غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان؛ ترسیم آینده ای طلایی برای کشور

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل ازخبرگزاری پانا، با آغاز فصل گرما و تابستان، کم کم زمزمه های اوقات فراغت کودکان و نوجوانان رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد و شاید بتوان گفت که نگرانی در این زمینه بیشتر می شود به طوریکه برخی از پدر و مادرها از ماه ها قبل از شروع فصل تابستان به دنبال برنامه ریزی برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان خود هستند و این در حالی است که برخی از آنها بدون در نظر گرفتن علایق و نظرات فرزندانشان برای آنها برنامه ریزی می کنند.

اما آنچه در این زمینه درست و اصولی به نظر می رسد این است که نوجوانان و کودکان هم به عنوان انسان هایی باشخصیت مستقل، حداقل انتظاری را که از والدین خود دارند این است که نظرات آنها را هم برای غنی سازی اوقات فراغتشان در نظر بگیرند.

والدین باید به این نکته واقف باشند که هدف از فعالیت های اوقات فراغت کسب آرامش و لذت و ارتقای سطح خودباوری و اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان است.

نقش خانواده ها در جلوگیری از به بطالت گذراندن اوقات فرزندان و جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی بسیار مهم تلقی می شود؛ اما در این بین نمی توان از نقش مسئولین جامعه در راستای برنامه ریزی برای غنی سازی اوقات فراغت فرزندانمان، همچنین فراهم کردن بستری مناسب برای این امر گذشت.

با در نظر گرفتن این اصل که ساعات اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، همچنین کودکان معادل عمر یک نسل می باشد که عدم برنامه ریزی و سیاست گذاری های صحیح برای آن آثار سوئی را برای جامعه به همراه خواهد داشت، می توان گفت یکی از وظایف خطیر دستگاه های اجرایی توجه به این امر و قرار دادن بخشی از امکانات خود در اختیار دستگاه های مرتبط برای گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو ممکن است.

اما باید به این نکته هم اشاره کرد که اهمیت مساله اوقات فراغت در استفاده صحیح و بجا از ظرفیت های موجود، شناسایی استعدادها، برنامه ریزی و مدیریت صحیح است که اگر غنی سازی اوقات فراغت با رعایت این نکات همراه باشد آثار مثبتی نیز در جامعه به همراه خواهد داشت.

اوقات فراغت علاوه بر اینکه تاثیرات مثبتی در شخصیت فردی دارد به رشد اجتماعی افراد نیز کمک می کند و باید به این نکته اذعان داشت که بسیاری از پیشرفت های فردی با پیشرفت های اجتماعی پیوند تنگاتنگی دارد، اگر فرد دارای بهترین و ارزنده ترین استعدادها هم باشد تا زمانی که توانایی ارائه انها را در سطح اجتماعی پیدا نکند موفقیت چندانی نخواهد داشت.

اوقات فراغت در معنای اصلی آن اشاره به اختیار و آزادی عمل فرد دارد؛ لذا پرکردن این زمان بدون اختیار عمل از کارکردهای آن خواهد کاست؛ لذا توجه به این مهم باید در اولویت کاری مسئولین ذیربط قرار بگیرد.

برای جویا شدن از چگونگی گذراندن اوقات فراغت در بین نوجوانان و جوانان با چند تن از این افراد آینده ساز کشور در شهر اراک به گفتگو پرداختیم و از نظراتشان در خصوص این زمان طلایی مطلع شدیم.

اکثر نوجوانان و کودکان اوقات فراغت خود را با انجام بازی های رایانه ای، استخر و کلاس های زبان می گذراندند و در کنار آن به اتفاق خانواده به دیگر شهرهای کشورمان مسافرت می کردند.

علی- ر یکی از نوجوانان ساکن در حاشیه ی شهر در پاسخ به این سئوال که اوقات فراغت را چگونه سپری می کنید؟ گفت: باید فصل تابستان را کار کنم تا بتوانم ضمن کمک به مخارج خانواده کمی از هزینه های سال تحصیلی آینده ام را هم تامین کنم.

وی اضافه کرد: من در طول سال نیز کار می کنم و کارم هم دست فروشی است.

باید گفت با شروع فصل تابستان کم نیستند نوجوانانی که با شغل های کاذب همچون خرید ضایعات، آدامس فروشی و …به پرکردن اوقات فراغت خود می پردازند.

این نوجوانان سرمایه های خاموش مملکت هستند که باید برای آینده آنها دست اندرکاران این امر برنامه ریزی کنند و زمینه حضور مثبت شان را در جامعه فراهم کنند تا شاهد رشد و پیشرفت کشور در سطح مختلف جهانی باشیم.

یادداشت از طاهره قهیه ای

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.