ضرورت اهدای خون در ماه خدا

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، فصل گرم و طاقت فرسای تابستان وقتی با ماه رمضان همزمان شود یعنی کاهش چشمگیر اهدای خون. چراکه این  تصوردر بین افراد  ایجاد می شود که روزه داری در فصل گرم سال با اهدای خون منافات دارد.

اما از سوی دیگر مقران شدن ماه رمضان در گرمترین روزهای تابستان این نگرانی را ایجاد کرده است که کاهش اهدای خون به کاهش ذخایر خونی منجر شود و مشکلاتی را برای بیماران و نیازمندان ایجاد کند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با تاکید بر اهدای خون توسط افراد به خبرنگار مهر می گوید: استان مرکزی در شاهراه ارتباطی کشور قرار دارد و با توجه به راه اندازی مراکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی مربوط به بیماران سرطانی و هموفیلی در استان، نیاز به استفاده از خون تازه و فرآروده های خونی افزایش یافته است.

قربان دیری افزود: با توجه به اینکه فاصله افطار تا سحر کوتاه و ساعات روزه‌داری بلند است، مردم کمتر می‌توانند در این مدت برای اهدای خون اقدام کنند ولی باید دانست روزه‌داری منعی برای اهدای خون نیست و این کار می‌تواند برنامه خوبی برای افزایش نشاط معنوی در اهداکنندگان خون در این ماه باشد.

.

وی با اشاره به اهمیت اهدا خون گفت: اهدا خون سالم اهدای زندگی است و زمان انتظار برای تایید سلامت خون اهدا کنندگان است.

دکتر دیری بر استمرار مشارکت و همدلی مردم در امر اهدای خون تاکید کرد و خاطر نشان کرد: فرآورده های خونی را نهایتا سه روز می توان نگهداری کردو به همین دلیل از افراد می خواهیم که هر چه بیشتر در این امر خدا پسندانه شرکت کنند.

۱۰۰ بیمار تالاسمی استان نیازمند اهدای خون افراد هستند

دیری به با اشاره به ضرورت اهدای خون در ایام ماه مبارک رمضان گفت: در این ایام نیاز بیشتری به خون تازه و فرآورده های آن است چراکه جراحی ها در این ماه به روال خود در جریان است و ۱۰۰ بیمار تالاسمی استان نیز نیازمند اهدای خون افراد هستند.

مدیر جذب، آموزش و حفظ اهداء کنندگان خون استان مرکزی نیز با بیان اینکه طی ده روزه ماه رمضان ۹۷۴ نفر به پایگاههای انتقال خون اراک مراجعه کرده اند گفت: از این تعداد  ۷۶۴ نفر موفق به خونگیری شده اند.

دکتر فاطمه سادات مهدویانی ادامه داد: از این تعدادی که موفق به اهدای خون خود شده اند ۴۰۳ نفر اهداء کننده مستمر بوده اند که از این تعداد نیز تنها ۳۸ زن خون خود را اهداء کردند.

وی با بیان اینکه دو مرکز ثابت در شهر اراک اقدام به خونگیری از افراد می کند گفت: مرکز خرم از ساعت ۸ الی ۱۲ ظهر و عصر نیز ۷ تا ۱۱ شب افراد می توانند برای خون دهی اقدام کنند.

دو مرکز ثابت خونگیری در اراک

وی اضافه کرد: مرکز ولی عصر واقع در کوچه سعدی نیز ۷ تا ۱۱ شب اقدام به گرفتن خون افراد می کند.

مهدویانی با اظهارامیدواری از اینکه میزان خونگیری در استان به روال سال گذشته است وکاهش نیافته تصریح کرد:  برای جلوگیری از ضعف و بی حالی، بعد از اهدای خون توصیه می شود روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به ویژه نوشیدنی های شیرین مصرف و در صورت امکان، در همان ساعات آغازین صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود.

وی با بیان اینکه اهدای خون می تواند منجر به ضعف عضلانی بدن شود، ادامه می دهد: روزه داران قبل از اهدای خون نباید فعالیت سنگین بدنی در روز داشته باشند، آنان پس از انجام این کار در صورتی که نشانه هایی مانند سردرد و یا افت فشار خون نداشته باشند، می توانند مانند بقیه افراد به کارهای روزانه و معمول خود بپردارند

سوانح و بیماری‌ها هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیستد

دکتر مهدویانی افزود: روزه داران اهدا کننده خون پس از افطار نیز باید مایعات زیادی مصرف کنند، زیرا مایعات برای تامین مایعات بدنشان، نیاز است و همچنین استفاده از سبزیجات و میوه  را فراموش نکنند.

وی با اشاره به این‌که متاسفانه سوانح و بیماری‌ها هیچ‌گاه تعطیل‌پذیر نیستند و به خون هر روز نیاز است، تصریح کرد: عده‌ای از اهداکنندگان به واسطه نذر و اعتقادات مذهبی اهداء خون خود را فقط به شب‌های قدر موکول می‌کنند که باید به این عده از بزرگواران توصیه کنیم که ثواب اهداء خون در همه ایام در نزد خداوند سبحان یکسان است.

اعظم عباسی یکی از اهداء کنندگان خون نیز با بیان اینکه در این ماه می توانیم به اهدای خون خود به تهذیب و تزکیه نفس بپردازیم اظهارداشت: هرچند بعد از خون دهی احساس ضعف و بی حالی می کنم اما زمانی که فکر می کنم این خون من می تواند گره ای از مشکلات باز کند احساس رضایت می کنم.

وی ادامه داد: این ماه تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست و کمک به همنوع نوعی روزه داری محسوب می شود

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.