تبلیغات مجازی به جای تبلیغات دیواری

به گزارش مرکزی دیلی و به نقل از خبرنگار مهر، کمتر از ۱۴ روز به انتخابات باقی مانده است اما با این وجود برخی از ستادهای هشت نامزد ریاست جمهوری در استان مرکزی هنوز تشکیل نشده و تبلیغات ستادهای دیگر نیز گاه با موازی کاری و گاه با دوباره کاری انجام می شود.

تبلیغاتی که به گفته معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان در روزهای پایانی انتخابات وارد شور و حرارتی دیگر می شود؛ موضوعی که با مجید طبیب زاده معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی استان مرکزی به گفتگو نشسته ایم:

در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری تبیلغات کاندیداها به مانند گذشته نیست و از شیوه های سابق مثل پخش پوستر و تراکت و… کمتر استفاده می شود چرا؟

روند انتخابات در این دوره ریاست جمهوری به دلیل مسائل خود و ائتلافها؛ به طور کلی دیر شکل گرفت و به همین دلیل در تشکیل ستادهای انتخابات نیز تاثیر گذاشت. از سویی، مسائل اقتصادی و حتی گرانی کاغذ باعث شد فضا به سمت فضای مجازی و استفاده از رسانه ملی پیش برود و کمتر شاهد روند تبلیغات اتنخاباتی دوره های گذشته باشیم.

آیا در این میان توصیه ها و رهنمودهای بزرگان و مسئولان کشوری در تغییر این شیوه تبلیغات دخیل بود؟

پرهیز از اصراف و ساده زیستی از توصیه های دین اسلام بوده و هست و به پیروی از آن، این توصیه ها همیشه در سخنرانیهای مسئولان دیده می شده است اما در این دوره از انتخابات تنها توصیه نیست که روند تغییر شکل تبلیغات سیاسی انتخابات را رقم زده است بلکه هنوز فضای انتخابات جدیت لازم را به خود نگرفته و نامزدها به طور قطع تبلیغ پوستر، بنر و.. خود را به هفته و روزهای آخر موکول کرده اند.

چرا کاندیداها تبلیغات خود را به روزهای آخر موکول کرده اند؟

نامزدها بیشتر توان خود را در فضای مجازی و رسانه ها از جمله رسانه ملی معطوف کرده اند چراکه در آن فضا با قشرهای بیشتری ارتباط برقرار می کنند. با این شیوه تبلیغات شاید نیازی برای استفاده از پوستر و تراکت و بنر نباشد و از سویی روکردن دست خود در وهله اول شیوه تبلیغاتی نادرستی است و این نامزدها در رقابت تنگاتنگی که با یکدیگر دارند نمی توانند همه توان تبلیغی خود را در روزهای ابتدایی تبلیغات به کار گیرند.

در قسمتی از صحبتهای خود به ائتلافها اشاره کردید. چرا این ائتلافها در کند شدن روند انتخابات دخیل بود؟

یکسری از ائتلافها قبل از ثبت نام ها شکل گرفت و یکسری از ائتلافها به مانند ائتلاف پیشرفت نیز اگرچه قبل از ثبت نام ها موجودیت یافته در حال حاضر نیز ادامه یافته است و از سویی در اردوگاه اصلاح طلبان نیز هنوز به نتیجه قطعی نرسیدند و همین عوامل باعث کند شدن روند تبلیغاتی انتخابات شد.

عدم احراز صلاحیتها از جناح اصلاح طلبان نیز در روند این انتخابات و تبلیغات و عدم تشکیل ستادهای تبلیغاتی آنها در استانها دخالت داشت؟

هرچند پیش از آن نیز عدم احرازصلاحیت برخی نامزدهای جناح اصلاح طلب و دولت پیش بینی می شد اما تنها دلیل عدم تشکیل ستادهای تبلیغاتی نمی تواند این موضوع باشد. در عین حال این رخدادها اصلاح طلبان را در یک حالتی قرار داده است که آنها از بین ۸ نامزد به طور واضح و معنای خاص کلمه ۲ نامزد دارند و از این منظر در روند انتخابات تاثیر گذار بوده است و هنوز خبری نرسیده که از بین این دو نامزد از کدام یک حمایت می کنند تا انتظار یک ستاد تبلیغاتی قوی را از آنها داشت.

در جناح اصول گرایان وضعیت به چه صورت است؟

در اصول گرایان نیز چند کاندیدا حضور دارند که بین آنها هم ستاد تبلیغاتی گسترده و تبلیغات محیطی دیده نمی شود که به نظر می رسد هنور برای حضور جدی در انتخابات تصمیم قطعی ندارند. اما با این حال نباید توقع داشته باشیم که رقبا تمام توان خود را به یکباره خرج کنند و هرچه به زمان انتخابات نزدیک شویم آرام آرام این فضا اوج می گیرد.

بسیاری از صاحب نظران با تحلیل شرایط موجود می گویند احتمال دومرحله ای شدن انتخابات وجود دارد نظر شما در این رابطه چیست؟

با توجه به تعدد کاندیداها احتمال خرد شدن رای ها وجود دارد چراکه اکثریت مطلق باید به یک کاندیدای ریاست جمهوری رای دهند تا او به عنوان هفتمین رئیس جمهور انتخاب شود و با این تعدد احتمال اینکه این اتفاق نیفتد و کار به مرحله دوم بکشد زیاد است. اما بازهم همه چیز به یک هفته آخر بستگی دارد چراکه به نظر می رسد برخی از این ۸ کاندیدا تا آخر راه ادامه ندهند و میدان را برای دیگران باز کنند.

با این شیوه های تبلیغ و عدم احراز صلاحیتها و ائتلافها مشارکت مردم را در این دوره از انتخابات چطور ارزیابی می کنید؟

نظرسنجی های موجود مشارکت بالای ۶۰ درصد مردم را اعلام کرده است و از طرفی خیلی از افراد برای شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح در روز آخر تصمیم گیری می کنند و حتی اگر قبل از آن مایل به شرکت در انتخابات نبودند روز انتخابات به نتیجه می رسند که در سرنوشت خود دخالت کنند و با این تحلیل می توان گفت شاهد حضور بیش از ۷۰ درصدی مردم خواهیم بود.

ممکن است بپسندید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.