پایتخت صنعت ریلی ایران در انتظار گمرگ

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار مهر، با شنیدن نام اراک تمام ذهنها به سمت صنعتش معطوف می شود صنعتی که با وجود اسم پرزرق و برقش در این شهر صنعتی، کوچکترین آرزوهای خود را انتظار می کشد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، ۳۵ درصد صنایع بزرگ کشور در استان مستقرشده است.

علیرضا زاوشی با بیان این که صنعتگران استان مرکزی توانسته اند با بومی کردن فناوری بیش از سه هزار دستگاه، تجهیزات و قطعه صنعتی در کشور گامی بزرگ در جهت استقلال صنعتی بردارند به مهر گفت: آمار صنایع استان مرکزی بیانگر آن است که استان مرکزی جزو استانهای برتر در زمینه ساخت وتولید تجهیزات عظیم صنعتی مانند تجهیزات عظیم نفت وگاز نیروگاه ،پتروشیمی ،پل سازی، سیمان و سد سازی درکشور است اما وجود برخی موانع راه را برای توسعه صنایع از جمله صنعت حمل و نقل ریلی بسته است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی نیز با اشاره به فعالیت خوشه های صنعتی متعدد در استان مرکزی معتقد است خوشه صنعتی ریل از موفقیت های صنعتی استان مرکزی است.

حامد یحیی افزود: خوشه صنعت ریلی استان مرکزی توانسته با بومی سازی فناوری تولید انواع واگن های مسافری، باری، مترو و ترن ست گام بلند در خودکفایی کشور بردارد.

وی با بیان این که تولید واگن در استان مرکزی به یک کارخانه اختصاص نیافته و با توانمندی نیروی فنی و مهندسی خوشه صنایع تجهیزات ریلی در استان جان گرفته است گفت: ۱۳۰ واحد صنعتی استان مرکزی تولید کننده تجهیزات ریلی هستند.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی یادآور شد: صنایع تجهیزات ریلی در استان مرکزی بیش از یک میلیون دلار در سال ارز آوری دارند.

یحیی یادآور شد: در کنار صنایع ریلی، خوشه صنعتی قطعه سازی خودرو هم در استان مرکزی فعال است و با تلاش صنعتگران در بیش از ۱۲۰ واحد کوچک و بزرگ، نیمی از نیاز خودروسازان کشور تامین می شود.

استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی ایران است

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن ریلی استان مرکزی نیز از استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ریلی ایران یاد کرد و گفت: فعالیت بیش از ۱۰۰ شرکت در زمینه  تجهیزات ریلی،حضور بزرگترین کارخانه ساخت واگن و خودروهای ریلی موجب شده تا امروز استان مرکزی با عنوان صنعت ریلی در کشور معرفی شود.

عماد مردانی با بیان این که مسئولیت تعمیر و بازسازی واگن ها در سراسر کشور در دست شرکت های اراکی است گفت: امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در صنعت ریلی استان مرکزی مشغول به کارند.

وی در ادامه از ارائه بسته پیشنهادی ایجاد مونوریل در کلان شهر اراک خبر داد و گفت: این بسته پیشنهادی هفته آینده به شورای کلان شهر اراک ارائه و در صورت موافقت اعضا شورا فعالین صنعت ریلی استان آماده ارائه خدمات در این حوزه اند.

عضو هیات مدیره انجمن همگن صنایع ریلی در ادامه با اشاره به عمر بالای ناوگان ریلی کشور گفت: متوسط عمر ناوگان ریلی باری کشور ۴۰ سال و و ناوگان ریلی مسافربری ۲۴ سال است که با توجه به فرسودگی آنها باید هرچه زودتر بازسازی می شود.

وی یادآورشد: با توجه به فعالیت شرکت های ریلی فعال در استان مرکزی نوسازی این ناوگان از خروج قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری می کند.

عضو هیات مدیره انجمن ریلی استان مرکزی همچنین از برنده شدن یک شرکت اراکی در مناقصه تعمیر و نوسازی ناوگان ریلی عراق خبر داد و گفت: پیش بینی می شود پروژه حدود ۱۰ سال زمان ببرد.

تاسیس دانشکده صنعت ریلی در استان مرکزی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن ریلی استان مرکزی از تاسیس دانشکده ریلی استان مرکزی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: دانشکده صنعت ریلی استان مرکزی با هدف افزایش سطح دانش این صنعت در پایتخت ریلی کشور ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به حضور بیش از ۳۰۰ نفر از پرسنل متخصص و آموزش دیده صنعت ریلی در استان مرکزی گفت: این افراد همگی با حضور در کشورهای اروپایی دوره های تخصصی ساخت واگن را دیده اند و باید با بهره گیری از این ظرفیت غنی علمی در راستای آموزش دانشجویان جوان اقدام کرد.

وی یادآور شد: شرکت های ریلی فعال در استان مرکزی شرکت های دانش بنیانی اند که از دل شرکت واگن پارس اراک تاسیس و امروز توانایی شرکت در پروژه های بزرگ برقی کردن و زیرساخت های خط را دارند.

پایتخت ریلی ایران گمرک ریلی ندارد

وی ادامه داد: با توجه به این که دانش ریلی کشور ریشه در استان مرکزی دارد گفت: متاسفانه پایتخت ریلی ایران از داشتن گمرک ریلی محروم است.

عضو هیات مدیره انجمن همگن ریلی استان مرکزی افزود: نبود گمرک ریلی باعث شده تا درآمد حاصل از محصولات صادراتی چون محصولات پتروشیمی از استان مرکزی خارج شود.

وی با بیان این که سهم صادرات ریلی استان مرکزی علیرغم وجود صادرات به علت نداشتن گمرک ریلی صفر است گفت:  این در حالیست که استان مرکزی بزرگترین کارخانه ساخت واگن خاورمیانه را در دل خود جای داده است.

مردانی بیان کرد: با توجه به اینکه اکثر فعالان عرصه صنعت ریلی این استان تحصیل کرده دانشگاه‌های اروپایی هستند، تاسیس این دانشکده زمینه رشد و توسعه این صنعت و انتقال این تجارب به نسل‌های جدید را امکان‌پذیر می‌سازد.

وی گفت: با توجه به این صنعت می توان از خروج نیروهای با تجربه و متخصص جلوگیری کرد و سهم صادرات استان مرکزی و ایران را در منطقه بالا برد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.