درد بی‌مسئولیتی در عضلات ورزشی استان مرکزی

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری فارس از اراک، تیم بسکتبال نتوانست در لیگ برتر حضور یابد، تیم فوتبال نفت به اراک نیامد، تیم فوتبال شهرداری اراک به دسته دو سقوط کرد و… حالا تیم لیگ برتری هندبال هپکوی اراک هم نمی‌تواند در لیگ برتر بماند.

این بار هم قلم به دست گرفتم تا بار دیگر مرهمی باشم بر دردهای پایان‌ناپذیر جوانان شهرم.

هرچند خودم هم جوانم، اما آنقدر از آلام جوانان این شهر نوشتم که کمرم زیر بار دردهای آنان خم شده است.

روز گذشته از درد بیکاری نوشتم، از درد اعتیاد، از درد ازدواج، از درد گرانی و… دردهایی که نوش‌داروهایش حتی پس از مرگ سهراب هم نیامد!

این بار هم می‌نویسم شاید نوش‌دارو زودتر از مرگ سهراب برسد و نگویند چقدر زود دیر شد.

دیروز نوشتم علی‌، اکبر، رضا، محمد و حتی امیرعلی‌ها کار ندارند، خانه و پول ندارند، تفریح و سرگرمی ندارند، امید ندارند، امروز می‌نویسم جوانان این شهر دردهای پایان‌ناپذیری دارند که طبیب دردهایشان خود، بیمار است.

در این جا دل‌های مردانش همچون صنعتش سخت و خشن است و لطافت روح جوانانش را سوهان می‌کشد.

نگاه که می‌کنی حسرت را در عمق چشم جوانان می‌بینی، حسرت یک لبخند برای نداشتن‌‌ها.

حسرت قدم زدن در تفرجگاهی زیبا با صدای آب و آواز بلبلش، حسرت جیبی با اندک پولی برای گردش و تفریح و مسافرت، حسرت کاری که دوستش داری، خانه‌ای، کاری با امنیت، همسری و فرزندی. حسرت آرامش، آسایش و فکری آزاد، دلی بی‌درد، خوابی راحت.

همین چند سال پیش بود که یک خبر خوشایند برای نخستین‌بار بارقه‌ای از امید را در دل جوانان و نوجوانان این شهر زنده کرد و آن خبر راهیابی تیم بسکتبال به لیگ برتر مسابقات کشور بود، خبری که خبرهای بعد از آن شیرینی‌‌اش را به کام دوستداران ورزش تلخ کرد و هنوز جوانان در شوک آن مانده‌اند: « بسکتبال آلومینیوم به دلیل نبود اعتبارات از حضور در لیگ برتر بازماند» و این خبری بود که همچون بمب ترکید و همه امید و آرزوهای دوستداران ورزش را بر باد داد.

تیم فوتبال نفت تهران به اراک می‌آید این مصوبه‌ای بود که در هیئت دولت در سفر استانی به استان مرکزی مورد تصویب قرار گرفت و همه ورزش‌ دوستان را به اوج خوشحالی و شعف فراوان رساند.

هنوز زخم‌های ناشی از درد بسکتبال التیام نیافته بود که خبری دیگر نمک بر این زخم‌ها پاشید، «نفت به اراک نمی‌آید» انگار همه در بالا هم قسم شده بودند که شیر نفت را به روی مردم این شهر ببندند.

چه اشک‌ها جاری و چه آه‌ها کشیده شد و چه خنده‌هایی که نیامده بر لب‌ها خشکید، با خود می‌گویم مگر جوانان این شهر چه چیز از جوانان پایتخت‌نشین کم دارند، اگر تهران پایتخت است و اصفهان نصف جهان، تبریز پتروشیمی و تراکتور سازی دارد و کرمان مس، خوب ما هم در این شهر آلومینیوم داریم، پتروشیمی و پالایشگاه و هپکو و نیروگاه و ماشین سازی! پس چه چیز این شهر کمتر از شهرهای دیگر است، شاید تنها به نامشان می‌نازیم و به دودشان می‌بازیم!

ما در این شهر یتیمیم، مادرمان صنعت است و پدر نداریم، با نیامدن نفت کنار آمدیم، اما با نداشتن ورزش چه کنیم.

همچون فولاد در آتش بی‌تدبیری‌ها و دل نسوزی‌ها و حسادت‌ها سوختیم و گداخته شدیم و امروز می‌خواهند خاکسترمان را هم به باد بدهند.

ای دریغا، نفت نیامد تا شهرداری برود، او را هم پای رفتن نبود، چون قیرش را از نفت ساخته‌ بودند.

امروز بعد از آن همه چیزهایی که حقمان بود و از ما گرفتند، چشم طمع به تنها دارایی‌مان دوخته‌اند، تیم هندبال، میراثی که بیش از یک دهه برای نگهداریش خون دل خوردیم، شب‌ نخوابی کشیدیم، عرق ریختیم و حنجره‌هایمان را پاره کردیم تا نامش را صدا بزنیم، در سرما با یادش دل گرم شدیم و در گرما زیر سایه نامش آرام گرفتیم.

افتخارمان این بود که تنها دارایی‌مان است، در کنارش انرژی‌هایمان را تخلیه می‌کردیم،

با شادی پیروزی‌‌هایش شاد می‌شدیم و در غم باخت‌هایش شریک، غم‌هایش را به جان دل می‌خریدیم تا پیروز و سربلند باشد.

می‌‌گویند پول نداریم، به راستی تا به کی باید در دریای بی‌تدبیری و بی‌پدری دست و پا بزنیم و چوب بی‌پولی را که نه، چوب خودخواهی را بخوریم.

چندی پیش اعضای هیئت‌مدیره شرکت هپکوی اراک بعد از چندین سال که حمایت این تیم را بر عهده دارد، اعلام کرد به دلیل مشکلات اقتصادی امسال قصد تیم‌داری ندارد! خبری که شوک دیگری بر جامعه ورزش این شهر وارد کرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در این رابطه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: تیم هندبال هپکو یکی از تیم‌های موفق باشگاهی است که تاکنون چندین عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

سعید ملکی اظهار داشت: من به عنوان مدیر ورزش این استان هرگز اجازه نخواهم داد ورزش این استان ضعیف و تعطیل شود و به محض اطلاع از تصمیم هیئت‌مدیره هپکو، موضوع را به اطلاع نمایندگان مردم در مجلس، نماینده ولی فقیه در استان، رئیس فدراسیون هندبال،‌ استاندار، شهردار، اعضای شورای شهر، معاونت امور اجتماعی استانداری و دیگر مسئولان می‌رسانم.

وی تصریح کرد: رئیس فدراسیون هندبال نامه‌ای را به استاندار مرکزی نوشته و خواستار حمایت وی از این تیم شده است که امیدواریم استاندار تلاش خود را برای حمایت از این تیم به کار گیرد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی ادامه داد: عدم حضور تیم هندبال در مسابقات لیگ برتر تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بسیار ناخوشایندی به همراه خواهد داشت و ممکن است به سرخوردگی جوانان شهر بی‌انجامد.

ملکی با اشاره به سقوط تیم فوتبال به لیگ دسته دو اضافه کرد: بعد از سقوط تیم فوتبال شهرداری به لیگ دسته دو یکی دیگر از دلخوشی‌ها و عامل سرگرمی جوانان این شهر هم از بین رفت و نباید اجازه داد با کناره گیری تیم هندبال این دلخوشی نیز از جوانان گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: وجود رشته‌های ورزشی در لیگ برتر موجب می‌شود جوانان به سمت ورزش سوق داده شوند و از طرفی مکانی را برای تخلیه کردن انرژی خود داشته باشند که اگر این انرژی به طرز مثبتی تخلیه نشود ممکن است هزینه‌ها و آسیب‌‌های اجتماعی بیشتری به همراه داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی تأکید کرد: در شرایطی که دولت اعلام کرده حق هیچگونه جابه جایی و یا تغییر و تحول تا اطلاع‌ ثانوی در کشور وجود ندارد، این اقدام اخیر شرکت هپکو نوعی خلاف محسوب می‌شود و نباید اجازه داد از اوضاع فعلی کشور سوء استفاده شود.

ملکی ادامه داد: وجود تیم ورزشی در لیگ برتر از نظر اجتماعی آثار بسیار مثبتی به همراه دارد، ایجاد انگیزه، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، فراهم‌سازی بستر حضور در سالن‌ها و فضاهای ورزشی، ارتقاء سطح اخلاق ورزشی در جامعه، جلوگیری از گرایش جوانان به اعتیاد و بزهکاری‌های اجتماعی، بهبود وضعیت اقتصادی هتل‌ها و رستوران‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، الگوبرداری جوانان از ورزشکاران، ارتقاء شاخصه‌های فرهنگی و اجتماعی و… از آثار مثبت حضور تیم‌های ورزشی در لیگ برتر است.

وی گفت: اداره ورزش و جوانان استان تمام سعی و تلاش خود را برای حفظ تیم هندبال در مسابقات لیگ به کار خواهد بست و تمامی امکانات، تجهیزات، سالن‌ و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز این رشته را به صورت رایگان در اختیار تیم قرار خواهد داد.

یکی از بازیکنان تیم هندبال هپکوی اراک نیز گفت: تیم هندبال اراک تاکنون دو عنوان قهرمانی در مسابقات جام فجر و دو عنوان چهارمی در مسابقات لیگ برتر کشور داشته و افتخارات بسیاری را در کارنامه دارد.

مهدی غلامی افزود: من از سال ۷۵ که تیم هپکو به مسابقات لیگ برتر راه یافت در این تیم به عنوان بازیکن حضور داشته و همچنان عضو این تیم هستم.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد بازیکنان این تیم بومی اراک هستند که با وجود کمبود امکانات و اعتبارات شاکله این تیم را حفظ کرده‌اند.

هندبالیست تیم هپکوی اراک ادامه داد: خوشبختانه اکثر بازیکنان تیم هندبال از استعداد بالایی برخوردارند و در حال حاضر در شرکت هپکو مشغول کار هستند، بدون شک اگر تیم هندبال از حضور در مسابقات لیگ برتر کنار بکشد، این بچه‌ها دیگر نخواهند توانست به دلیل موقعیت کاری در تیم دیگری بازی کنند و باید برای همیشه ورزش را کنار بگذارند.

غلامی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی که امروز گریبانگیر شرکت هپکو شده، اداره تیم به دلیل شرایط موجود برای مدیران شرکت هپکو امکان‌پذیر نیست، به همین دلیل این تصمیم گرفته شده که ما از مسئولان خواهش داریم به هر نحو ممکن از این تیم حمایت کرده و اجازه ندهند تنها تیم لیگ‌برتری اراک از حضور در مسابقات لیگ برتر کنار بکشد.

وی ادامه داد: متاسفانه در طی سال‌های گذشته هیچ کدام از ارگان‌های دولتی و یا شرکت‌های خصوصی کمکی به این تیم نکردند در حالی که این تیم برای فرزندان آنها نیز بوده است.

این بازیکن گفت: واقعا در ۱۵ سال گذشته برای این تیم زحمات بسیاری کشیده شده در حال حاضر تیم‌های جوانان و نوجوانان و بزرگسالان شرکت هپکو نیز در باشگاه هپکو فعالیت دارند که ممکن است حذف تیم هندبال از لیگ برتر انگیزه آنها را نیز از بین ببرد.

غلامی اظهار داشت: متاسفانه شرکت هپکو هم اکنون در پرداخت حقوق کارکنان نیز دچار مشکل شده است و ما از مسئولان استان انتظار داریم گوشه چشمی به این تیم داشته باشند و این تیم را از بحران نجات دهند.

وی با اشاره به حضور پرشور جوانان در زمان برگزاری مسابقات خاطر نشان ساخت: زمانی که بازی‌های تیم هندبال برگزار می‌شود افراد بسیاری برای دیدن مسابقات به سالن‌ها می‌آیند که ۹۵ درصد آنان جوانان ۱۸ تا ۲۳ سال هستند، به راستی اگر این تیم حذف شود این جوانان کجا خواهند رفت و به چه راه‌هایی کشیده خواهند شد.

این بازیکن گفت: جوانان اراکی نتایج بازی‌ها را دنبال می‌کنند، آمار تیم را دارند، در زمان برگزاری مسابقات به سالن می‌آیند، اما هیچ مدیری از این استان حتی یک بار هم از مسابقات تیم دیدن نکرده است.

وی ابراز داشت: بدون شک اگر مسئولان ۱۰ درصد از ۱۰۰ درصد حمایتی که از تیم فوتبال دارند از این تیم داشته باشند، این تیم می‌تواند از بحران خارج شده و به یکی از مدعیان اصلی هندبال در کشور تبدیل شود.

بابک قادری دیگر بازیکن تیم هندبال هپکوی اراک نیز گفت: متاسفانه کمی بودجه و بالا رفتن هزینه‌ها موجب شده تیم هندبال از حضور در مسابقات لیگ برتر کنار بکشد، که اگر این اتفاق رخ دهد هزینه‌های اجتماعی که به واسطه این کنارگیری به جامعه و خانواده‌ها تحمیل می‌شود، بسیار سنگین‌تر از حمایت یک تیم و تیم‌داری است.

وی تأکید کرد: تیم هندبال هپکو اراک تنها تیم و رشته ورزشی استان است که با کم‌ترین امکانات و تنها به دلیل تلاش بازیکنان و مربی بومی و حمایت چند ساله شرکت هپکو از تیم هم اکنون در مسابقات لیگ برتر حضور داشته و لیگ برتری را حفظ کرده است، اما با انحلال این تیم به مانند تیم فوتبال شهرداری اراک معلوم نیست چه اتفاقی برای جوانان استان خواهد افتاد.

این بازیکن افزود: متاسفانه در سال‌های گذشته به دلیل نبود حمایت، تیم بسکتبال اراک از حضور در مسابقات لیگ برتر کناره گیری کرد، فوتبال هم که نداریم و اگر تیم هندبال هم در مسابقات لیگ برتر حضور نیابد، باید نگران آینده جوانان و ورزش این استان بود.

قادری اظهار داشت: در حالی که هزینه بازیکنان در دیگر تیم‌های لیگ برتری بسیار بالا است اما بازیکنان تیم هندبال اراک با کم‌ترین هزینه‌ها در این تیم حاضر شده و تنها به عشق اراک بازی می‌کنند و سطح توقعات‌شان را هم پایین آورده‌اند.

احمری دیگر بازیکن تیم نیز گفت: این اتفاق که امروز برای تیم هندبال افتاده چهار سال پیش نیز رخ داد، اما مدیران هپکو با چنگ و دندان این تیم را نگه داشتند اما امروز به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود اعتبارات دیگر توان اداره این تیم را ندارد.

این بازیکن اضافه کرد: واقعاً جای بسی تأسف است که در شهری صنعتی نباید یک تیم ورزشی در مسابقات لیگ برتر حضور داشته باشد، آیا مسئولان از خود پرسیده‌اند که اگر این تیم هم از لیگ برتر کنار بکشد، در آینده جواب جوانان و خانواده‌های آنان را چه خواهند داد.

وی متذکر شد: برگزاری مسابقات لیگ برتر همواره موجب می‌شود جوانان بسیاری برای دیدن این مسابقات به ورزشگاه‌ها بیایند، دیدن مسابقه ممکن است برای آنها ایجاد انگیزه کرده و از آنها ورزشکاران و بازیکنان خوبی برای کشور بسازد.

عباسی کاپیتان تیم هندبال اراک نیز گفت: امروز تنها تیم هندبال در مسابقات لیگ برتر حضور دارد که اگر این تیم هم کنار بکشد، چیزی از ورزش استان باقی نخواهد ماند.

وی افزود: مسئولان باید پاسخ بدهند اگر این دلخوشی را هم از جوانان بگیرند، آنها کجا انرژی خود را تخلیه کنند، کجا به تفریح بپردازند.

رئیس هیئت هندبال استان مرکزی نیز گفت: ما از فدراسیون یک هفته فرصت خواستیم تا وضعیت را روشن کنیم و امیدواریم مسئولان بتوانند گام کوچکی برای خدمت به جوانان این شهر بردارند.

پرویز رضایی افزود: تلاش می‌کنیم با کمک مدیرکل ورزش و جوانان استان، فرماندار و نمایندگان مجلس بتوانیم زمینه ادامه حضور تیم هندبال هپکو را در لیگ برتر فراهم کنیم و انتظار داریم رسانه‌ها یاریگر ما در تحقق این مهم باشند.

وی تصریح کرد: ۱۸ سال است که شرکت هپکو از تیم هندبال اراک حمایت کرده اما امسال به دلیل مشکلات اقتصادی دیگر نمی‌تواند این تیم را حمایت کند.

رئیس هیئت هندبال استان مرکزی ادامه داد: از آنجا که مسابقات لیگ برتر همواره از طریق شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود، مورد استقبال جوانان قرار گرفته و در بین آنان ایجاد انگیزه می‌کند که خود این مسئله باعث می‌شود جوانان وقت خود را بیهوده سپری نکرده و به ورزش بپردازند.

رضایی افزود: در حال حاضر حدود ۸۰۰ نوجوان و جوان به عشق اینکه روزی در تیم هندبال هپکو حضور یابند در باشگاه‌های مختلف ورزشی مشغول آموزش هستند که اگر هندبال از حضور در لیگ برتر کناره‌گیری کند این جوانان نیز بی‌انگیزه خواهند شد.

وی گفت: از مسئولان هپکو انتظار داریم بار دیگر در سیاست‌های خود تجدید نظر کنند و از مسئولان نیز درخواست داریم با دادن تسهیلات و امکاناتی ویژه به شرکت هپکو مدیران این مجموعه را برای حمایت از این تیم دلگرم کنند.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.