواهند در کنار آنها زندگی کرده و شاهد رشد نوه هایشان باشند، هر روز بیشتر از قبل از این نعمت محروم می شوند.
تا قبل از قرن ۲۱ میلادی، میانگین عمر، بسیار پایین بود، اما بهبود وضع تغذیه و پیشرفت‌های چشمگیر پزشکی و ارتقای سطح بهداشت، سبب افزایش میانگین عمر شده است.
وجود شمار روز افزون سالمندان در اکثر کشورها موجب شده که مقامات دولتی و برنامه‌ریزان اجتماعی، توجه بیشتری به این مسئله کرده و به وضع مقررات تأمین اجتماعی مطلوب‌تر آنان همت گمارند.
بنا به گفته مدیرکل دفتر اموراجتماعی استانداری استان مرکزی، این استان با ۱۳۳ هزار و ۴۴۱ نفر جمعیت سالمند، جزو هشت استان پیر کشور است و براساس سرشماری سال ۹۰ سالمندان هشت و دو دهم درصد جمعیت کشور و ۹ و ۴۴ صدم درصد جمعیت این استان راشامل می شوند.
غلامرضا فتح آبادی مهمترین معضل سالمندان را پوکی استخوان و زمین خوردن دانست و گفت: طبق گزارش های رسیده عمده علل بستری شدن زنان سالمند شهری در استان، بیماری های قلبی و عروقی و در مناطق روستایی بیماری های چشمی است و بیش از ۵۰ درصد سالمندان نیز دارای اختلال حرکتی هستند.
وی نرخ رشد حمعیت سالمندان را یک و ۹ دهم درصد عنوان کرد و ادامه داد: این در شرایطی است که نرخ رشد جمعیت جهان یک و دو دهم درصد است و این مهم لزوم تقویت برنامه های کارآمد برای این قشر و افزایش کیفیت زندگی آنان را دوچندان کرده است.
وی ادامه داد: افزایش آگاهی خانواده ها از سیر سالمندی، تدوین قوانین کارآمد، مناسب سازی محیط شهری و سهولت در تردد سالمندان و پیشگیری از سوانح، گسترش بیمه های اجتماعی سالمندی ، تدارک برنامه های تفریحی ، سیاحتی و ورزشی ، تقویت امکانات مراکز نگهداری و گسترش چتر حمایتی برای سالمندان بی بضاعت از موضوعاتی است که مسوولان باید با جدیت در دستور کار قرار دهند.
عباس لطیفی، معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان مرکزی نیز خاطرنشان کرد: در حال حاضر پنج هزار و ۲۰۰ سالمند تحت پوشش این اداره کل قرار دارند که از خدمات توانبخشی، پرداخت مستمری، صدور دفترچه و خدمات شبانه‌روزی مراکز سالمندی بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: هم‌اکنون هفت مرکز نگهداری سالمندان در شهرهای مختلف استان فعالیت دارند که از این تعداد پنج مرکز شبانه‌روزی، یک مرکز روزانه و یک مرکز خدمات در منزل را ارایه می دهند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان مرکزی نیز گفت: ۲۸ درصد از جمعیت سالمند این استان تحت حمایت این نهاد هستند که این رقم معادل ۴۰ هزار نفر است.
محسن ولیئی افزود: بیشترین آمار سالمندان تحت حمایت این نهاد به ترتیب با ۱۰ هزار و ۴۰ نفر در شهرستان اراک، شش هزار و ۴۰۰ نفر در شهرستان شازند و پنج هزار و ۹۰۰ نفر در خمین زندگی می کنند.
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور نیز در مراسمی که به مناسبت روز جهانی سالمند در اراک برگزار شد، گفت: ۲۵درصد از جمعیت سالمند کشور تحت حمایت این نهاد هستند.
سعید ستاری با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمارها شش میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور وجود دارد افزود: از مجموع افراد سالمند تحت حمایت این نهاد حدود ۶۰ درصد زن و بقیه مرد هستند و ۴۰ درصد این افراد در نقاط روستایی ساکن اند.
امروز نهم مهر ماه روز جهانی سالمند بود و در شهر اراک مراسم تجلیل از این قشر از سوی بهزیستی و کمیته امداد برگزار شد.
برگزاری مراسم راهپیمایی و پیاده‌روی سالمندان، ایجاد ایستگاه‌های سنجش فشار خون، برپایی همایش بهداشت و سلامت بخشی از برنامه‌های روز جهانی سالمند در استان مرکزی بود که همگی جای تقدیر دارند اما سالمندان بیش از اینها به دست محبت فرزندانشان نیاز دارند تا دستان چروکیده آنان را بفشارند و عشق و محبت خود را به آنان ابراز کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.