برگزاری سی و ششمین جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی فرهنگی استان

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرگزاری فارس از اراک، غلامرضا فتح‌آبادی ظهر امروز در سی و ششمین جلسه کارگروه تخصصی امور اجتماعی فرهنگی استان اظهار داشت: براساس یافته‌ها و نتایج حاصل از طرح پژوهشی توسعه اجتماعی فرهنگی این استان از شرایط مطلوبی برخوردار است، اما در برخی شهرستان‌ها نقصان‌هایی وجود دارد که نیازمند بررسی بیشتری دارد.

وی افزود: طرح پژوهشی توسعه اجتماعی فرهنگی  استان از دو سال قبل با همکاری جهاد دانشگاهی در حال اجرا است که در این طرح، توسعه اجتماعی در پنج بعد اصلی همبستگی اجتماعی، عدالت اجتماعی، اخلاق توسعه اجتماعی، کیفیت زندگی و امنیت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی بیان داشت: در این طرح شاخص‌های فراوانی اعم از مدارای اجتماعی، هویت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، یادگیری و اخلاق شهروندی، اعتماد به نفس فرهنگی، عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی و… در جامعه آماری ۱۳۰۰ نفری بالای ۱۵ سال استان بررسی شده است.

فتح‌آبادی با بیان اینکه برخی از شاخص‌ها و الگوهای ارائه شده در این طرح برای اولین بار است که در کشور بررسی می‌شود ابراز داشت: برخی از شاخص‌ها نیازمند ارتقا و بررسی بیشتر برای سنجش هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین سند ارتقای فرهنگ ترافیک با یک هزار برنامه در استان خبر داد و بیان کرد: تدوین این سند یکی از موضوعات مهم در حوزه اجتماعی استان بوده که برای تدوین آن ۵۰ نشست تخصصی برگزار شده و مفاد آن از سال ۹۳ اجرایی می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: اجرای بیمه طلایی بازنشستگان  با هدف کاهش هزینه‌های پزشکی بازنشستگان و دسترسی آسان این قشر به خدمات بیمه‌ای در استان نیز از تیر ماه آغاز شده که به زودی در یک نشست تخصصی برخی نواقص موجود در اجرای آن بر طرف خواهد شد.

فتح‌آبادی افزود: دو سازمان مردم نهاد MS و خیریه سالمندان ابراهیم‌آباد استان در سال گذشته ۶۰۰ میلیون تومان از کمک‌های مالی کشور ژاپن برخوردار شدند که بهره‌مند شدن از کمک‌های جهانی برای دو سازمان مردم نهاد  در دستور کار دفتر امور اجتماعی استان قرار دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرایی شدن مفاد قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده، اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده در مجلس را یکی از گام‌های مهم در کشور دانست و گفت: در این قانون محدودیت‌های مقرر در تنظیم خانواده لغو شده و دستگاه‌های استانی می‌توانند سیاست‌های تشویقی و امتیازات مطرح شده در این بخش را اجرایی و تسهیل کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطر نشان ساخت: در این قانون به دولت اجازه داده می‌شود مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری (تشویقی) برخوردار شود.

فتح‌آبادی اذعان داشت: همچنین براساس این قانون مادرانی که سن فرزند آنها به ۹ ماه نرسیده می‌توانند تا ۹ ماهگی از مرخصی زایمان استفاده کنند.

در این نشست علاوه بر ارائه نتایج و یافته‌های طرح پژوهشی توسعه اجتماعی فرهنگی در استان در خصوص اجرایی شدن آیین‌نامه ارائه خدمات فوریت‌های اجتماعی و امنیت غذایی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی استان بحث و تبادل نظر شد.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.