کلوانی: باید سرعت آبادانی اراک را بالا ببریم

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی، مجید کلوانی از اعضای منتخب شورای شهر چهارم با حضور در دفتر این خبرگزاری با تقدیر از فعالیت خبرنگاران اظهار داشت: هر کس در هر جایگاهی باید این بداند که جامعه خبری، خبرنگاران و اصحاب رسانه در کنار انتقاداتی که خواهند داشت می‌توانند مثمرثمر باشند و به نوعی به عنوان حامی مسوولان نیز عمل کنند.

وی با بیان اینکه چند اصل مهم لازمه اجرایی شدن و کارآمدی اهداف و برنامه‌های کاندیداها و اعضای شوراست افزود: اگر اعضای شورا همسو باشد، برنامه‌های عالی داشته باشند، و نسبت به شهر مطالعه و شناخت داشته باشند قطعا طرح‌های مفیدی در شورا تصویب خواهد شد. البته در اینجا بحث شهامت نیز مهم است؛ اینکه شورا وامدار کسی نباشد و بتواند با استقلال لازم برنامه‌های خود را پیش ببرد.

کلوانی اضافه کرد: پس از تصویب مصوبات بحث نظارت مطرح می‌شود که در دو بعد کمی و کیفی لازم‌الاجراست. اگر همسویی و استقلال شورا مهیا شود باید بعد از تصویب هر طرح، روند اجرای برنامه‌ها و مصوبات ابلاغ شده را از شهرداری و مجموعه آن خواستار شده و پیگیر امور باشد.

وی در خصوص برنامه‌های خود گفت: برنامه‌های من در دو فاز تنظیم و ارائه شده است و اصل کلی را براین گذاشته‌ام که اگر اعضا همسو باشند هر سازمانی زیر نظر شهرداری، باید تخصصی کار کند و موازی کاری در شهرداری و سازمان‌های مربوطه وجود نداشته باشد اما، امروز شاهد هستیم که موازی کاری وجود دارد و باعث از بین رفتن وقت و هزینه می‌شود؛ سازمان‌ها در امور یکدیگر دخالت دارند و تبعات آن نیز در شهر قابل مشاهده است؛ این درحالی است که برای هر امری در شهر باید کار کارشناسی صورت گیرد و هر سازمان مسوولیت مربوط به خود را به انجام برساند و در حوزه کاری خود استقلال داشته باشد که البته بخشی از این مهم با کلان‌شهر شدن اراک حل می‌شود اما مابقی باید با نظارت شورا صورت پذیرد.

منتخب شورای شهر چهارم ضمن اشاره به کلان‌شهر شدن اراک، فاز اول برنامه‌های خود را فاز کلان‌شهری به همراه برنامه‌های کلان عنوان کرد و افزود: فاز اول برنامه‌های من پروژه‌های کلان را می‌طلبد و به دنبال آن نیز اعتبارات کلان می‌خواهد، بار مالی زیادی دارد، زمانبر است و به شدت نیاز به پیگیری در سطح کلان دارد. فاز دوم فاز خدمات شهری است و پروژه‌ها و به نوعی برنامه‌های غیر کلان را شامل می شود.

وی یکی از مشکلات شهر را حضور کلیه خدمات در مرکز شهر دانست و تصریح کرد: یک سری از امور و اقدامات نادرست انجام شده در شهر، قابل جبران و ساماندهی است و برخی نیز به عنوان خیانت ثبت شده است و قابل جبران نیست البته مسوولین قبلی کارهای خوبی انجام داده‌اند و شایسته سپاس است، اما امروز همه مراکز خرید، مراکز بهداشتی، درمانی، خدماتی و فرهنگی در مرکز شهر متمرکز شده است و این بزرگترین آسیبی است که به دلیل نبود برنامه‌ریزی درست و مدون صورت گرفته و نتیجه آن این حجم آلودگی و ترافیک در مرکز شهر است که قابل اصلاح نیست درصورتی که روند درست این بود که شورا برنامه‌ریزی کرده و با حمایت از سرمایه‌گذاران نسبت به ایجاد اینگونه مراکز در مناطق دیگر شهر اقدام کند که متأسفانه ین امر انجام نشده است.

کلوانی راهکار رسیدگی به مشکلات شهر را در وهله اول، انجام پروژه‌های کوچک عنوان کرد و گفت: برای اینکه شهری در خور شأن شهروندان اراکی داشته باشیم علاوه بر انجام برنامه‌های کلان، باید از پروژه‌های کوچک شروع کنیم، مانند اصلاح وضعیت خیابان‌ها، سرعت‌گیرها، احداث سالن ورزشی و زیبا سازی شهر در مناطق حاشیه ای را در دستور کار قرار دهیم. توجه به این امور خود راه را برای اجرای پروژه‌های کلان باز و هموار می‌کند. خیلی از این کارها با توجه به اینکه زمان اجرای آنها کوتاه است بار مالی کمی را به همراه دارد و به زیباسازی شهر کمک شایانی می‌کند.

وی با بیان اینکه شورا فقط پارلمان شهرداری نیست مشکل بزرگ شهر را نداشتن درآمد دانست و خاطرنشان کرد: با ارائه برنامه و نظارت بر اجرای مصوبات می‌توان وضعیت شهر را ساماندهی کرد و مطالبات عقب افتاده را از ادارات در خواست کرد تا امور شهر به درستی پیش برود.

عضو شورای شهر چهارم اظهار کرد: حدود ۸۰ درصد خواسته‌های مردم بار مالی به همراه دارد همه صنایع در شهر باید مهندسی شوند، باید کلان فکر کنیم تا بتوان درآمد شهر مهندسی شود. یکی از راه‌های درآمدزایی در شهر از طریق کارخانه‌های آلاینده است چراکه آلودگی شهر اراک را منجر شده‌اند، البته درست است که در نیروگاه از گاز استفاده می‌شود اما، مطالعات انجام شده نشان می دهد این گاز نیز آلودگی به همراه دارد؛ البته در فصل زمستان نیز به دلیل کاهش منابع گاز از مازوت استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: می‌توان با انجام مکاتباتی با این صنایع، در راستای طرح درخواست به حق مردم، عوارضی را برای سه مجموعه پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه تعیین کرد تا بخشی از هزینه‌های طرح جامع کاهش آلودگی شهر اراک تامین شود. البته این امر نیاز به کارشناسی و رایزنی دارد، لازم است دادستانی، محیط زیست، هواشناسی و دستگاه‌های مرتبط گزارش ارائه دهند تا این مجموعه‌های آلاینده بپذیرند که مسبب آلودگی هوای اراک هستند.

کلوانی با اشاره به اینکه باید در عمل کلان شهر شدن اراک خود را نشان دهد بیان کرد: باید سرعت آبادانی شهر اراک را بالا ببریم. این شهر نیاز به مترو، زیرگذر، تعریض خیابان‌ها، جنگل کاری، خروج صنایع و احداث مراکز فرهنگی و … دارد که باید با سرعت عمل شود تا علاوه بر نام‌گذاری، در عمل نیز اراک یک کلان شهر باشد. ورودی شهر اراک در شأن شهر نیست البته قابل جبران است و برنامه‌های شورا را می‌طلبد.

وی شهردار را مجری برنامه و سیاست‌گذاری‌های نمایندگان مردم در شورا معرفی کرد و گفت: شهردار باید با دقت زیاد و براساس شاخص‌هایی که قانون مقرر کرده است به نحوی که مردم انتظار دارند انتخاب شود. در انتخاب شهردار همسو بودن شورا مهم است. شهردار باید با رأی قاطع انتخاب شود چراکه این امر دغدغه‌ای را به دنبال نخواهد داشت. شهردار باید تجربه، استقلال، شهامت و عدم وابستگی به احزاب را داشته باشد و دغدغه وی انجام پروژه‌ها باشد. بومی بودن خیلی مهم نیست بلکه شایسته‌سالاری است که باید مدنظر قرار گیرد و فردی متخصص در امور شهری انتخاب شود که بدون حاشیه کار خود را انجام دهد.

کلوانی با بیان اینکه شهردار باید تیم پژوهشی داشته باشد و برای اجرای هر برنامه‌ ابلاغی همه جوانب و زمانبندی آن را در نظر بگیرد تصریح کرد: یکی از دلایلی که شهر اراک از شرایط و امکانات مطلوب عقب مانده است این است که خیلی از پرونده‌های عقب مانده و بلا تکلیف وجود دارد که باید مورد رسیدگی قرار گیرد و لازم است شهردار کمیته‌ای داشته باشد تا مصوبات را پیگیری کند و به نتیجه برساند. مثلا پروژه ۵۵متری بیش از ۱۰ سال است بلاتکلیف مانده است که این خود معضل است و به شهر ضرر می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان در شورای چهارم با اعلام فراخوانی از نخبگان و کارشناسان برای پیشبرد برنامه‌ها دعوت کرد افزود: طی جلساتی که با حضور اعضای جدید شورای شهر برگزار شده است مقرر شد کمیته‌ای ویژه به عنوان کمیته پژوهشی، آموزشی و علمی ایجاد شود و در آن از نخبگان، متخصصان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برای نظر خواهی پیرامون امور شهری دعوت شود چرا که شهرسازی باید با مشارکت مردم صورت گیرد.

وی در خصوص ایجاد مرکز پژوهش در شورای شهر و انجام کار کارشناسی درخصوص برخی طرح‌ها گفت: طبق قانون و آیین‌نامه اجازه ایجاد چنین مرکزی در قالب استقرار دائم نداریم اما کمیته پژوهشی و آموزشی که زیرمجموعه کمیته فرهنگی است خود چنین وظیفه‌ای را انجام خواهد داد و شاید نیازی به ایجاد چنین مرکزی نباشد، برای ایجاد چنین مرکزی نیاز به مطالعه قانونی است.

منتخب شورای شهر اظهار داشت: به لحاظ افزایش تنوع تخصص اعضای شورا، لازم است در فضای سایبری و پژوهشی تقویت شویم. گروه و تیمی امور را بررسی کند و به نوعی دلایل موفقیت شهرهای دیگر را بررسی کند و در اختیار اعضا قرار دهد که این امر به رشد علمی شورا کمک خواهد کرد.

وی در خصوص اطلاع‌رسانی اقدامات شورا گفت: اطلاع‌رسانی اقدامات شورا باید به قوت انجام شود. لازم است که از صاحبنظران و اصحاب رسانه در این خصوص نظر خواهی شود تا اطلاع رسانی قوی انجام شود. باید اقدامات و مسوولیت روابط عمومی شورای شهر و شهرداری از هم تفکیک شود و هرکدام جداگانه وظیفه خود را انجام دهد.

کلوانی در خصوص اعضای شورا و عملکرد آنها عنوان کرد: تک‌روی نکردن، همسو بودن اعضا، کنار گذاشتن غرور، تواضع اعضا و بی ریا کار کردن به پییشبرد امور کمک می‌کند. فردی که با پشتوانه شهروندان به دستگاهی راه می‌یابد تکلیف دارد که هرکاری که لازم است برای جلوگیری از انحراف انجام دهد و از اموری که رشد و تعالی شهر را در پی دارد غافل نشود. شورای چهارم تیم قوی و خوبی است و از نظر تجربه و تخصص نیز قابل توجه است و امید است که در پایان چهار سال کارنامه خوبی داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت ورزش در شهر اراک گفت: دو اداره تربیت بدنی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اراک مسوول ورزشند که با کلان شهر شدن اراک اعتبارات نیز افزایش می‌یابد و قطعا با برنامه مدون و نظارت شورا و کمیسون تخصصی خواسته جوانان محقق خواهد شد.

منتخب شورای شهر چهارم با بیان اینکه بحث ورزش‌های همگانی در اولویت کاری شورای شهر است، افزود: اینکه دو میلیارد تومان به فوتبال اختصاص یابد خوب است اما باید شهروندان غیرفوتبالی را نیز مد نظر داشت. در ورزش همگانی بسیار ضعیف عمل شده است در صورتی که هیات های ورزشی زیادی داریم که باید مورد توجه قرار گیرند. اگر این رقم را به ورزش همگانی اختصاص دهیم می‌توان این ورزش‌ها را بازسازی کرد و با احیای آنها در سطح ملی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.